Problem med logitech g533, får inget ljud på vissa stream/videor, surroundljud, gammal dator

Permalänk
Medlem

Problem med logitech g533, får inget ljud på vissa stream/videor, surroundljud, gammal dator

Hej!

Jag har ett logitech g533 trådlöst headset som fungerar dåligt med min gamla dator. Det är så att surroundljudet inte fungerar vilket gör att jag inte hör någonting vissa klipp och streams etc medans andra fungerar bra. Jag gissar att det har något med surroundinställningarna att göra. Har hittat andra trådar på bland annat reddit men de tar mest upp chrome som skurk i det hela men för mig är inte det problemet.

I windowsinställningarna (window 7, jag vet, förlåt) kan jag under ljud->uppspelning->konfigurera bara välja surround 7.1. Men när jag testar att spela upp ljud så fungerar bara vänster och höger högtalare av de sju.

Jag har fabriksåterställt, provat alla usb-portar, försökt att uppdatera alla drivrutiner men fortfarande finns bara det alternativet och det fungerar inte.

Jag har provat det nyaste och det äldsta logitech gaming software men det hjälper ingenting oavsett om jag stänger av eller sätter på surround där.
Googlat och googlat och läst kanske 300 reddittrådar samt hört av mig till logitech men bara fått deras generiska "prova en annan usb-port".

Jag skulle nöja mig med stereo men kan som sagt inte ställa in det.

Någon som har något tips om vad man kan försöka göra? Är min dator/moderkort med inbyggt ljudkort för gammalt?

moderkort: asus p5q deluxe

Permalänk
Rekordmedlem

Är det möjligen så att källmaterialet har ett surroundljudformat som inte kan avkodas på att bra sätt av spelaren ? Har du provat olika uppspelningsprogram eller sett till att ställa in att programmet ska mata ut stereo i stället för att bara försöka göra det i drivrutinen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack för svar!
Så kan det ju vara, men borde jag inte kunna höra alla "högtalare" i windows och logitech gaming software då? Alltså deras testa ljud som typ säger "this is your right speaker, left speaker ..."? Om det inte fungerar där borde det inte fungera på andra ställen heller?
Jag är har verkligen begränsade datorkunskaper när det kommer till svårare saker än vardagsgrejer. Hur skulle jag ställa in så att uppspelningsprogram matar ut i stereo istället för surround? Om vi tar twitch eller youtube som exempel?

Om det hjälper något så fungerar netflix, allt jag provat i vlc, skype. Sen så fungerar vissa klipp på youtube, andra inte. Samma med twitch.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av logpog:

@mrqaffe: Tack för svar!
Så kan det ju vara, men borde jag inte kunna höra alla "högtalare" i windows och logitech gaming software då? Alltså deras testa ljud som typ säger "this is your right speaker, left speaker ..."? Om det inte fungerar där borde det inte fungera på andra ställen heller?
Jag är har verkligen begränsade datorkunskaper när det kommer till svårare saker än vardagsgrejer. Hur skulle jag ställa in så att uppspelningsprogram matar ut i stereo istället för surround? Om vi tar twitch eller youtube som exempel?

Om det hjälper något så fungerar netflix, allt jag provat i vlc, skype. Sen så fungerar vissa klipp på youtube, andra inte. Samma med twitch.

Twitch och Youtube är inga program utan använder webbläsaren.
Vad är det egentligen som strular för du både skriver att du har ljud och att inga ljud alls spelas upp när du provar testsignalerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Ja alltså jag har ljud men inte på allt. Kan som du ser på bilden bara välja surround 7.1 och av sju högtalare fungerar/kommer det bara ljud från höger och vänster högtalare, alltså två av sju.
Om headsetets alla högtalare skulle fungera/vara rätt inställda borde jag väl höra de i windows eller logitechs testprogram?

Går det att tvinga chrome och eller andra program att sända ut ljudet i stereo? Eller om det skulle fungera i något annat format?

EDIT:
Efter ytterligare lite googlingar så lyckades jag få chrome att sända ut ljud som min dator fattar genom att lägga till " --try-supported-channel-layouts", får köra så tillsvidare. Dock tråkigt att ha ett 7.1 där bara 2 av högtalarna fungerar.

EDIT 2:
Det fungerade visst inte alls. Problem kvarstår alltså