Vinklad 3.5mm till 2x xlr (hane) alt 2x 6.3mm (hane)

Permalänk
Medlem

Vinklad 3.5mm till 2x xlr (hane) alt 2x 6.3mm (hane)

Hej!

Sitter på ett par M-audio BX8 DS3. Dessa stödjer XLR in och TRS. Källan som ska anslutas är min LG oled B9 som har 3.5mm stereo ut. Dock har LG valt att placera uttaget lite dåligt så jag måste ha en vinklad kontakt (väggmonterad TV).

Så har försökt hitta en kabel som kan passa tex

vinklad 3.5mm till 2st XLR hane (hittade en kabel men tyvärr XLR hon kontakt)
Vinklad 3.5mm till 2st 6.3mm

Har ännu inte lyckats hitta och det ser ut som jag måste skaffa en adapter Kabel som är vinklad utöver. Vilket jag gärna undviker. Vore smidigt kunna styra volymen direkt via TVn.

Någon som råkar sitta på tips om var man kan hitta en lämplig kabel eller känner för att dela med sig av alternativa billiga/smidiga lösningar?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns antagligen inte nån sås adapter för 3,5mm tele brukar aldrig användas i kombination med xlr så du behöver kombinera flera adaptrar eller göra en egen kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns antagligen inte nån sås adapter för 3,5mm tele brukar aldrig användas i kombination med xlr så du behöver kombinera flera adaptrar eller göra en egen kabel.

https://www.emusic.se/product/22306/hosa-y-kabel-2m-stereo-mi...

Dock ej vinklad.

https://www.bax-shop.se/jack-rca-adaptrar-kablar/klotz-ay7a02...

Bör fungera med adapter för RCA till 6.3. Men vore kul minimera antalet adaptrar/kablar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hulkenstrong:

https://www.emusic.se/product/22306/hosa-y-kabel-2m-stereo-mi...

Dock ej vinklad.

https://www.bax-shop.se/jack-rca-adaptrar-kablar/klotz-ay7a02...

Bör fungera med adapter för RCA till 6.3. Men vore kul minimera antalet adaptrar/kablar.

Ja då får du nog göra en egen kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Hej!

Sitter på ett par M-audio BX8 DS3. Dessa stödjer XLR in och TRS. Källan som ska anslutas är min LG oled B9 som har 3.5mm stereo ut. Dock har LG valt att placera uttaget lite dåligt så jag måste ha en vinklad kontakt (väggmonterad TV).

Så har försökt hitta en kabel som kan passa tex

vinklad 3.5mm till 2st XLR hane (hittade en kabel men tyvärr XLR hon kontakt)
Vinklad 3.5mm till 2st 6.3mm

Har ännu inte lyckats hitta och det ser ut som jag måste skaffa en adapter Kabel som är vinklad utöver. Vilket jag gärna undviker. Vore smidigt kunna styra volymen direkt via TVn.

Någon som råkar sitta på tips om var man kan hitta en lämplig kabel eller känner för att dela med sig av alternativa billiga/smidiga lösningar?

Reagerade på att du skriver tvn har 3.5mm stereo ut.

Dvs utgång för anslutning till hörlurar osv du kan då givetvis inte skicka in ljud där...

Eller menade du ljudingång?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Reagerade på att du skriver tvn har 3.5mm stereo ut.

Dvs utgång för anslutning till hörlurar osv du kan då givetvis inte skicka in ljud där...

Eller menade du ljudingång?

Tänk om tänk rätt Hörlursutgång/line utgång. Så TVn har en 3.5mm kontakt (ljudutgång) som kan driva hörlurar eller ställas in till line-out läge för anslutning till extern ljudkälla (M-audio BX8).
Ska inte skickas in något ljud i den utgången.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Tänk om tänk rätt Hörlursutgång/line utgång. Så TVn har en 3.5mm kontakt (ljudutgång) som kan driva hörlurar eller ställas in till line-out läge för anslutning till extern ljudkälla (M-audio BX8).
Ska inte skickas in något ljud i den utgången.

Trodde m audio enheten var ett ljudinterface och du ville skicka ljud till din tv inte från den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Custom Lynx har lite färdiga kablar med vinklad 3.5mm ha, däremot så är Y-splitten för sent på kabeln (om du inte har högtalarna ihoplimmade ), men dem tillverkar också på beställning så ska inte vara några konstigheter att ordna.

Alternativt så vill jag minnas att Sennberg fortfarande gör kablar efter beställning.

Är du lödkunnig så kan du ju alltid antingen göra en helt egen kabel, eller sätta på en vinklad kontakt på en Cordial.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Custom Lynx har lite färdiga kablar med vinklad 3.5mm ha, däremot så är Y-splitten för sent på kabeln (om du inte har högtalarna ihoplimmade ), men dem tillverkar också på beställning så ska inte vara några konstigheter att ordna.

Alternativt så vill jag minnas att Sennberg fortfarande gör kablar efter beställning.

Är du lödkunnig så kan du ju alltid antingen göra en helt egen kabel, eller sätta på en vinklad kontakt på en Cordial.

Är lödkunning (kanske). Har gått lödkurs och arbetat ett par år med lödning men i yngre dar. Blir lite dyrt investera i lödutrustning bara för detta.
Testade ansluta surfplattan med 3.5mm till RCA+RCA till 6.3 TS adapter. Lät mer än okej. placering av högtalarna etc + hur bra DAC LG B9 har lär göra större skillnad på ljudet. Hade varit smidigt och bäst med en enda fast kabel men känns onödigt komplicerat i nuläget.

Sen framöver kan jag köpa en https://www.thomann.de/se/cordial_cfu_3_mc.htm och testa om ljudet blir bättre med min dator/behringer 202HD ljudkort.

Så beställer en https://www.bax-shop.se/jack-rca-adaptrar-kablar/klotz-ay7a02... så får vi se hur det fungerar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Varför ska du köra obalanserat till balanserat? (Xlr).
Mina xlr är av den typen man kan koppla in 6.3mm i mitten. Är inte det enklare?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CubaCola:

Varför ska du köra obalanserat till balanserat? (Xlr).
Mina xlr är av den typen man kan koppla in 6.3mm i mitten. Är inte det enklare?

Det är väl Neutriks kombikontakt du syftar på ?

Då skulle det ju innebära att man behöver byta kontakter på högtalarna och inte få nån direkt fördel ändå för ingen vettig vill väl byta från xlr till tele på det stället ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Varför ska du köra obalanserat till balanserat? (Xlr).
Mina xlr är av den typen man kan koppla in 6.3mm i mitten. Är inte det enklare?

Står att jag vill ansluta ett par M-audio BX8 DS3 som har XLR eller separat TRS anslutning. Inget kombinerat jack. Sedan lär inte min LG B9 kunna få ut en balanserad signal (såvitt jag vet?) så därav valet på 3.5mm stereo till 2xRCA (obalanserat) som sedan med en adapter till TS kan anslutas till högtalarna.

Tar gärna emot tips på alla möjliga lösningar. Därav tråden är skapad. Dock prioriteras pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hulkenstrong:

Står att jag vill ansluta ett par M-audio BX8 DS3 som har XLR eller separat TRS anslutning. Inget kombinerat jack. Sedan lär inte min LG B9 kunna få ut en balanserad signal (såvitt jag vet?) så därav valet på 3.5mm stereo till 2xRCA (obalanserat) som sedan med en adapter till TS kan anslutas till högtalarna.

Tar gärna emot tips på alla möjliga lösningar. Därav tråden är skapad. Dock prioriteras pris.

Lundahl gör transformatorer för signalkonverteringen men billigt faller ju bort men behöver du bra kvalitet, galvanisk separation och äkta balanserade xlr så finns det.

https://www.lundahltransformers.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lundahl gör transformatorer för signalkonverteringen men billigt faller ju bort men behöver du bra kvalitet, galvanisk separation och äkta balanserade xlr så finns det.
https://www.lundahltransformers.com/wp-content/uploads/2017/03/LT-SIB15.jpg
https://www.lundahltransformers.com

Behöver jag definitivt inte då jag redan tyckte det lät bra tidigare. Väldigt svårt tro LG B9 har såpass bra DAC att det vore värt satsa allt för mycket. Ska man ta den vägen blir det ju optisk till xlr dac som behövs för att maximera ljudkvalitén men återigen pratar vi större summor som inte känns värt det för mig.

Däremot beställde jag en vinklad 3.5mm till 3.5mm sedan en 3.5mm till xlr kabel. Känns som det bör ha möjlighet till bra stabil kontakt hela vägen. Rca till TS adaptrarna jag har har känts lite mindre stabila gentemot 3.5 till 3.5 adapter kontakt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Hittade 3.5m till 2xXLR tyvärr gick kablarna inte dela så mycket som behövdes.

Så nu kör jag 3.5mm - 2xTRS från LG B9 (TV) till en Behringer HD400 (störningsfilter*) sedan till M-audio BX8 DS3 (aktiva högtalare).

Låter prima och inget hörbart brum/brus. Styr volymen via TVn. Dock kan det uppgraderas till en passiv volymkontroll framöver. Detta då jag nu kör via hörlursnivå ut från TVn och inte linje nivå. Ej optimalt.

Vill tipsa om Behringer HD400 (250kr via thoman). Riktigt billig och effektiv för att bli av med oönskat jord-brus. Den behövdes för om jag hade datorn ansluten via HDMI så blev det galet mycket störningar i högtalarna tills jag helt koppla ur datorn från TVn. Funkade dock fint utan den om datorn inte var ansluten till TVn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hulkenstrong:

Uppdatering:

Hittade 3.5m till 2xXLR tyvärr gick kablarna inte dela så mycket som behövdes.

Så nu kör jag 3.5mm - 2xTRS från LG B9 (TV) till en Behringer HD400 (störningsfilter*) sedan till M-audio BX8 DS3 (aktiva högtalare).

Låter prima och inget hörbart brum/brus. Styr volymen via TVn. Dock kan det uppgraderas till en passiv volymkontroll framöver. Detta då jag nu kör via hörlursnivå ut från TVn och inte linje nivå. Ej optimalt.

Vill tipsa om Behringer HD400 (250kr via thoman). Riktigt billig och effektiv för att bli av med oönskat jord-brus. Den behövdes för om jag hade datorn ansluten via HDMI så blev det galet mycket störningar i högtalarna tills jag helt koppla ur datorn från TVn. Funkade dock fint utan den om datorn inte var ansluten till TVn.

Tvn är kanske jordad via antennnen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tvn är kanske jordad via antennnen.

Nej den får jord via hdmi kabeln. Har aldrig anslutit TVn till vanligt antenuttag. Äger inte ens en sådan kabel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB