Permalänk
Inaktiv

WHEA error

Hej,
Det är som så att jag hade ställt in hela min 10900k till default i BIOS dvs intel default och inte BIOS default. Fungerade bra i flera veckor.
Igår när jag hade dator mer eller mindre i idle och jag endast använde Skype för ett längre samtal och sedan skulle stänga av Skype så frös sig datorn och genererade ett WHEA error:

Description:
A corrected hardware error has occurred.

Reported by component: Processor Core
Error Source: Unknown Error Source
Error Type: Internal parity error
Processor APIC ID: 14

Iaf så clearade jag CMOS och sätte BIOS på default som överklockar kan man säga då den låter CPU köra turbo hur länge som helst utan att klocka ner (4,9GHz) och nu verkar jag inte få några fler WHEA errors. Jag vet iofs inte om jag skulle ha fått några fler WHEA errors då jag började felsöka direkt.

Är det som så att mitt moderkort alternativt CPU är trasig?

Ska jag reklamera moderkortet först? För att utesluta det? Eller är detta en bugg i BIOS? Är så förvirrad just nu.
Ska jag köra på och se om det händer igen bara? Kanske var något annat som orsakade det?

Edit:
Den blåskärmade inte utom den frös till i några sekunder kanske 5 sekunder sen flöt allt på igen.

Permalänk
Medlem

Kör OCCTs CPU belastningstest några timmar så bör du få en hyfsad vink om det är CPU:n som är paj.

www.ocbase.com

Permalänk
Medlem

en blåskärm är ingen blåskärm.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Inaktiv

@Haptic: Den blåskärmade aldrig som att den åtgärdade problemet. Utom datorn frös till i någon sekund kanske 5 och sen släppte det.

Permalänk
Inaktiv

@Northbane: Redan kört OCCT Small och Stora och även kört Prime95 Blend - Inga problem.
Kört Memetest86 också inga problem.

Permalänk
Medlem

Jag röstade på att du skulle köra på. Händer det igen kan du börja testa lite olika BIOS för att utesluta det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@Northbane: Redan kört OCCT Small och Stora och även kört Prime95 Blend - Inga problem.
Kört Memetest86 också inga problem.

Hur länge OCCT? Hade du OC:at när du fick problem och därefter stängt av och får inte längre problem? Hur många passes med Memtest86 8.4? Har du några relaterade fel i "tillförlitlighetshistoriken" i Windows? Hur fick du WHEA error om den inte blåskärmade?
Kontrollera även temps.

Permalänk
Inaktiv

@Northbane:

Jag märkte att datorn microfrös ca 5 sec och kollade därför i HWiNFO64 och såg att jag hade ett WHEA error och kollade därför loggen.
CPU var inte överklockad utom den var satt som Intel Default, ända jag hade gjort den dagen var att jag disablade Enhanced Turbo i BIOS.
Så nu har jag MSI default för att "försöka" få ett WHEA error igen vilket inte har kommit ännu- När jag kör MSI default är CPU:n satt att alltid hålla Turbo vid load 4.9GHz och inte gå ner sålänge CPU är på 100%. Tänkte som sagt om det var vcore som blev fel när jag hade gått ifrån MSI default settings och satt Intel Default att jag då på något sett förstörde kalkyleringen för auto vcore.
Kanske är långsökt? Eller så är det varken CPU, Mobo eller minne som felar utom något annat? Som sagt svårt när det står Error source unknown. Hade bluetooth te.x igång när jag hade Skype bla. osv.

Temps är bra går aldrig över 85c.
tillförlitlighetshistoriken vad är det? Har engelskt OS
Memtest64 6.4 kördes 4-pass
OCCT och Prime95 kördes 2h

Observera det jag skrev ovan WHEA hände när jag körde Intel Default innan WHEA kom så hade jag inte haft några som helst problem på flera veckor. SÅ kan vara som så att något annat felar med kanske ev. en drivare?

Permalänk
Inaktiv

@Northbane: Mysteriet kanske tätnar jag hittade dessa error i min event log:
https://imgur.com/a/dcQZyh6

Dom indikerar på att det är fel på mitt 2070 Super.

Permalänk
Inaktiv

Fick detta svar från Intel

The WHEA error seems to be an indication that a parity error was detected, likely in data arriving from memory. It could be in the processor cores, processor uncore or in graphics subsystem. This was a single-bit error, which is recoverable (can be reconstituted). If it had been a multi-bit error, it would have been more catastrophic.

Neither of these other reports had anything to do with this WHEA error. They occurred days apart from the WHEA error.

Should you be concerned? Yes. Is it the processor's fault? Likely. If it reoccurs, I would RMA the processor.

Vill bara vara säker att jag har förstått honom rätt:
Menar han då att det kan vara fel på RAM eller SSD? Och om jag förstod dom rätt så ska jag RMA processorn om det händer igen och inte nu?

Permalänk

Whea är väl allt som oftast för låg vcore vid exempelvis överklockning.
Moderkortet har kanske ställt in någon autoöverklockning eller liknande? Har svårt att tänka mig att det är grafikkortet - men KAN ju indirekt ha med det att göra om det belastas som sedan belastar CPU som resulterar till en whea.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@Northbane: Mysteriet kanske tätnar jag hittade dessa error i min event log:
https://imgur.com/a/dcQZyh6

Dom indikerar på att det är fel på mitt 2070 Super.

Det där package windows är i alla fall en bugg i senaste Windows 10-versionen orelaterad till hårdvara och inget du behöver oroa dig för.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bad Habit:

Whea är väl allt som oftast för låg vcore vid exempelvis överklockning.
Moderkortet har kanske ställt in någon autoöverklockning eller liknande? Har svårt att tänka mig att det är grafikkortet - men KAN ju indirekt ha med det att göra om det belastas som sedan belastar CPU som resulterar till en whea.

Har inte överklockat den. Och stängt av allt sådant i moderkortet och det var av när det där hände med.
Förstod jag han på Intel rätt att om det sker igen ska jag RMA CPU:n?

Permalänk
Inaktiv

@King Grub: Min skärm blinkar + att det blir konstiga färger m.m. ibland. Det är GPU då jag har pratat med Palit gällande det för det blir inte så med GPU från CPU:n.

Förstod du han från Intel på samma sätt som mig? Att händer det igen med WHEA så ska jag RMA CPU eller ska jag RMA den nu? Är lite förvirrande.

Permalänk
Inaktiv

Fick samma problem igen, har skickat en RMA begäran till Intel.
Inet vill felsöka den men det blir ju problem som att det sker ibland och ibland inte, nu hände det under natten när datorn stod på i idle.

Får se vad Intel svarar. Blir ju svårt att felsöka en CPU som uppger problem till och från bara.

Permalänk

WHEA Uncorrectable Error stopkod kan bero på i princip allt i din dator från i stort sett all hårdvara till crashande mjukvara.

så att felsöka det är mer eller mindre omöjligt.

säger logfilen som skapas något som kan peka ut en mer exakt felorsak?

t.ex. vilken fil som orsakade stopkoden?

om man har ett namn på filen som orsakade stopkoden kan man många gånger peka ut lite mer exakt vilka drivare och ev hårdvara den pratar med.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

WHEA Uncorrectable Error stopkod kan bero på i princip allt i din dator från i stort sett all hårdvara till crashande mjukvara.

så att felsöka det är mer eller mindre omöjligt.

säger logfilen som skapas något som kan peka ut en mer exakt felorsak?

t.ex. vilken fil som orsakade stopkoden?

om man har ett namn på filen som orsakade stopkoden kan man många gånger peka ut lite mer exakt vilka drivare och ev hårdvara den pratar med.

Det är det som är det dryga den säger bara:
A corrected hardware error has occurred.

Reported by component: Processor Core
Error Source: Unknown Error Source
Error Type: Internal parity error
Processor APIC ID: 13

The details view of this entry contains further information.

Dvs att det är Unknown Error Source - Enligt Intel när jag pratade med supporten förut så är Internal Parity Error CPU relaterat.

Edit:
Har installerat om Windows, uppdaterat BIOS, uppdaterat drivare, kört memtest86 8-pass inga problem.
Kollat socketen på moderkortet inga trasiga pins där heller.
Bytt ut NVMe disk (hade en liggandes)

Detta hände med mitt 2070 Super (det grafikkortet hade sina egna problem) och även nu med mitt 2080 Super.

Så det som det isf skulle vara är moderkortet eller nätagget men som att det sker när datorn är i idle också, nu inatt stod den bara och tuffade när det skedde och Event Viewer har inget annat loggat kring den tiden WHEA skedde.

Och som att loggen pekar ut CPU antar jag att det är CPU, inet har den inte i lager förens i slutet på november och dom ska felsöka den först med då detta sker random blir det ju svårt tog från 22:dra sep till 6:de oktober innan det skedde igen.
Går inte att framtvinga problemet heller.

Permalänk
Inaktiv

Fick RMA CPU hos intel men hände nu igen ca 3 veckor mellan.
Har bytt allt i datorn förutom nätaggregat och moderkort.
Har beställt ettt nytt nätaggregat nu för att se.
Fixar de inte problemet blir de till att skicka in moderkortet på garanti.

Permalänk
Inaktiv

Löste sig var nätagget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rstolpe:

Löste sig var nätagget.

haha trodde jag ja, visade sig vara moderkortet.