Ny Mobil vänja sig vid större?

Permalänk
Medlem

Ny Mobil vänja sig vid större?

Hej!
Börjar bli dags för en ny telefon (Android) och har egentligen tittat efter det i 1-2 år redan, nu kan jag dock inte vänta mycket längre.

Letar efter en top of the line mobil med bra kamera, priset är inom rimliga gränser inget problem.

Bra kamera
aktuell snapdragon cpu (INTE Exynos cpu)
bra batteritid
Google play (så en del kinesiska försvinner)
Så liten som möjligt
är väl det jag prioriterar.

Dock kommer mitt men, har idag en Xperia XZ1 Compact som jag vart väldigt nöjd med och har länge letat efter en i liknande storlek, efter typ 1.5 års letande så inser jag att jag inte ens kommer i närheten av storleken för att få ut topprestanda idag utan får väl acceptera att jag måste gå upp i storlek.

Har varit och klämt på lite mobiler och Samsung s20 ligger väl okay i handen, testat plus men känns så onaturligt och osmidigt att inte kunna hantera telefonen med en hand utan göra någon sorts fingerdans där man byter grepp hela tiden?

Förutom storleken så har jag två kandidater just nu Samsung s20 FE och Xperia 5 ii då dessa verkar ha specen och kameran som jag vill ha, jag är dock väldigt osugen på storleken vilket är lite synd att vara avigt inställd till mobilen redan innan man köper den :P.

Finns det några andra varianter som stämmer in i top of the line och bra specs?

Tacksam för alla tips
Eller hur ni gjorde för att vänja er vid stora telefoner

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Keeper of the Bamse

Tänk på att din gamla 4,6" xperia-skärm inte går att jämföra med en modern 4,6" skärm. Nu för tiden är ramen runt skärmen väldigt tunn, så skärmen är liksom nästan hela telefonens storlek.

4,6" säger ingenting om yttermåtten på telefonen, så om du kikar på t.ex. din Xperia:

129x65x9,3 mm höjd, bredd, tunnhet (djup)

Mot Samsung S20FE:

160x74,5x8,4mm

Så är samsungen 1cm bredare och 3cm högre, vilket kommer ta dig ungefär en dag att vänja dig vid

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Google Pixel 4a. Den har inte värsting chipet men fullt dugligt och fin. Dunder kamera och liten (144 x 69.4 x 8.2 mm). Tyvärr finns den inte i Sverige men den går enklast att få tag på via Google store DE. Hur du köper den

Annars är det väl Xperia 5 II som är hetast gällande storlek. Tyvärr är det svårt att komma ifrån en mil höga telefoner idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Tänk på att din gamla 4,6" xperia-skärm inte går att jämföra med en modern 4,6" skärm. Nu för tiden är ramen runt skärmen väldigt tunn, så skärmen är liksom nästan hela telefonens storlek.

4,6" säger ingenting om yttermåtten på telefonen, så om du kikar på t.ex. din Xperia:

129x65x9,3 mm höjd, bredd, tunnhet (djup)

Mot Samsung S20FE:

160x74,5x8,4mm

Så är samsungen 1cm bredare och 3cm högre, vilket kommer ta dig ungefär en dag att vänja dig vid

Det är ju det som är frågan, jag vet att det är 3cm högre kant till kant, men samtidigt är det bra mycket längre sträcka som man måste nå, som sagt när jag var och kände på den som är närmast s20+ så tyckte jag det var väldigt obekvämt att nå adressfältet i webbläsaren och backknappen utan att lite obekvämt shufflande.
Men som sagt kanske vänjer sig, eller får riktigt starka fingrar efter ett tag.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Inaktiv

Har tyvärr inget förslag men jag följer tråden med spänning eftersom jag själv är i samma sits. Är ju helt sjukt att man inte hittar en telefon under 6" idag som är bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Printscreen:

Tänk på att din gamla 4,6" xperia-skärm inte går att jämföra med en modern 4,6" skärm. Nu för tiden är ramen runt skärmen väldigt tunn, så skärmen är liksom nästan hela telefonens storlek.

4,6" säger ingenting om yttermåtten på telefonen, så om du kikar på t.ex. din Xperia:

129x65x9,3 mm höjd, bredd, tunnhet (djup)

Mot Samsung S20FE:

160x74,5x8,4mm

Så är samsungen 1cm bredare och 3cm högre, vilket kommer ta dig ungefär en dag att vänja dig vid

3 cm på höjden och 1 cm på bredden är ju enorma skillnader när du håller i med en hand

Permalänk
Medlem

Varit i samma sits. Hade också en compact sony, sedan en p20 pro.
Vill Absolut ej ha större just nu. Så har tittat på iPhone 11 pro. Typ lika stor. Dock inte Android då...

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Verdurakh:

Det är ju det som är frågan, jag vet att det är 3cm högre kant till kant, men samtidigt är det bra mycket längre sträcka som man måste nå, som sagt när jag var och kände på den som är närmast s20+ så tyckte jag det var väldigt obekvämt att nå adressfältet i webbläsaren och backknappen utan att lite obekvämt shufflande.
Men som sagt kanske vänjer sig, eller får riktigt starka fingrar efter ett tag.

Hur gift är du med googles eko-system annars? Jag har en iphone SE just för att jag vill ha en "liten" telefon, den är kanon! På dom större telefonerna kunde man dubbeldutta på hemskärmen så åkte allt ner:

Det kanske finns något liknande för Android också?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hur gift är du med googles eko-system annars? Jag har en iphone SE just för att jag vill ha en "liten" telefon, den är kanon! På dom större telefonerna kunde man dubbeldutta på hemskärmen så åkte allt ner:
https://tr2.cbsistatic.com/hub/i/r/2014/10/08/cd9020d5-c9dd-4713-9911-4afc252fe447/resize/770x/285c51d09380d1bb9511281a1f7dd03d/reachabilityhero.png

Det kanske finns något liknande för Android också?

Vet inte hur övriga Android ser ut, men ganska säker på att iaf Samsung har ett sånt läge också

Permalänk
Medlem

@Printscreen: Är extremt ingift hos google så det blir ingen iPhone annars hade iPhone SE faktiskt vart perfekt!

Men jag tror samsung ska ha något liknande, men känns ju mest som en work around och inte en lösning

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Storleken vänjer man sig lätt vid, men att nå övre delen av skärmen med en hand är inte görbart utan att byta grepp och ev ta stöd av något.

I Chrome fanns tidigare möjligheten att aktivera en dold funktion för att flytta ner några av knapparna, men de tog bort den.

Hur länge har detta problem med för långa skärmar för att nå över hela funnits?
Många år är det åtminstone, men ändå har det inte slagit UI-utvecklarna (el någon som kan påverka) att det kanske vore lämpligt att flytta ner adressfält/flikar/knappar osv till nedre delen av skärmen.

När det gäller de högre modellerna är de i princip alltid stora, finns väl enklare modeller som är något mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

@Printscreen: Är extremt ingift hos google så det blir ingen iPhone annars hade iPhone SE faktiskt vart perfekt!

Men jag tror samsung ska ha något liknande, men känns ju mest som en work around och inte en lösning

Pixel 4a är också en liten telefon, 144 mm på längden och under 70mm på bredden som jag kan rekommendera. Men läs på SweDroids forum om hur man enklast importerar en du är sugen på en

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Pixel 4a är också en liten telefon, 144 mm på längden och under 70mm på bredden som jag kan rekommendera. Men läs på SweDroids forum om hur man enklast importerar en du är sugen på en

Yes känner till den dock kan jag inte importera då det ska köpas av företaget

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Skrivet av Verdurakh:

Yes känner till den dock kan jag inte importera då det ska köpas av företaget

https://www.telefonshoppen.se/mobiltelefoner/google-pixel-4-6...

ser ju ut att finnas i sverige att få tag i vet dock inte vad skillnaden är mellan den och 4a modellen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows