RX 590 drar olika mycket i olika datorer, varför?

Permalänk
Medlem

RX 590 drar olika mycket i olika datorer, varför?

Tjena.

Ny här och mitt första inlägg😁
Har en lite fråga eller fundering om man så vill.
Mitt rx 590 drar i min dator 170w.
Men i min sambos dator drar det bara 120-140w.🤔

Hur kan det komma sig?

rubrik förtydligad från "Strömförbrukning" /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Det kan vara för att du har en bättre processor som kan ta till vara på grafikkortets kraft i din dator.
Om grafikkortet måste jobba mer så drar det mer watt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Det kan vara för att du har en bättre processor som kan ta till vara på grafikkortets kraft i din dator.
Om grafikkortet måste jobba mer så drar det mer watt.

Ja min dator har en ryzen 5 2600x å i min sambos dator sitter en ryzen 5 2600.
Kan det vara så stor skillnad?

Permalänk
Medlem

En helt avgörande fråga är naturligtvis hur du mäter effektförbrukningen i respektive dator?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag mäter förvisso bara med msi afterburner.
Kanske inte helt tillförlitligt. Men samma mätmetod i båda😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matspj:

samma mätmetod i båda😁

Det vill säga någonting som maxbelastar grafikkortet, exempelvis Furmark?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@Matspj: Där är en del som kan spela in. men en skillnad på¨mycket som 30 till 50 Watt låter minst lite konstigt.

Hur belastar du kortet vid mätning? Furmark är bra som @twit skriver.

Någon enstaka Watt kand det vara talas om mellan en Ryzen 5 2600X och Ryzen 5 2600.

Har varit med om att olika version av drivrutiner har orsakat större skillnad i effektutag så för en korrekt och jämförbar mätning se till att det är samma drivrutin samt att alla inställningar är dom samma i drivrutinen.

Kontrollera även att det är samma energisparläge i Windows, är inställningarna olika så blir effekten olika.

Samma om du i ena systemet har grafikkortet i PCIe kontakt som går direkt till CPU'n eller om det går via Chipset.

Mycket spelar in, så se till att undanröja alla tänkbara (och otänkbara) orsaker...

Adresserade fel person, tusan...
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matspj:

Jag mäter förvisso bara med msi afterburner.
Kanske inte helt tillförlitligt. Men samma mätmetod i båda😁

Och likadana nätaggregat i datorerna, lite långsökt med tanke på att du mäter med Afterburner?

Bästa är att mäta vid väggen så att säga!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Datorerna är identiska så när på cpu och nätagg.
Min fundering är om det är fel på mitt nätagg.
Jag får slumpmässiga omstarter och en del grafikfel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matspj:

Min fundering är om det är fel på mitt nätagg.
Jag får slumpmässiga omstarter och en del grafikfel.

Det kan ju tänkas. Men än mer ofta kan sånt där vara drivrutinstjall också, har du provat att dra ur nätverkskabel/stänga av wifi och sedan starta om i felsäkert läge och köra senaste versionen av DDU (Display Driver Uninstaller; kan laddas hem från Guru3D.com till exempel), starta om, och sedan installera färsk drivrutin direkt innan du slår på nätverksfunktionerna igen (så windows update inte får för sig att installera någon gammel bôs i bakgrunden som du inte vill ha/kan ställa till med trassel.)

Du får alltså hämta DDU och drivrutin i förhand, innan du börjar.

Hoppas allt går väl för dig!

Permalänk
Medlem

Har blåst hela datorn och ominstallera allt, men problemet kvarstår. Så jag och min sambo bytte grafikkort. Och problemen är borta. Och hennes dator funkar stabilt med mitt grafikkort.
Så jag funderar på att införskaffa nytt nätagg.

Permalänk
Medlem

RX 590 drar rätt mycket mer än 120-140W i load så den avläsningen stämmer inte om ni testar på rätt sätt.

Permalänk
Medlem

Grafikkort kan throttla ner prestandan om de går varmt. Den dator som har bästa kylningen skulle då kunna få grafikkortet att maxa prestandan utan att det börjar throttla. Borde gå att se vilken frekvens grafikkortet arbetar i.

Är det samma upplösning på bildskärmarna (eller snarare i inställningarna för den benchmark du kör)? Tänker om det påverkar hur hårt grafikkorten jobbar. Får du samma poäng i benchmarks?