Corsair släpper dockningsstation för Thunderbolt med gott om portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Corsair TBT100 är en ny produkt som vi skriver en nyhet om. Dell D6000 är inte en ny produkt så det vore underligt att skriva en nyhet om den nu Men jag håller med, Dells dockningsstationer har jag väldigt god erfarenhet av och skulle själv titta på en sådan om det var aktuellt för mig.

Visst är det en ny produkt, men med det priset blir den ju ganska irrelevant. Borde komma mer intressanta modeller kan man hoppas, men jag har säkert fel. Kanske är mest gamla bra modeller som säljs billigare med tiden... jag tyckte bara specs och pris såg väldigt konstiga ut i jämförelse med vad vi redan har på kontoret som kostade märkbart mindre redan för flera år sedan. Vi har många från lenovo också som uppfyller det mesta. Konstigt att lyfta något sånt här i rampljuset kanske? Men men nytt är alltid nytt, de kanske korrigerar priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Jag vill ha en som bara maxar antalet usb utgångar tack! Skiter i de andra kontakterna...

Då letar du nog efter en usb-hubb?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bakteria:

@Fluf:

Du som verkar kunna dina dockningsstationer.
Finns det någon bra med 10g ethernet?

Har idag en caldigit ts3 plus och jag är väldigt nöjd men jag önskar den hade 10g.

Enda jag känner till är Akito Thunder3 Dock Pro, men det finns ingen dist i Sverige som säljer den så kan bli klurig att få tag på.
https://www.akitio.com/adapters/thunder3-dock-pro

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då letar du nog efter en usb-hubb?

Men vill ha många portar med full bandbredd och strömstyrka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Men vill ha många portar med full bandbredd och strömstyrka...

Strömstyrka beror ju på hubbens design (vissa har mycket (extra strömadapter etc), andra lite mindre). Vill du ha USB-PD (power delivery) är vi på en helt annan skala.

Bandbredden delas ju baserat på vad det är för koppling mellan hubb och dator, men oftast räcker USB3.x fint för det mesta. Vill du ha mer än så finns det säkert alternativ...

Permalänk
Medlem

Tänkte först, Nice den skulle man ha på jobbet, men den var typ 3gånger så dyr som våra DELL vi har nu samt saknade så mkt utgångar så det hade inte funkat.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Strömstyrka beror ju på hubbens design (vissa har mycket (extra strömadapter etc), andra lite mindre). Vill du ha USB-PD (power delivery) är vi på en helt annan skala.

Bandbredden delas ju baserat på vad det är för koppling mellan hubb och dator, men oftast räcker USB3.x fint för det mesta. Vill du ha mer än så finns det säkert alternativ...

Letar inte specifikt, hade säkert hittat om jag verkligen behövt. Men har en oanvänd TB kontakt som jag gärna hittar nån använding för men behöver egentligen bara usb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Två HDMI och noll DisplayPort?! Var är facepalm-smileyn när man behöver den, @Klorixx?

Nog för att den har en Thunderbolt 3-utgång som kan agera DP med hjälp av en adapter, men WTF?

Thunderbolt-porten måste väl vara inngången? Dvs. [Laptop]:TB <-> TB:[Docking]:HDMI -> HDMI:[Skärm]

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lasse Laserman:

Thunderbolt-porten måste väl vara inngången? Dvs. [Laptop]:TB <-> TB:[Docking]:HDMI -> HDMI:[Skärm]

Givetvis är det så – tittade inte tillräckligt noga. Tack!

Därmed gick ju produkten från ganska ointressant till dörrstopp.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

Två HDMI och noll DisplayPort?! Var är facepalm-smileyn när man behöver den, @Klorixx?

Nog för att den har en Thunderbolt 3-utgång som kan agera DP med hjälp av en adapter, men WTF?

Inte ens en Thunderbolt 3-utgång alltså (tack @Lasse Laserman). @Klorixx?!!

Jag föreslår att du skriver det som feedback till sweclockers eller som ett kontaktmeddelande eftersom jag inte längre jobbar kvar på geeks

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Klorixx:

Jag föreslår att du skriver det som feedback till sweclockers eller som ett kontaktmeddelande eftersom jag inte längre jobbar kvar på geeks

Just det! Vanan sitter i vet du.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Säljer och hanterar mycket dockningsstationer, denna går bort direkt då den inte har DP-portar.

Än då länge är Dell D6000 min favorit, 2DP+1HDMI fixar 3st 4K@30Hz eller 3st (whatever lägre upplösning) @60Hz på USB-C Gen2 eller 3x 1080P på USB-A. Och Laddar med 65W om man kör på USB-C.

Hanterat många Targus, HP, Dell, IcyBox med flera dockor, men D6000 löser det allra mesta.

Håller med. Jobbar för en kommunal förvaltning där vi har hundratals arbetsplatser med dockningsstationer, och då vi kör med DisplayPort överallt går denna från Corsair bort direkt.

2x USB-A-portar är även det ett problem. Oftast klarar man sig med två för musen och tangentbordet, men det är inte ovanligt att de anställda behöver ansluta extra kringutrustning utöver det, så vi köper aldrig in dockningsstationer med färre än 3x USB-A.

Skrivet av macmann1:

Vi har haft enorma problem med TB16 som tappat kontakten med inkopplade enheter titt som tätt. WD19TB däremot har funkat bra intressant nog.

Vi har haft liknande problem med HP Thunderbolt Dock G2. Den tappar främst kontakten med de anslutna datorskärmarna, varpå en norsk omstart av själva dockningsstationen är det enda som löser problemet. Firmware-uppdatering av dockningsstationen har inte hjälpt, och jag hittar i princip ingen information på nätet som bekräftar det här problemet.

Ett ännu värre problem med HP Thunderbolt Dock G2 är att den brukar hård-krascha datorn som är ansluten till den, i samband med att dockningsstationen kopplas till eller ifrån. Händer både mig och andra med nästan 50% sannolikhet om vi får för oss att ta med laptopen någonstans, leder till att den måste startas om med strömbrytaren.

Aldrig haft liknande problem över huvud taget med den betydligt billigare HP USB-C Dock G5, som i de flesta fall är mer än nog för oss (2x 1080p-skärmar @60Hz och diverse kringutrustning). Börjar fundera på om detta är ett generellt problem med många Thunderbolt-baserade dockningsstationer.