Hjälp med provisorisk studio

Permalänk
Medlem

Hjälp med provisorisk studio

Hej

Dottern skall spela in ett ljudprov och jag vill att det skall bli så bra som möjligt. Hur kan jag på enklast sätt bygga en temporär hemmastudio som inte får en massa hårda ekon, brus osv?

Jag har tillgång till en Hyperx quadcast mic, laptop och Audicity. Dessutom en jädra massa tyg.

Skall jag utgå ifrån ett stort eller litet rum? Kanske krypa in under köksbordet?
Skall jag försöka täcka så mycket av ytorna som möjligt med tyg, och vilka ytor är viktigast?
Vad för sorts inställningar bör jag göra för att fånga röst så bra som möjligt?

Vill bara det skall bli så bra som möjligt utan att hyra en studio typ

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Skrivet av kronvall:

Hej

Dottern skall spela in ett ljudprov och jag vill att det skall bli så bra som möjligt. Hur kan jag på enklast sätt bygga en temporär hemmastudio som inte får en massa hårda ekon, brus osv?
Jag har tillgång till en Hyperx quadcast mic, laptop och Audicity.

Bra!

Skrivet av kronvall:

Dessutom en jädra massa tyg.

Mycket bra!

Skrivet av kronvall:

Skall jag utgå ifrån ett stort eller litet rum?

Det borde nog inte spela så stor roll. I en studio vill man ofta ha en så efterklangsfri upptagning av rösten som möjligt för att ha större frihet att fippla med ljudet i efterhand, men det är nog inte så viktigt här.

Jag hade nog börjat med att testa att spela in i det största rummet som innehåller en säng. Välj njurkaraktäristik, placera miken mitt i rummet och placera ljudkällorna så nära miken som möjligt utan att

  • mikrofonen överstyr, t ex på grund av utandningsljud

  • ljudstyrkan förändras alltför mycket om ljudkällan råkar flyttas lite

Ungefär en halvmeter borde bli lagom. Jag hade inte oroat mig alltför mycket för att avståndet + mikens riktverkan påverkar dess frekvenssvar (proximity effect), den typen av avvikelser är mycket lätta att "lyssna förbi" för den som ska utvärdera sångprovet.

Skrivet av kronvall:

Skall jag försöka täcka så mycket av ytorna som möjligt med tyg, och vilka ytor är viktigast?

Du vill inte ha några odämpade ytor i närheten av mikrofonens upptagningsområde eller någon av ljudkällorna. Flytta undan skrivbord etc eller lägg täcken och filtar över dem.

Börja med att bara spela in rummets egna ljud och försök lista ut var störningar och bakgrundsbrus kommer från. Häng täcken över gardinstänger för att dämpa ljud utifrån, stäng av värmepump, ventilation etc.

Skrivet av kronvall:

Vad för sorts inställningar bör jag göra för att fånga röst så bra som möjligt?

Ganska lite. Kör några provtagningar för att ställa in förstärkningen på miken, komplettera med normalisering och eventuellt lite EQ för att tunna ut/biffa upp de lägre registren. Använd inte de-esser eller EQ i de högre registren, gör om inspelningen med mikrofonen placerad lite snett i stället. Använd inte gate, limiter eller kompressor: efterklang och bakgrundsljud från rummet kommer att höras genom inspelningen och det låter bara knäppt om de går upp/ned i nivå.

Permalänk
Medlem

stort tack, helgens projekt räddat med andra ord

I Audicity, skall jag i efterbearbetningen försöka kompensera för bakgrundsljud genom att spela in en tyst snutt och sedan (mins inte vad funktionen hette men vissa videor tycker det) kompensera övriga inspelningen för de frekvenserna? (man markerade typ tystnaden och sedan använde den som referens för vad som är tyst för övrig vågform).

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kronvall:

stort tack, helgens projekt räddat med andra ord

I Audicity, skall jag i efterbearbetningen försöka kompensera för bakgrundsljud genom att spela in en tyst snutt och sedan (mins inte vad funktionen hette men vissa videor tycker det) kompensera övriga inspelningen för de frekvenserna? (man markerade typ tystnaden och sedan använde den som referens för vad som är tyst för övrig vågform).

Ska hon sjunga ? Vad är det för en massa bakgrundsljud du har om du skulle behöva kompensera för dem, kan du inte eliminera dem från börja i stället tex ha datorn i ett annat rum ?
Ett väldigt stort rum är nog det som låter bäst men det har du säkert inte så ett rum son är väldigt dämpat kommer att få rösten att framträda tydligast så in med henne i en garderob eller liknade om det handlar om att få fram rösten för bedömning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av kronvall:

I Audicity, skall jag i efterbearbetningen försöka kompensera för bakgrundsljud genom att spela in en tyst snutt och sedan (mins inte vad funktionen hette men vissa videor tycker det) kompensera övriga inspelningen för de frekvenserna? (man markerade typ tystnaden och sedan använde den som referens för vad som är tyst för övrig vågform).

Det låter som något att testa, men jag har inga större förhoppningar. Jag kan tänka mig att det fungerar bäst vid konstanta, smalbandiga störningar (vinkelslipsmaraton, granne med säckpipespelare, störtbombarpilot) som en slags last-ditch effort.