RX 580 8GB DDR5 koppla in mina dubbla skärmar?

Permalänk
Medlem

RX 580 8GB DDR5 koppla in mina dubbla skärmar?

Hej

Jag har nyligen köpt ett RX 580 8GB DDR5 kort som jag kopplat in på följande vis till mina dubbla skärmar. DVI till DVI till skärm nr 1. HDMI till HDMI till skärm nr 2. Men jag får bara bild i ena, antar att detta kort delar bildutgång mellan de två portarna då jag fick samma bild på båda skärmarna vid post. Men nu i Ubuntu 20.04 får jag bara en skärm detekterad. Windows 10 är mitt sekundära operativsystem och har ännu inte testat att boota det.

Resten av utgångarna på grafikkortet är displayport. Ska jag skaffa en adapter för 150 kr och koppla till DVI eller HDMI? Jag har endast HDMI och DVI på mina skärmar.

Det kanske är dags att uppgradera Flatron IPS236 24" LG skärmarna snart.. Men de funkar ju. De är båda full hd 60 hz skärmar.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Hej

Jag har nyligen köpt ett RX 580 8GB DDR5 kort som jag kopplat in på följande vis till mina dubbla skärmar. DVI till DVI till skärm nr 1. HDMI till HDMI till skärm nr 2. Men jag får bara bild i ena, antar att detta kort delar bildutgång mellan de två portarna då jag fick samma bild på båda skärmarna vid post. Men nu i Ubuntu 20.04 får jag bara en skärm detekterad. Windows 10 är mitt sekundära operativsystem och har ännu inte testat att boota det.

Resten av utgångarna på grafikkortet är displayport. Ska jag skaffa en adapter för 150 kr och koppla till DVI eller HDMI? Jag har endast HDMI och DVI på mina skärmar.

Det kanske är dags att uppgradera Flatron IPS236 24" LG skärmarna snart.. Men de funkar ju. De är båda full hd 60 hz skärmar.

Dra igång Win först, kolla om tvåskärmsstöd funkar där. Funkar det inte i win heller, är det kanske fel på hårdvaran någonstans. Tror inte du behöver byta skärmar, det låter otroligt. Kolla med windows först. (Linux är rätt meckigt, speciellt när det gäller grafikkort, Tyvärr.)

Permalänk
Medlem

Okej, du hade rätt. Windows funkar med dessa utgångar men jag får trixa lite mer med Ubuntu. Det måste funka. Jag hade fullt fungerande stöd på Nvidia-tiden innan jag uppgraderade grafikkort.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Problemet är löst. Tack för engagemang.

Lösningen var att sätta ena skärmen med DP och den andra med DVI. Då funkade allt rakt av.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.