Permalänk
Medlem

Köpa ny dator till 14 åring

Tänkte köpa en speldator som är någorlunda framtidssäker. Just nu spelar han Fortnight och liknande spel. Den ska vara bra och inte köra på lägsta systemkrav.

Vilken prisklass bör man sikta på om man ser till burken utan kringutrustning?

Permalänk
Medlem

Jag brukar säga runt 15 för att vara på den säkra sidan.
Självfallet går det att komma under det med bra grejer men jag brukar räkna från 15 och allt under det är bonus.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Avstängd

Sånt här beror ju helt på.

Ska den vara framtidssäker redan här och nu och inte behöva uppgradera en pinal förrän det är dags att pensionera både moderkort och grafikkort, och dessutom vara hel nytt?
Ja isåfall skulle jag nog vilja säga 15-20.000.

Men 15.000 är också asmycket pengar för en dator. Man ska ha ett intresse som heter duga eller alldeles för mycket pengar för att det ska kännas som whatever.

För är det bara Fortnite som gäller?
Ja då kan rätt begagnad dator för 5-7000 räcka helt okej.
Vill han också köra RDR2 på en QHD eller 4K i ens spelbar nivå?
Ja då är det dubbla priset som gäller igen, typ.

Men vill du ha ett stadigt tips är det väl:
3700X
2x16GB RAM (3200 eller 3600Mhz)
750W nätagg
Minst 500GB SSD, gärna 1000GB plus HDD på 2-4TB för bulklagring

På det så har man ett stadigt ramverk som kommer att vara värdigt grafikkorten minst två generationer framåt.

Grafikkort är däremot en mer frexibel grej i detta.
Å ena sidan så kan ett begagnat 1060 för en tusenlapp vara typ okej, med utrymme för uppgradering sedan när det finns god tillgång på de nya grafikkorten.
Å andra sidan kan ett 3080 på en gång vara riktigt tacksamt. De är helt sinnesjukt bra, verkligen WOW, och med det så kommer utbudet tillgängliga spel vara extremt brett.

Men typ 10.000 för dator utan grafikkort skulle jag vilja påstå är "högsta prisvärda nivå" , och sedan väljer du grafikkort beroende på vilken skärm och vilka spel som är aktuella.

Så grafikkort kan du ju lägga vad som helst mellan 2000 och 8000 med det i åtanke.
1660Ti är fortfarande riktigt kompetent för prisklassen.

Permalänk
Medlem

@SwiftD: Elgiganten har haft förvånansvärt prisvärda datorer för gaming nyligen. Nedan är inte billig, men den bör hålla för 1080p och kanske även 1440p tills barnet är myndigt, även om hen vill gå på lite tyngre spel.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Permalänk
Medlem

Även om Ryzen 4000 serien kommer snart så skulle jag bygga en dator på 3600 nu när de blivit billigare och (om han har en GPU nu) avvakta med grafikkort tills AMD släppt sina med raytracing.

https://komponentkoll.se/bygg/KPqbX
6066:- ger rätt bra marginaler för att lägga till GPU och ev en bättre kylare.

Siktar ni på Nvidia 3070 kanske man ändå ska sikta på en PSU som är guld och 750 w vilket drar iväg över tusenlappen just nu.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Det är inte akut, jag köper den om 10 månader. Jag tänkte mest kolla vilken budget nivå jag skulle sikta in mig på. Jag tror det blir 15000kr för burken och sen köper jag till högtalare, skärm och mus. Men det blir troligen lagom för alla nya grejer som ska släppas.