Konstiga artefakter runt mörk text på ljus bakgrund

Permalänk
Medlem

Konstiga artefakter runt mörk text på ljus bakgrund

Jag införskaffade en LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz för ett par månader sen som har fungerat helt perfekt fram tills igår. Nu har jag upptäckt att vissa bokstäver får en turkos- eller rödaktig ton när det gäller svart text på ljusa bakgrunder. Jag har inte ändrat på någon inställning eller bytt hårdvara i datorn så min oro är att det är något i skärmen som är trasigt.

Hur kan jag felsöka detta?

EDIT: Okej, det gick fort. Tydligen hade skärmen ändrat uppdateringsfrekvens från 144 till 120 hz. Jag tyckte väl att mina ögon fick anstränga sig lite extra jämfört med vanligt. Men nu när jag ändrade tillbaka så ser allt bra ut igen!

Tråd flyttad till "Skärmar och TV-apparater" /Vzano, Mod
Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TraXx:

EDIT: Okej, det gick fort. Tydligen hade skärmen ändrat uppdateringsfrekvens från 144 till 120 hz. Jag tyckte väl att mina ögon fick anstränga sig lite extra jämfört med vanligt. Men nu när jag ändrade tillbaka så ser allt bra ut igen!

Låter annars som att grafikkortet tillfälligt växlade över till 4:2:2-subsampling av färgerna. Kan ske om du exempelvis kört HDR. https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...