Ena 8-pin ingången klickar inte i RTX 3090

Permalänk
Medlem

Samma problem gigabyte 3080

Hej! Lånar tråden lite, jag har samma problem på mitt gigabyte 3080 där båda 6+2 inte vill klicka på plats. Tycker inte jag ser några konstigheter med stiften ellr kontakterna men ni kanske ser något jag missar?

Kan tillägga att jag har strul med svart skärm (ingen DisplayPort signal) och när jag fått igång den så får jag samma meddelande efter någon minut i 3dmark. Senaste försöket gick kortet på högvarv precis innan meddelandet.
Kan det vara något annat strul?

Bild

Permalänk
Medlem

@Qeel: https://youtu.be/UmafIrSFSNg?t=592

kan det vara det? gigabyte kortet har lite skum design.

i övrigt bör du kolla över ditt nätagg, även fast du har ett 750w så kan kvaliten på det vara dålig och det klarar inte att leverera strömmen snabbt nog när 3090 kortet peakar, rekommenderat är väll ett platinum seasonic eller liknande kvalitet från annat märke.

Permalänk
Medlem

@dakke: Jag har testat att peta lite på dem men de sitter mycket stadigare än vad filmen visar.

Jag får ju igång datorn och kan surfa runt som nu på sweclockers men jag får inte kontakten från nätagget att klicka fast så de sitter lite löst och som sagt att den tappar kontakt med skärmen.

Jag har detta nätagg, kan de vara ett problem? EVGA Supernova G2 750W.
Det är ett 3080 jag kör på och inte 3090

Hört att andra haft problem med crashar osv och att det hjälpt att underclocka kortet, kanske de som spökar men jag har misstänkt kontakten eftersom den inte sitter fast helt

Permalänk
Medlem

@Qeel: EVGA Supernova G2 750 borde vara okej, speciellt inga problem för 3080

Då vet jag faktiskt inte? har du testat de olika DP portarna på kortet, samma problem då? Kanske testa annan kabel från PSU om du har det tillgängligt? Du ska ju inte behöva underklocka kortet för att det ska vara stabilt men kan vara värt att testa för att se om det är psun som inte orkar leverera ström (vilket jag inte tror men ändå värt att testa)

I värsta fall kanske du måste RMA kortet :/

Permalänk
Medlem

@dakke: Tack för tipsen Dakke, får testa lite till. Känns ju spontant inte som att det borde vara kontakten till kortet eftersom jag får ström och kan få igång datorn.

Edit. Testade att byta Displayport och underclocka kortet, ingen crash då. tog bort uncerclocken och de funkade fortfarande.
Kanske var Displayporten som var problemet... skriver detta ifall det kanske hjälper någon annan