Uppgradera grafikkort till 1050ti från r9 380?

Permalänk

Uppgradera grafikkort till 1050ti från r9 380?

Haj,
Jag har en r9 380 2gb och märker att det var ett tag sen man uppgraderade grafikkortet och det är inte kul med spel nu när kortet orkar inte så bra.

Grannen har en MSI aero 1050ti 4gb itx format dock. Vet inte skillnaden mellan den vanliga och itx versionen. Samt all kunskap man hade för flera år sen spelar ingen roll nu när man inte håller sig uppdaterad av vad som är nytt varje år.

Skulle det vara en uppgradering värt nog eller är det väldigt lite?
Jag menar då att tänk er ett spel körs på 30fps just nu och kanske går upp till 40fps med 1050ti. Men om jag köpte kanske något nyare och dyrare så går det till 60fps. Då skulle det vara mer värt att punga ut lite mer och köpa något nytt.
Skulle man få kanske +20fps så är det ju något att skaffa för kanske något år så kan man spara och köpa större o bättre senare.

Tack på förhand!

Permalänk
Livsnjutare 😎

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1050-Ti-vs-A...

Inte världens bästa sida med tanke på att siffrorna är baserade på specifikationer mer än faktiska tester, men det ger en riktlinje.

Men nej, jag hade inte uppgraderat till det.
Isåfall ett 1060 eller 2060 beroende på budget och vad du har för möjlighet till att driva det rent strömmässigt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Fast nu blandar du väl ihop det?
Just userbenchmark.com är en sida där människor har möjlighet att själva rösta upp eller ner olika komponenter efter hur dom själva upplever att en viss komponent presterar när dom använder den.
Vilket enligt mig är så mycket "real world test" det kan bli

Permalänk

Hur ser datorn ut i övrigt? Det är inte säkert att processorn kommer orka servera en mycket snabbare GPU om den är gammal och trött.

Här kan du jämföra med ditt 1050ti/390.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1050-Ti-vs-A...

Inte världens bästa sida med tanke på att siffrorna är baserade på specifikationer mer än faktiska tester, men det ger en riktlinje.

Men nej, jag hade inte uppgraderat till det.
Isåfall ett 1060 eller 2060 beroende på budget och vad du har för möjlighet till att driva det rent strömmässigt.

PSU räcker tror jag, 650w evga supernova. På den hemsidan så ser man inte om det är 4gb eller 2gb som jämförs. Om det gör en skillnad vet jag ej.

Skrivet av XerxesYngve:

Hur ser datorn ut i övrigt? Det är inte säkert att processorn kommer orka servera en mycket snabbare GPU om den är gammal och trött.

Här kan du jämföra med ditt 1050ti/390.

Har ryzen 1600 med 24gb 3200 minnen, ssd för win och spel. Har känt mer att GPU som är tröttast av alla komponenterna.
Kan punga ut runt 1500 ifall 1050ti inte är värd uppgraderingen.

Permalänk
Skrivet av farthållaren:

PSU räcker tror jag, 650w evga supernova. På den hemsidan så ser man inte om det är 4gb eller 2gb som jämförs. Om det gör en skillnad vet jag ej.

Har ryzen 1600 med 24gb 3200 minnen, ssd för win och spel. Har känt mer att GPU som är tröttast av alla komponenterna.
Kan punga ut runt 1500 ifall 1050ti inte är värd uppgraderingen.

PSU räcker garanterat, 1050ti är mer strömsnål än R9 380. Däremot skulle jag inte tro att det blir någon förbättring överhuvudtaget att köpa ett 1050ti så känns som bortkastade pengar, om du inte får det helt gratis av grannen då förstås, i så fall kan det ju vara värt att testa om du upplever någon förbättrad prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är värt att uppgradera till 1060 6GB istället

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

1650 Super är inte långt från budget annars, och det är ett rimligt alternativ.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Pettson88:

1650 Super är inte långt från budget annars, och det är ett rimligt alternativ.

Ja budgeten kan gå lite högre, hade inte kollat priserna ordentligt och jag lever fortfarande några år tillbaka verkar det som. Ingen koll på att det finns inte samma variation under 2000 för GPU nu för tiden. :).
Det verkar som det enda vettiga lösningen att gå för 1650. Så kan lika gärna köpa en 1650 då, från vad jag ser är enda billiga kortet som verkar vara betydligt bättre än 1050 och r9 380.

Kan någon berätta skillnaden på alla olika varianter av 1650? Det finns OC av olika slag samt super. Vissa har gddr5 vissa gddr6.
Prissättningen gör det hela mer förvirrande. Blir galen! Det verkar som super är den jag ska ha? Men det finns vissa varianter som verkar vara exakt som super med gddr6 men har inte 'super' benämning men OC...

Kanske något som finns i butik just nu som jag kan gå och plocka ikväll.

Skrivet av Ulf Svensson:

PSU räcker garanterat, 1050ti är mer strömsnål än R9 380. Däremot skulle jag inte tro att det blir någon förbättring överhuvudtaget att köpa ett 1050ti så känns som bortkastade pengar, om du inte får det helt gratis av grannen då förstås, i så fall kan det ju vara värt att testa om du upplever någon förbättrad prestanda.

Det verkar så att det är onödigt att prova även om jag kan få den för väldigt lite peng. Kan lika gärna köpa något nytt med garanti att det kommer vara en förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av farthållaren:

Kan någon berätta skillnaden på alla olika varianter av 1650? Det finns OC av olika slag samt super. Vissa har gddr5 vissa gddr6.
Prissättningen gör det hela mer förvirrande. Blir galen! Det verkar som super är den jag ska ha? Men det finns vissa varianter som verkar vara exakt som super med gddr6 men har inte 'super' benämning men OC...

Du ska ha ett 1650 Super. 1650 och 1650 Super är två olika modeller, där 1650 Super är ca 40% snabbare trots snarlik prissättning. 1650 har GDDR5 medan 1650 Super har GDDR6, så det är ingen skillnad du behöver bry dig om. OC och liknande är tillverkarnas egna suffix, där just OC brukar betyda att kortet är fabriksöverklockat (men kort utan OC kan också vara överklockade).

Fabriksöverklockningen brukar för det mesta bara vara någon enstaka procent, så det är sällan värt att betala extra för. Eftersom 1650 Super drar så pass lite ström så krävs det inte så mycket av kylningen heller, så det är egentligen bara att välja någon av de billigare modellerna som du tycker ser bra ut.

Permalänk
Skrivet av perost:

Du ska ha ett 1650 Super. 1650 och 1650 Super är två olika modeller, där 1650 Super är ca 40% snabbare trots snarlik prissättning. 1650 har GDDR5 medan 1650 Super har GDDR6, så det är ingen skillnad du behöver bry dig om. OC och liknande är tillverkarnas egna suffix, där just OC brukar betyda att kortet är fabriksöverklockat (men kort utan OC kan också vara överklockade).

Fabriksöverklockningen brukar för det mesta bara vara någon enstaka procent, så det är sällan värt att betala extra för. Eftersom 1650 Super drar så pass lite ström så krävs det inte så mycket av kylningen heller, så det är egentligen bara att välja någon av de billigare modellerna som du tycker ser bra ut.

Kanon, då vet jag. Blir en super duper kort jag köper.
Tack för hjälpen allihopa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du ska ha ett 1650 Super. 1650 och 1650 Super är två olika modeller, där 1650 Super är ca 40% snabbare trots snarlik prissättning. 1650 har GDDR5 medan 1650 Super har GDDR6, så det är ingen skillnad du behöver bry dig om. OC och liknande är tillverkarnas egna suffix, där just OC brukar betyda att kortet är fabriksöverklockat (men kort utan OC kan också vara överklockade).

Fabriksöverklockningen brukar för det mesta bara vara någon enstaka procent, så det är sällan värt att betala extra för. Eftersom 1650 Super drar så pass lite ström så krävs det inte så mycket av kylningen heller, så det är egentligen bara att välja någon av de billigare modellerna som du tycker ser bra ut.

Enig i det mesta, det billigaste Gigabyte-kortet verkar dock ha fått lite kritik för en dålig kylare, så Gainward-varianten som jag länkade skulle jag nog förorda i så fall.

Annars är det sannolikt ungefär samma kvalitet i prisklassen - mycket valuta för pengarna just vad gäller 1650 Super!

@farthållaren - lycka till, och hoppas du blir nöjd!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av farthållaren:

Kanon, då vet jag. Blir en super duper kort jag köper.
Tack för hjälpen allihopa!

Finns en modell på tyska amazon med två fläktar som är bättre för 1800 inkl frakt, kort med två fläktar är mer tystgående.

https://www.amazon.de/-/en/Zotac-Gaming-GeForce-1650-Super/dp...