Elektrisk tejp vid flytande metall/ applicering vid gpu/cpu

Permalänk
Medlem

Elektrisk tejp vid flytande metall/ applicering vid gpu/cpu

Jag tänkte prova conductonaut på min gpu/cpu och undrar vad för tejp är lämplig som skydd ifall man råkar spilla över?

samtidigt undrar jag om detta är säkert för en 2080ti då jag är inte är säker på materialet

Permalänk
Medlem

kan ej svara om tejpen, har använt vanlig kylpasta personligen. har hört att andra använt nagellack.

gpu:n är ingen fara, frågan är snarare den andra sidan. om det är förnicklad koppar så går det bra. koppar kommer fungera men den flytande metallen kommer gradvis slås ihop med kopparn (samma med nickel men tar mycket längre tid). aluminium är inte att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Jag tänkte prova conductonaut på min gpu/cpu och undrar vad för tejp är lämplig som skydd ifall man råkar spilla över?

samtidigt undrar jag om detta är säkert för en 2080ti då jag är inte är säker på materialet

eltejp blir nog svårt som sjutton att få tätt med, någon form av värmetålig lack är nog bättre.
skulle jag gjort det idag skulle jag nog använt typ vulktejp som både kan hålla tätt och är lätt att tabort. låt det inte sitta kvar bara då lär det smälta. annars funderar jag på en tjock sats av elgel som man blandar själv. värmetålig, är gjord för att skydda mot funkt och leder ingen ström. (blir som slime som är rätt lätt att plocka bort)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

3M

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

Är ett märke? Av ren nyfikenhet tänker du på någon av deras dubbelhäftande tejp?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Har aldrig använt tejp när jag applicerat conductnaut. Man lägger på en extremt liten droppe och smetar ut med medföljande qtip. Råkar man droppa för mycket så suger man upp det med medföljande munstycke.

Permalänk
Medlem

Har använt transparent nagellack för att täcka över närliggande komponenter för att skydda från kortslutning vid delidning CPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Annars så finns ju flytande el-tejp med : https://www.dekalkit.se/liquid-tape-svart.html

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Flytande eltejp är ett bra alternativ. Jag har använt det på 30+ processorer.

Permalänk
Medlem

Gamer nexus har en video om detta och i videon rekommenderar de en viss typ av nagellack har jag för mig. Fanns oliks sortdr och var inte alls alla man kunde använda.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk

@aragon:

Fördelen med eltejp är ju att den går avlägsna lätt

Ska va 3M super33 då den tål väldigt hög värme, la det runt cpun i min laptop och har fungerat kanon

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

eltejp blir nog svårt som sjutton att få tätt med, någon form av värmetålig lack är nog bättre.
skulle jag gjort det idag skulle jag nog använt typ vulktejp som både kan hålla tätt och är lätt att tabort. låt det inte sitta kvar bara då lär det smälta. annars funderar jag på en tjock sats av elgel som man blandar själv. värmetålig, är gjord för att skydda mot funkt och leder ingen ström. (blir som slime som är rätt lätt att plocka bort)

Tejpen är mest för appliceringsprocessen, har hört om någon slags plastskum/laminat på flaska men jag vet inte validiteten av det alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Tejpen är mest för appliceringsprocessen, har hört om någon slags plastskum/laminat på flaska men jag vet inte validiteten av det alternativet.

jo det hänger jag med på men just eltejp på ojämn yta brukar inte kunna hålla tätt, elgel,skummtejp,vulktejp bör alla fixa det.
värmetåliga tänkte jag mer om det blir rester så vill man inte ha något som börjar brinna

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

@aragon:

Fördelen med eltejp är ju att den går avlägsna lätt

Ska va 3M super33 då den tål väldigt hög värme, la det runt cpun i min laptop och har fungerat kanon

a ok, kan vara bra att veta.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

kan ej svara om tejpen, har använt vanlig kylpasta personligen. har hört att andra använt nagellack.

gpu:n är ingen fara, frågan är snarare den andra sidan. om det är förnicklad koppar så går det bra. koppar kommer fungera men den flytande metallen kommer gradvis slås ihop med kopparn (samma med nickel men tar mycket längre tid). aluminium är inte att rekommendera.

Har sett tester efter 3 månader på gpu-kopparn och det ska hållas flytande, däremot hittar jag inget konkret när det gäller längre tid och jag vill helst hitta konkret info gällande längre bruk.

Permalänk

@Buulaa:

den bränner väl lite mot koppar.. jag hade loss min efter 6 månader o det såg bra ut

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Kör med nån plastic spray prf 202 i min laptop. Tror jag köpt från teknindelar.se

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, ska pröva lyckan med 3m tejpen:)