Installera rätt monitor-profil och aktivera Gnome-Color-Manager i Fedora?

Permalänk
Medlem

Installera rätt monitor-profil och aktivera Gnome-Color-Manager i Fedora?

Operating System: Fedora 32
KDE Plasma Version: 5.18.5
KDE Frameworks Version: 5.70.0
Qt Version: 5.14.2
Kernel Version: 5.8.11-200.fc32.x86_64
Skärm: Aoc q3279vwfd8.

Skärmen visar inte färgerna så som den borde.

* Startar Color Corrections.
* Ser att den nämner fel skärm. (Q3279WG5B)
* Och en orange ruta som varnar "You need Gnome Color Management installed in order to calibrate devices"
* Försöker installera gnome-color-manager, får som svar "Package gnome-color-manager-3.36.0-1.fc32.x86_64 is already installed."
? Hur aktiverar jag den ?

* Läser https://fedoraproject.org/wiki/Features/ColorManagement
* "Ensure all manufacturer, model and serial numbers appear (if they are wrong, the monitor is sending incorrect EDID data)"
? Men jag förstår inte hur jag ska få tag på rätt profil och fört in den dit ?

Nu är det inte långt till att Fedora 33 kommer ut och där tror jag dom skrev det skulle vara förbättringar på denna del.

Men hur löser jag dessa två utmaningar nu, förutom att läsa manualer noggrannare?

Permalänk
Medlem

Att skärmen identifierar sig med fel namn är normalt, särskilt när det gäller AOC-skärmar i min erfarenhet (se t.ex. denna recension som nämner detta). Så just den biten är inte ett fel.

När det gäller färgprofiler så ser det ut som att du behöver installera argyllcms enligt din länk, kanske det som är problemet? Men för att skapa en profil så måste du förstås också ha något mätinstrument, t.ex. en Spyder eller liknande. Har du inte det så får du försöka justera färgerna manuellt med skärmens egna inställningar istället.

Permalänk
Medlem

Har nu installerat argyllcms och shared-color-targets fast color correction säger fortfarande att gnome color management inte är installerad.

Fast jag såg att det gick att justera lite i Nivida panelen.

Men förstår era råd om att skaffa en kalibratormackapär så får googla lite vilken folk gillar.

Permalänk
Medlem

@faber Det kan nog bero på att du inte kör GNOME som skrivbordsmiljö, utan KDE Plasma.
Har du kollat i KDEs inställningar? Kanske behöver paket: colord-kde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@faber Det kan nog bero på att du inte kör GNOME som skrivbordsmiljö, utan KDE Plasma.
Har du kollat i KDEs inställningar? Kanske behöver paket: colord-kde

Vad är det för KDE inställningar som jag ska kika på och var finner jag dessa?
"Package colord-kde-0.5.0-11.fc32.x86_64 is already installed."

När jag söker runt lite på interwebben så ser jag här och var att Fedora 32 inte har fullt stöd för grafikmojänger utan det är den snart kommande 33an som får det så jag avvaktar lite och ser om 33an låser upp dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Vad är det för KDE inställningar som jag ska kika på och var finner jag dessa?
"Package colord-kde-0.5.0-11.fc32.x86_64 is already installed."

När jag söker runt lite på interwebben så ser jag här och var att Fedora 32 inte har fullt stöd för grafikmojänger utan det är den snart kommande 33an som får det så jag avvaktar lite och ser om 33an låser upp dessa.

Finns lite inställningar under: Bildskärm: Gamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Finns lite inställningar under: Bildskärm: Gamma
https://i.imgur.com/Q8aLdfk.png

Tack fast den fliken har jag inte, men får se sen när jag uppdaterar.

Permalänk
Medlem

Är colord-kde installerat ?
Om inte så prova att göra det.
Om du har det, kan du se när du startat din systemövervakare om colord, gnome-color-manager och/eller colord-kde är startat ?

Permalänk
Medlem
  • colord är startad. (colord-1.4.4-4.fc32.x86_64)

• gnome-color-manager är inte startad - men installerad. (gnome-color-manager-3.36.0-1.fc32.x86_64)

• colord-kde är inte startad - men installerad. (colord-kde-0.5.0-11.fc32.x86_64)

Jag söker lite nu om det är ett kort kommando för aktivera program, men efter flera sekunders snabbscrollning så upplever jag att det inte är så lätt som "run colord-kde"

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:
  • colord är startad. (colord-1.4.4-4.fc32.x86_64)

• gnome-color-manager är inte startad - men installerad. (gnome-color-manager-3.36.0-1.fc32.x86_64)

• colord-kde är inte startad - men installerad. (colord-kde-0.5.0-11.fc32.x86_64)

Jag söker lite nu om det är ett kort kommando för aktivera program, men efter flera sekunders snabbscrollning så upplever jag att det inte är så lätt som "run colord-kde"

I prova med:

systemctl enable namnpåfunktionen.service

och sedan

systemctl start namnpåfunktionen.service

Då ska du så klart byta ut "namnpåfunktionen" till t.e.x gnome-color-manager eller colord-kde

Permalänk
Medlem

~ systemctl enable gnome-color-manager.service
Failed to enable unit: Unit file gnome-color-manager.service does not exist.

~ systemctl enable colord-kde.service
Failed to enable unit: Unit file colord-kde.service does not exist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

~ systemctl enable gnome-color-manager.service
Failed to enable unit: Unit file gnome-color-manager.service does not exist.

~ systemctl enable colord-kde.service
Failed to enable unit: Unit file colord-kde.service does not exist.

My bad, gnome-color-manager går inte som en service som ska köras i bakgrunden. Det är mer ett ramverk för att hantera och hålla samman färghanteringen för systemet.

Men däremot så borde colord-kde vara igång för det är en "daemon" som ska köras i bakgrunden och hjälpa till med att ladda profiler e.t.c.

Hittade detta i Arch Wiki:
ICC profiles are loaded either by the session daemon or by a dedicated ICC loader. Both Gnome and KDE have daemons capable of loading ICC profiles from colord. If you use colord in combination with either gnome-settings-daemon or colord-kde, the profile will be loaded automatically. If you're not using either Gnome or KDE, you may install an independent daemon, xiccd, which does the same but does not depend on your desktop environment. Do not start two ICC-capable daemons (e.g. gnome-settings-daemon and xiccdAUR) at the same time.

Länkar nedan:
https://wiki.archlinux.org/index.php/ICC_profiles

Känns lite märkligt att Fedora KDE inte skulle ha systemstöd för färghantering innan V. 33.
Det är ju en ganska "stor" dist som används av många inkl. företag som sysslar med foto/video arbete.

Permalänk
Medlem

Kör Fedora 33 nu och installerat så jag kan växla mellan Cinnamon, KDE plasma, Gnome.
Gnome och Cinnamon kan få fram profiler och kalibreringsknappar men KDE plasma ser helt annorlunda ut.
Istället för hitta inställningar under color så hittar jag liknande under color corrections, men då börjar den flagga för att gnome color management behöver installeras trots att den är installerad. (Tyckte manualen dessutom ändrat att det nu är först version 44 som gäller)

Jag trivdes inte alls med Gnome eller Cinnamon men jag funderar på om jag kan köra kalibreringen där och få med mig profilerna till KDE Plasma. Det känns logiskt. Saknar fortfarande en kalibrator dock,

Utan att faktiskt läsa vad som står på riktigt på tipsade länken https://wiki.archlinux.org/index.php/ICC_profiles
så ser jag en lista som jag anar är fler alternativa program att kalibrera med? Är dessa inte bra eller varför fokuserar jag helt på gnome-color-manager? DisplayCAL och ArgyllCMS lät som något jag ska klicka vidare på.