Framtida Windows-versioner spås byta till Linux som bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

På server är en sak där Microsoft själva släppt .NET och SQL server till Linux. PÅ Linux-desktop har Microsoft inte varit så intresserade. Det har fortfarande inte släppt MS Office till Linux och tänker inte göra det heller.

Ett av själen till att Linux på desktop inte slagit har varit X11(grafikdelen) den bygger på gammalt teknik som många anser borde ersättas. Red Hat försöker med Wayland med det går trögt. Google valde göra egna lösningar för Android och Chromium OS. Om Microsoft skulle ersätta Windows så tror jag det skulle göra något liknande. Kanske som en konkurrent till Chromium OS för ARM-Laptops.

Njaoaoao, problemet ligger väl snarare i hur hela Officepaketet är skrivet och hur lång tid det faktiskt tog innan det fanns på macOS. Sinom tid kommer vi säkerligen se någon reactnative/electron konvertering av hela Officepaketet (den dagen den sorgen).

M$ har börjat ge mer och mer även till desktopsidan av linux också. Se bara Edge och VS Code. Eller för den delen gamla verktyg som delvis portas över (även om de saknar ett gui och istället kör något slags TUI)

Permalänk

Att man vill ha en "mikrokärna" med lager ovanpå har väl varit ett mål länge, så den biten förvånar mig inte. Att man skulle förlita sig på att köra Linux som en bas är jag lite mer tveksam om - jag hade självklart spanat på Linux och anammat bra tänk... men jag hade nog velat minimera än mer och göra kärnan så liten att windows och linux skulle bli vars ett lager ovanpå. Och naturligtvis så hårdvaruagnostiskt som det bara går för lagren ovanpå, så det bara blir mikrokärnan att bygga om vid hopp mellan arkitekturer.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Inaktiv

När det bästa beviset är att Chromium finns till Linux så känns det aningen långsökt. Någon källa närmare verkligheten hade inte skadat.

Vore ironiskt om det verkligen vore Microsoft som med Windows gör att Linux på riktigt kommer till skrivbordet. Arbetet de redan lagt ner pekar ju på inget annat än motsatsen. Tacksamt att Ballmer ersattes!

Permalänk
Medlem

Även Powershell petas ju om till multi-OS support, kan väl isåfall vara ytterligare ett tecken?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Det som är troligt är att ett Windowslikt grafiskt gränssnitt kommer köras över en Azure levererad upplevelse som körs på en ren terminal. Extremt lätta, billiga och energisnåla terminaler med något *nix derivat kommer stå för en uppkoppling mot en molnbaserad tjänst som först och främst kommer upplevas via applikationer men om man vill ha en skrivbordsupplevelse så kommer även en sådan kunna fås i Windows smak eller någon annan smak.

Egna PCs kommer högst troligt endast vara för nördar och entusiaster som bygger sina maskiner själv och är beredda att investera i sin hobby. Det är bara att inse att Xcloud är en testbed för detta och första steget blir Windows X där man kommer hoppa emulering av gamla x86 programvara och istället få den som tjänst via Azure. Efter Windows X så kommer Microsoft högst troligt att steg för steg gå mot en allt mer slimmad klient med fler och fler funktioner strömmade från Azure. Gissar att detta börjar hända någon gång efter 2030 med det första stegen i form av Xcloud och Windows X kommer redan nästa år.

Permalänk
Medlem

Jag är helt säker på att Eric har rätt. Jag tycker vibbarna har blivit starkare och starkare sedan Windows 10 släpptes.

Varför?

- Windows 10 är den sista versionen av Windows, enligt Microsoft själva.
- Microsoft har närmat sig Linux med stora språng, flörtar öppet med Canonical (Ubuntu), implementerar WSL osv. Blir inte alls förvånad om MS kommer göra ett förvärv av Canonical, det känns som en självklarhet.
- Azure är deras stora kassako numera, och det handlar i det stora hela enbart om Linux.
- MS Office, deras gamla kassako, har mer eller mindre flyttat över till webben och kommer sannolikt att bli en ren webapp framöver.
- I praktiken samtliga datacenter kör redan Linux eller BSD. Alla stordatorer kör Linux.
- ARM kör redan idag Linux, och det öppnar upp för framtida hårdvara utan någon investering.
- De har i praktiken skänkt bort Windows 10 sedan release, och bryr sig inte alls om alla gråa nycklar som säljs för några kronor typ överallt. Det går fortfarande att uppgradera från i princip vilken gammal Windows-version som helst, helt gratis. "Gamla" Microsoft hade startat kärnvapenkrig för mindre.
- NT-kärnan är gammal och omodern, vilket de senaste årens CPU:er har visat. Threadripper/Epyc t.ex. visade på stora brister i schedulern, något som Linux-kärnan inte har några problem med.
- Microsoft bryr sig inte särskilt mycket om gaming på Windows, misstänker jag. De bryr sig mycket mer om X-box och lägger sannolikt allt sitt krut där. Varför? De tjänar inte pengar på Windows gaming, men stora pengar på X-box.
- Största anledningen: pengar. Det kan inte vara ekonomiskt försvarbart att hålla fast vid en omodern infrastruktur bara-för-att. Microsoft har gått vidare som företag, och det är dags att skära bort olönsamma delar av bolaget och fokusera på morgondagen.

Man kan säkert hitta fler saker som pekar i denna riktning, jag bara spånade lite och det blev en hel del ser jag nu. Sorry.

Jag ser framför mig en Microsoft Linux, med Windows som en custom desktop environment (ej open source) och diverse klister för att säkerställa emulering av legacy apps osv. Den stora frågan, eller nja, de två stora, för mig är: kommer de att använda X11 eller ger de sig på en egen lösning här, samt: kommer de att porta hela DirectX till Linux?

Framtiden känns mer spännande än på mycket länge.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

- Microsoft bryr sig inte särskilt mycket om gaming på Windows, misstänker jag. De bryr sig mycket mer om X-box och lägger sannolikt allt sitt krut där. Varför? De tjänar inte pengar på Windows gaming, men stora pengar på X-box.

Håller med dig om de andra punkterna förutom det här.
Dom satsar ju stenhårt på att blir det självklara valet för prenumerationstjänster inom just spel. Se bara på paketet som inkluderar Xbox + Pc, eller köpet av Bethesda, eller att Sony kliver över till att använda Azure för mycket av sin infra.

Känslan finns såklart där, att dom inte satsar lika hårt på spelandet, men det är för att man nu siktar så pass mycket bredare front än att ha enskilda plattformar till en stor och gemensam variant istället.

Permalänk
Medlem

Låter mer som ett steg till OS agnostisk mjukvara, dvs att det kommer spela mindre roll vilket OS man har i botten i framtiden.
Men långt längre frammåt så tror jag vi kommer få något som fungerar parallellt från grunden, något som är svårt att göra i dag med enkeltrådade processorer. (alltså,avsaknaden av möjlighet att köra program parallellt i grunden.)

Permalänk
Medlem

Det är en trevlig tanke, men jag tror för mycket prestige (och faktiskt hårt arbete) ligger bakom deras nuvarande kärna.

Om de skulle göra en "Windows" fönsterhanterande vore ju kul

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Petterk @Pettson88 @anon5930 ni ska inte hänga upp er på Chromium-basen i Edge, han nämner Edge till Linux tillsammans med WSL som ett exempel på Microsofts satsningar på Linux de senaste åren. Han hade lika gärna kunnat ta en annan Linux-satsning som exempel, det är inte Chromium man ska fokusera på i det här sammanhanget

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Det är en trevlig tanke, men jag tror för mycket prestige (och faktiskt hårt arbete) ligger bakom deras nuvarande kärna.

Om de skulle göra en "Windows" fönsterhanterande vore ju kul

Samtidigt lade de ner Windows Phone och kör Android samt att det de idag kallar Edge bara är smink på en Chromium-installation. Finns säkert mer exempel men bägge dessa är rejäla prestigeförluster som Microsoft accepterat och fortsatt vidare. Att inte själva leda smartphone-utvecklingen och att de inte längre har en egen browser är rätt tunga förluster egentligen.

Finns mycket som är rimligt och gynnsamt med det Microsoft vi fick efter Ballmer ersattes men ändå en bit kvar för det steget. Är det möjligt att få fram en linuxinstallation med Windows ovanpå som skulle fungera så pass bra att det sedvanliga linuxkrånglandet inte behöver göra när användaren ska göra vad-som-helst så kanske. Android må vara en variant av Linux men det är en supersimpel OS-lösning också.

Permalänk
Medlem

Tror det är fullt möjligt att MS går den vägen framöver. Finns liksom ingen anledning att lägga massa pengar på att utveckla ett eget operativsystem när man kan få annat folk att göra en stor del av jobbet åt en.
Om man leker med tanken att MS skulle ta 1/5 av dom utvecklare som jobbar med Windows idag, och satte dom på att utveckla i Linux/open source ekosystemet istället skulle dom kunna få mycket gjort istället för att lappa och laga gammalt arv i Windows. Det skulle gynna oss alla, och MS skulle spara pengar.
MS inser ju som dom flesta andra att utanför PC desktop världen är Linux dominerande idag, och det kommer bara fortsätta växa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asabla:

Håller med dig om de andra punkterna förutom det här.
Dom satsar ju stenhårt på att blir det självklara valet för prenumerationstjänster inom just spel. Se bara på paketet som inkluderar Xbox + Pc, eller köpet av Bethesda, eller att Sony kliver över till att använda Azure för mycket av sin infra.

Japp, absolut satsar de stenhårt på gaming - det är big business. Men allt som har med gaming att göra inom Microsoft, har med X-box att göra. Att mycket också funkar i Windows, det är mest en positiv bieffekt och inte det huvudsakliga målet. X-box Live och Azure, det är där pengarna finns för dem.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av osgorth:

Japp, absolut satsar de stenhårt på gaming - det är big business. Men allt som har med gaming att göra inom Microsoft, har med X-box att göra. Att mycket också funkar i Windows, det är mest en positiv bieffekt och inte det huvudsakliga målet. X-box Live och Azure, det är där pengarna finns för dem.

Xbox är inte specifikt konsolen längre utan vad Microsoft kallar det de erbjuder för spelande. När Microsoft pratar Xbox är det inte nödvändigtvis konsolen alltså.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av loevet:

@DavidtheDoom: jag är öppen för att gagga Linux och spelande både i artikel- och videoform, absolut! Jag och @UndaC kan prata nördighet, och så kan jag skrika åt @jacob att Linux inte är Unix

Video och/eller artikel kan jag utlova för framtiden!

Där är du igen och hävdar att Linux och Unix inte är samma sak. Sluta trolla!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hm, MS drar nog fortfarande in en del pengar på att de flesta skrivbordsdatorer och laptops skickas med Windows, blir i praktiken en liten MS-skatt på varenda dator. Det vill de nog inte ändra på.

För egen del tror jag ju att om Windows ska vara dominerande på hemanvändarmarknaden om 10 år så ska det gå att köra på en telefon; varför ska svenne banan ha en dator om en telefon, trådlöst kopplad till en skärm/tv och kanske tangentbord/mus, löser det mesta lika bra som en stationär dator? Varför ska företag ha en massa datorer om en simpel skärmdator med webläsare eller remote desktop fixar det mesta? Det viktiga där är väl hur it-avdelningarna administrerar det hela. Gamerz är ändå en minoritet.

Dessutom har som sagt operativsystemet blivit mindre viktigt, och webläsaren allt viktigare. Förr använde folk outlook express, windows movie maker, windows mediaspelare, MS har ju gjort allt vad de kan för att döda sådana program och locka in folk att använda webtjänster istället.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Xbox är inte specifikt konsolen längre utan vad Microsoft kallar det de erbjuder för spelande. När Microsoft pratar Xbox är det inte nödvändigtvis konsolen alltså.

Vi är eniga här. Jag pratar om hela infrastrukturen Xbox Live, det är den som är viktig. Konsollerna skänker de bort till självkostnadspris i bästa fall, de bidrar nog inte till något större klirr i kassan.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Jacob: Jag ska ta inspiration från Stanley Kubrick och sätta dig så här med en video ändlöst rullandes budskapet "Linux är inte Unix"!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Ser detta som mycket osannolikt. Det är inget fel på NT-kärnan, den är ytterst kompetent. Det är snarare lagren ovanpå som dras med enorma delar Legacy. Dessutom bygger väl Azure på Windows? Tror inte Ms kommer att gå över till Linux-kärnan, det är inte i kärnan problemen ligger.

Men nu konkurrerar ju NT-kärnan mot ett gemensamt projekt av resten av IT-jättarna minus apple.
NT-kärnan kanske duger nu, men duger den i framtiden?

Permalänk
Medlem

Kan säkert bli så att windows körs strömmande genom någon prenumerationsmodell inom en rimlig framtid!? Det är ju populärt att prenumerera på allt nuförtiden...
...ve och fasa!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Petterk @Pettson88 @anders190 ni ska inte hänga upp er på Chromium-basen i Edge, han nämner Edge till Linux tillsammans med WSL som ett exempel på Microsofts satsningar på Linux de senaste åren. Han hade lika gärna kunnat ta en annan Linux-satsning som exempel, det är inte Chromium man ska fokusera på i det här sammanhanget

Fast det blir ju poänglöst. Att de lanserar en flerplattformsprogramvara på flera plattformar har ingenting med deras OS att göra. WSL ser jag som ett försök att hålla utvecklarna kvar vid Windows.

Då Microsoft köpte upp Xamarin hade de kunnat gjort mycket mer än de gör för att ".NET"-program ska fungera på flera plattformar så jag ser problem med Microsoft generella flerplattformssatsning också.

Edit:

Drivrutinsfolket kommer flocka mer kring Windows än tidigare nu när Apple blir en sluten plattform där de skriver alla dessa delar själv när det gäller videoacceleration/avkodning/kodning, GPU, "DSP" o.s.v. Nvidia och AMD kommer designa för Windows i första hand ett tag till och tappa MacOS helt. Nvidia har automotive/ADAS, men just Android har låg prio, beräkningskorten kommer ha andra prioriteringar än de för desktop. Vi får se om AMD gör återtåg på handheld/telefoner med hjälp av Samsung.

Windows 10 har EOL som 2025 fortfarande, så något nytt kommer snart. Varje större uppdatering är tekniskt sett ett nytt OS, så någon gång kommer de behöva döpa om det.

Permalänk
Medlem

Fem år efter min post #15665841 och nu ryktas till och med Microsoft att "fly" Windowsplattformen...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@Petterk: Men är inte det också en förutsättning för att man ska kunna ta steget i slutändan? Finns inte verktygen från start så kommer det bli svårt att motivera utvecklare och till sist även användarna.

Permalänk
Medlem

Jag har själv den senaste månade på allvar fått upp ögonen för linux och flera open source lösningar. Det är smått mindblowing att jag kan ladda ned ett OS som är så bra, snyggt, enkelt lagligt, det saknar desutom den reklam som windows 10 nu skeppas med också samt att det inte ens säljer min data. Helt sinnessjukt egentligen att inte fler använder linuxvarianter så som Pop OS etc.

Tycker att det inte verkar helt ologiskt om microsoft skulle göra sin egen linux distro i framtiden då de får så mycket gratis då.

Själv är jag mig snart befriad från microsofts mjukvara som jag tycker sedan windows 7 bara har blivit sämre och klumpigare. Hur kunde någon godkänna att det finns 2 KONTROLLPANELER i windows 10? Helt ofattbart. Lätt och får översikt och hitta det jag söker där? NEJ.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Petterk: men Eric Raymonds poäng handlar återigen inte om de enskilda mjukvarorna, utan att Microsoft undan för undan gör fler komponenter från Windows tillgängliga på Linux. Att de "krattar vägen" för en övergång till Linux, där Windows kan köras som ett emuleringslager som legacy-läge i den framtida visionen där Linux är grundbulten även för Windows. Han hade kunnat peka på att Windows Defender letar sig över till Linux, exempelvis.

Från blogginlägget:
"There is only one way that makes any sense, and that is as a trial run for freeing the rest of the Windows utility suite from depending on any emulation layer".

Han talar alltså om att Microsoft frigör olika komponenter från Windows-kodbasen så att de ska vara redo för när det ordentliga steget över till Linux sker. Poängen är att alla dessa mjukvaror som portas till Linux är ett tecken på var Microsoft är på väg, det är det man ska ta med sig från hans blogginlägg, inte vilka specifika mjukvaror han tar som exempel.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Petterk: men Eric Raymonds poäng handlar återigen inte om de enskilda mjukvarorna, utan att Microsoft undan för undan gör fler komponenter från Windows tillgängliga på Linux. Att de "krattar vägen" för en övergång till Linux, där Windows kan köras som ett emuleringslager som legacy-läge i den framtida visionen där Linux är grundbulten även för Windows. Han hade kunnat peka på att Windows Defender letar sig över till Linux, exempelvis.

Från blogginlägget:
"There is only one way that makes any sense, and that is as a trial run for freeing the rest of the Windows utility suite from depending on any emulation layer".

Han talar alltså om att Microsoft frigör olika komponenter från Windows-kodbasen så att de ska vara redo för när det ordentliga steget över till Linux sker. Poängen är att alla dessa mjukvaror som portas till Linux är ett tecken på var Microsoft är på väg, det är det man ska ta med sig från hans blogginlägg, inte vilka specifika mjukvaror han tar som exempel.

Tycker fortfarande det är ett utomordentligt dåligt argument.

Chromium är standard för enterprise-applikationer att rikta sig mot, så där hade inte Microsoft mycket till alternativ. Skulle inte kalla webbläsaren som del av Win32s verktygssvit.

Xamarin-köpet tycker jag de schabblade bort. De hade kunnat gjort Xamarin-sviten och C# till ett språk för både MacOS, Linux, iOS och Android. Det som fick framgång var istället verktyg för att skriva språk som Microsoft inte är involverade i.

Microsoft har lång väg att gå när det gäller .NET och SQL Server på andra plattformar än Windows Server, och det är något de behöver göra (flytta sina server-produkter) oavsett om de tänker lansera Linuxdistributioner med kompatibilitetslager i framtiden eller inte.

Kompatibilitetslager baserat på Windows fanns för Unix-derivat på 90-talet för övrigt, Microsoft licensiera då ut sin källkod. Även föregångaren till MacOS/OS X hade sitt körverk och ramverk på flera OS på 90-talet inkl Windows. Vi kommer inte uppleva 90-talet igen utan kommer uppleva något helt annat.

Permalänk
Medlem

Den dagen den sorgen.

Tror inte för fem öre på denna Linux person.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Det finns ett problem med hela resonemanget. Att få över Windows så som vi känner det till Linux är ett enormt jobb. Om nu Microsoft känner att Windows inte är ekonomiskt försvarbart att satsa stora resurser på, då blir det svårt att få ekvationen med Linux att gå ihop. Att bara bygga ett Windows DE till Linux kräver sina resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det finns ett problem med hela resonemanget. Att få över Windows så som vi känner det till Linux är ett enormt jobb. Om nu Microsoft känner att Windows inte är ekonomiskt försvarbart att satsa stora resurser på, då blir det svårt att få ekvationen med Linux att gå ihop. Att bara bygga ett Windows DE till Linux kräver sina resurser.

Det är bara ett problem om man antar att Microsoft inte tänker lägga ner gigantiska resurser på att fortsätta utveckla sin egen (existerande och framtida) kärna och DE.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Det är bara ett problem om man antar att Microsoft inte tänker lägga ner gigantiska resurser på att fortsätta utveckla sin egen (existerande och framtida) kärna och DE.

Det är ju antagandet som görs här, dvs att MS inte vill lägga gigantiska resurser på Windows som inte längre är en enorm kassako.