Dator slutar sakta men säkert att fungera

Permalänk
Medlem

Dator slutar sakta men säkert att fungera

Min dator började plötsligt strula när jag skulle spela CSGO. Trodde det var något med spelet, allt annat funkade (har inga grafikkrävande spel). Kort därefter började jag få grafikdefekter på skärmen, fyrkanter (0.5x0.5cm) och streck (någon cm långa) som kom och gick. En tid senare började datorn sega ner sig och nu hänger den sig oftast efter en halvminut ochstartar ibland om sig.

Gjorde tidigt systemåterställningar och kört i felsäkert läge. Kollat temperaturer och kört grafiktest (när den började få problem). Testat att sätta kabeln till ena monitorn (har två, samma uppträdande på bägge) till interna grafikkortet.

Inget har hjälpt, det blir istället gradvis sämre. Vad är paj, trodde grafikkortet först men är nu osäker.

Permalänk
Vila i frid

If it walks like a duck... vad säger grafikkoret när du kör FurMark? Kan du underklocka grafiken, både gpu och dess minne, och se om det blir bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keiser:

Min dator började plötsligt strula när jag skulle spela CSGO. Trodde det var något med spelet, allt annat funkade (har inga grafikkrävande spel). Kort därefter började jag få grafikdefekter på skärmen, fyrkanter (0.5x0.5cm) och streck (någon cm långa) som kom och gick. En tid senare började datorn sega ner sig och nu hänger den sig oftast efter en halvminut ochstartar ibland om sig.

Gjorde tidigt systemåterställningar och kört i felsäkert läge. Kollat temperaturer och kört grafiktest (när den började få problem). Testat att sätta kabeln till ena monitorn (har två, samma uppträdande på bägge) till interna grafikkortet.

Inget har hjälpt, det blir istället gradvis sämre. Vad är paj, trodde grafikkortet först men är nu osäker.

Ta ur grafikkortet när du kör det interna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Ta ur grafikkortet när du kör det interna.

Plockat ur grafikkortet och nu flyter det på. Blir att införskaffa ett nytt, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Ibland kan det funka att byta kylpasta, underklocka eller höja volten. Annars är det en Bra anledning till att få handla nytt

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Ja har funderat på att sätta in det igen för att se om man kan få liv i det. Skönt nu att veta problemet iaf. Spelar inte särskilt mycket så det blir nog ett billigare mellankort i så fall men tillverkarna släpper väl nya kort på hösten så det kan vara smart att vänta en månad.