Prisvärd speldator för 6000 kr exkl grafikkort.

Permalänk

Prisvärd speldator för 6000 kr exkl grafikkort.

Hallå!

Efter en lång tids frånvaro tänkte jag återuppta mitt datorspelande. Eftersom jag inte har spelat på länge har listan över titlar jag vill spela hunnit byggas upp och spänner från esport-spel, som CS:GO, till indietitlar och större strategispel, som Stellaris.

Eftersom ledordet är "prisvärt" finns det inget krav på att maxa alla inställningar, men jag ser ändå gärna att få ut så mycket pang för pengarna som möjligt. Jag har plockat ihop följande komponenter nedan:

Grafikkortet som är aktuellt är ett ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC som jag köper billigt av en kompis.

Eftersom min kunskap är oerhört begränsad och mina referenser är tio år gamla vänder jag mig gärna till er för förslag på hur jag kan maximera mängden prestanda givet den ungefärliga budgeten på 6000 kr.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@fransken1:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Har farhågor att den SSD är direkt olämplig. Misstänker att den saknar cacheminne

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

@hölmiz: jag försökte googla lite om vikten av cacheminne och hittade den här tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1326995-ssd-med-eller-...

Av den förstår jag det som att förekomsten av cacheminne inte är avgörande, utan snarare läs- och skrivhastighet? Googlade dock på Samsung-hårddisken och kunde inte hitta något om att den heller har cacheminne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Har farhågor att den SSD är direkt olämplig. Misstänker att den saknar cacheminne

En SSD är väl som ett enda stort cacheminne?
Då behövs inte cache.

Cache känns som en förlegad sak från Mekaniska diskar och inget som applicerar på SSD.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

En SSD är väl som ett enda stort cacheminne?
Då behövs inte cache.

Cache känns som en förlegad sak från Mekaniska diskar och inget som applicerar på SSD.

Vissa billiga SSD's blir sega som sirap om man skriver mycket till dom, tror det är de som saknar DRAM-cache de ska man undvika som systemdisk..

Permalänk
Medlem

A400 bygger på äldre teknik, TLC, medans 860 Evo bygger på den nyare V-nand (även kallad 3d-nand).
https://www.neweggbusiness.com/smartbuyer/buying-guides/ssd-b...

I praktiken så är skillnaden att livslängden är något kortare, du lär antagligen uppgradera den innan den dör, men det inte många hundralappar upp till en disk med nyare tekniken.