Permalänk

Problem med hårddiskar och boot.

Jag har 3 hårddiskar på min dator, som ni ser på bilden.

Jag har köpt en ny SSD hårddisk för att byta ut den gamla Kingston 64 GB SSD hårddisken. När jag installerade den förut, så vägrade datorn att boota, oberoende i vilken ordning jag flyttade diskarna i BIOS. Här står det att den är tom.. Vilket jag inte alls förstår, för hur kan den vara tom men ändå boota mitt windows?

Permalänk
Medlem

Tom? Det står ju att den lilla SSD:n innehåller ESP:n som i sin tur innehåller bootloadern. Installera inte Windows med flera diskar inkopplade så slipper du att sådana här situationer uppstår.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1605339-reboot-and-sel...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1605605-ta-bort-en-av-...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Tom? Det står ju att den lilla SSD:n innehåller ESP:n som i sin tur innehåller bootloadern. Installera inte Windows med flera diskar inkopplade så slipper du att sådana här situationer uppstår.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1605339-reboot-and-sel...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1605605-ta-bort-en-av-...

Jag kan inte så mycket alls om windows, det var därför jag bad om hjälp.. Är näst intill nybörjare när det kommer till mjukvaran, så jag har ingen aning om vadESP är eller vad det gör, men jag antar att bootloadern är där systemet bootar ifrån?

Ska spana in länkarna!

Permalänk

@LemonIllusion: Sanningen är den att jag har bokstavligen suttit sedan i Onsdags och försökt att få ordning på min dator, sedan jag installerade lite nya komponenter. Av anledningar som jag inte är säker på, så ville Windows tillslut inte boota, så jag bara installerade om det på min SSD, hade ingen aning om att man måste koppla ut alla andra diskar när detta görs.
Just nu är jag svintrött på detta och vill bara att datafan ska fungera. Jag har kollat runt lite på google, skulle detta kunna fungera, utan att jag behöver ominstallera skiten igen? Vet inte om du är familjär med EasyBCD, men here goes nothing:

Move Windows 7 BootLoader to another disk:
1 Run EasyBCD.
2 Click on BCD Backup/Repair.
3 Select Change boot drive.
4 Click Perform Action.
5 Select partition where you want your new bootloader to be written and click OK.

Permalänk

Otålig som jag är så testade jag och fick detta svaret.

Vilket jag tycker är konsigt, för det är ju C disken, vilket är min "primary" hårddisk? Trodde C alltid vad det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

@LemonIllusion: Sanningen är den att jag har bokstavligen suttit sedan i Onsdags och försökt att få ordning på min dator, sedan jag installerade lite nya komponenter. Av anledningar som jag inte är säker på, så ville Windows tillslut inte boota, så jag bara installerade om det på min SSD, hade ingen aning om att man måste koppla ut alla andra diskar när detta görs.
Just nu är jag svintrött på detta och vill bara att datafan ska fungera. Jag har kollat runt lite på google, skulle detta kunna fungera, utan att jag behöver ominstallera skiten igen? Vet inte om du är familjär med EasyBCD, men here goes nothing:

Move Windows 7 BootLoader to another disk:
1 Run EasyBCD.
2 Click on BCD Backup/Repair.
3 Select Change boot drive.
4 Click Perform Action.
5 Select partition where you want your new bootloader to be written and click OK.

På BIOS-tiden fungerade det där kanske, men med UEFI kommer man inte undan att ha bootloadern på en ESP. Jag har beskrivit metoden för att lösa det här problemet utan att köra om Windows-installationen, men det var mest för att avskräcka och inte för att hjälpa. Jag rekommenderar egentligen inte någon att göra så i annat än underhållnings- eller utbildningssyfte.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

På BIOS-tiden fungerade det där kanske, men med UEFI kommer man inte undan att ha bootloadern på en ESP. Jag har beskrivit metoden för att lösa det här problemet utan att köra om Windows-installationen, men det var mest för att avskräcka och inte för att hjälpa. Jag rekommenderar egentligen inte någon att göra så i annat än underhållnings- eller utbildningssyfte.

Okay, jag förstår. Ska nog ta ditt råd då antar jag eftersom att jag inte har en jävla aning om vad jag håller på med. Skulle väl säkert bara förstöra datorn mer.

Om jag har förstått allt rätt nu så måste jag:
1. Koppla ur alla hårddiskar utom min nya SSD.
2. Installera Windows på den.
3. Koppla in de andra hårddiskarna och formatera dem så att Windows inte längre finns kvar på dem.

Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

Okay, jag förstår. Ska nog ta ditt råd då antar jag eftersom att jag inte har en jävla aning om vad jag håller på med. Skulle väl säkert bara förstöra datorn mer.

Om jag har förstått allt rätt nu så måste jag:
1. Koppla ur alla hårddiskar utom min nya SSD.
2. Installera Windows på den.
3. Koppla in de andra hårddiskarna och formatera dem så att Windows inte längre finns kvar på dem.

Eller har jag missat något?

Det är rätt (men steg 3 är frivilligt och kanske onödigt arbete beroende på vad för resultat du är ute efter). Du kan även partitionera om de andra diskarna så att de får en stor partition istället för att ha oanvända småpartitioner.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det är rätt (men steg 3 är frivilligt och kanske onödigt arbete beroende på vad för resultat du är ute efter). Du kan även partitionera om de andra diskarna så att de får en stor partition istället för att ha oanvända småpartitioner.

Resultatet som jag är ute efter är att kunna boota Windows utan att den frågar varje gång vart jag vill boota ifrån, diskutrymmet är ju inga större problem med så om jag måste ha kvar Windows-kopior på de andra diskarna så gör det mig inte så mycket.

Kommer det göra någon skillnad om jag partitionerar om dem? Lärde mig precis nu vad order betyder..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

Resultatet som jag är ute efter är att kunna boota Windows utan att den frågar varje gång vart jag vill boota ifrån, diskutrymmet är ju inga större problem med så om jag måste ha kvar Windows-kopior på de andra diskarna så gör det mig inte så mycket.

Du måste inte ha kvar något på någon gammal disk. Syftet med att koppla ur allt utom en disk är att Windows-installationen blir tvingad att lägga allt som krävs på samma disk. När man installerat Windows med en disk inkopplad kan man göra precis vad man vill med alla andra diskar utan att det uppstår några problem.

Citat:

Kommer det göra någon skillnad om jag partitionerar om dem? Lärde mig precis nu vad order betyder..

Du får några hundra MB mer användbart utrymme per disk. Jag hade gjort det* om jag ändå tänkte rensa den stora partitionen för att slippa se partitioner som inte används. Det är upp till dig hur mycket du vill lära dig på en gång.

*Jag hade nog snarare tagit bort gamla partitionstabellen och skapat en ny än att ta bort och ändra storlek på partitioner.
https://www.seagate.com/gb/en/support/kb/how-to-diskpart-eras...
+
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Du måste inte ha kvar något på någon gammal disk. Syftet med att koppla ur allt utom en disk är att Windows-installationen blir tvingad att lägga allt som krävs på samma disk. När man installerat Windows med en disk inkopplad kan man göra precis vad man vill med alla andra diskar utan att det uppstår några problem.

Du får några hundra MB mer användbart utrymme per. Jag hade gjort det* om jag ändå tänkte rensa den stora partitionen för att slippa se partitioner som inte används. Det är upp till dig hur mycket du vill lära dig på en gång.

*Jag hade nog snarare tagit bort gamla partitionstabellen och skapat en ny än att ta bort och ändra storlek på partitioner.
https://www.seagate.com/gb/en/support/kb/how-to-diskpart-eras...
+
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-...

Ska försöka ta reda på hur man gör det!

Tack för all hjälp, det uppskattas jättemycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

Ska försöka ta reda på hur man gör det!

Tack för all hjälp, det uppskattas jättemycket!

Ett annat allmänt tips för Windows-installation är att alltid ta bort alla partitioner på måldisken innan man går vidare. Detta ger installationsprogrammet fria tyglar att partitionera disken precis så som Microsoft tycker är bäst.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

Resultatet som jag är ute efter är att kunna boota Windows utan att den frågar varje gång vart jag vill boota ifrån, diskutrymmet är ju inga större problem med så om jag måste ha kvar Windows-kopior på de andra diskarna så gör det mig inte så mycket.

Kommer det göra någon skillnad om jag partitionerar om dem? Lärde mig precis nu vad order betyder..

Beror på vad du tänker göra med dom andra diskarna.

Tex om du har/tänker tömma SSD Kingstone disken så tar det bara några sekunder extra att ta bort alla partitioner på disken och har fixat fel där det inte räckte att bara formatera, reparera, återställa på olika sätt.

Åtminstone Windows disken bör man passa att ta bort alla partitioner och trycka nästa så den själv skapar nya, fixar disken rätt mm när den fortsätter installera Windows.

Edit:
LemonIllusion video börja visar hur du ska göra efter tiden ca 2:18 minuter

Permalänk

Vill tacka för all hjälp jag fått i tråden, nu fungerar datorn som den ska!