Permalänk

240hz eller 165hz

Hej,

Mina specs är:
Amd ryzen 7 3700x
Rx 5700 xt
2x8gb 3600 mhz
Asus rog strix b450-f gaming

Dom flesta benchmark jag har sett på youtube så får dom flesta 240 fps+ men själv så får jag ungefär 160 fps på dom populära fps spelen som t.ex fortnite, cod mw, gta 5 m.m. Är det någon inställning jag har fel? Eftersom det är en nyligen byggd dator och ny installerat Windows.

Frågan är ska jag köpa 165hz eller 240hz?

Permalänk
Medlem

En skärm med 165hz ger teoretiskt ca 6ms mellan bildrutorna och en 240hz skärm endast 4.2ms.
Det är alltså en förbättring med ca 1.8ms, men klarar ditt grafikkort inte leverera 240fps så blir det inga fördelar.

Hur känslig är du för fördröjning (latency)?
Nu vet jag inte om skärmarna du tittat på kostar lika mycket.
Men jag föredrar en bra bild framför snabba bilder samt högre upplösning eller om HDR stöd finns.
Så kostar 240hz skärmen mer så hade jag valt 165hz, då iaf enligt min mening så är alla 200+ Hz skärmar endast något tillverkare gör för att mjölka ut mer pengar.

Ska vara tydlig, vissa upplever skillnaden även med skyhöga uppdateringsfrekvenser.
I detta fallet tror jag dock det är pengar i sjön, speciellt om du inte når över 160fps.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JagBehöverHjälpHaha:

Frågan är ska jag köpa 165hz eller 240hz?

Du köper inte en frekvens. Du köper en skärm som omfattar en lång rad olika produktegenskaper.

Detta har inte nödvändigtvis med FPS i spelen att göra. Till exempel kan välgjord 240 Hz-skärm ge mindre eftersläp överlag – oavsett vilken FPS du kör spelen i. Skärmen med 165 Hz kanske är en välggjord IPS-skärm med 2560x1440-panel som då kanske ger tydligare eftersläp än 240 Hz-skärmen, men håller en mycket högre färgkvalitet – oavsett vilken FPS du kör spelen i.

Går igenom i slutet av köpguiden hur man kan ställa frågor till sig själv och ta hjälp av forumet för att hitta rätt skärm: https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...