Framtida Windows-versioner spås byta till Linux som bas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Vad är detta för argumentation?

Microsoft skickade med XP som virtuell maskin i Windows 7 Pro, men backade sedan. Styrsystem är uppkopplade även om inte direkt till internet, även om det är programvara på äldre bas så behöver själva klienten/servern vara uppdaterad. Många maskiner som är kopplade till nätverk kör Windows 2000/XP/7 samt Server 2003/2008, att göra det svårare att flytta applikationerna tjänar knappast ingen på säkerhetsmässigt, och till de som betalar släpper Microsoft fortfarande säkerhetsuppdateringar.

Jag säger inte att det aldrig är några problem bara att det generellt är förutsägbara problem som man hade kunnat hantera eller minimera när man skaffade dessa maskiner.

Citat:

Tänker man verkstadsindustrin så finns det gott om maskiner som är betydligt äldre än 20 år och vissa maskiner kanske inte ens har moderna ersättare eftersom tillverkaren ändrat inriktning eller lagt ner. Finns tillverkaren kvar kanske det går att ersätta elektroniken med ett uppgraderingskit, men knappast alla gånger.

Jo men ibland måste man ersätta maskiner, det kan bero på att mjukvaran inte stöds längre, eller på att den går sönder och reservdelar inte finns eller är för dyra, på att den är långsam med dagens mått och därmed inte kostnadseffektiv eller vad som helst. Sen kan man ju ta med sig denna läxa och välja ett system med öppna standarder, uttalade uppgraderingsvägar eller extremt lång support nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jodå, väldigt många företag går mer och mer över till olika former av cloud-tjänster, inklusive företag som är "måna om sin integritet och säkerhet", känns som det är en risk som fler och fler företag är beredda att ta. Sedan att många medlemmar på Sweclockers väljer att köra vpn tjänster, owncloud och olika typer av nas system (eller t.o.m. san) är en annan sak.

Det är just den trenden som inte jag kan förstå att den är som den är.
Med tanke på allt som vi nu vet sedan Edward Snowden blev ett begrepp inom IT-Världen, borde man ju som företags ledare inse att NSA (vars främsta uppgift är att spionera och främja in nationella ekonomi) inte är deras vän. Amerikanska staten kräver ju att få inbyggda bakdörrar till alla slags hårdvara, program och IT-infrastrukurer som Social media och Cloud Storage.
Hur kan man då som företagsledare eller IT-Ansvarig yrkar för att använda just cloud baserade tjänster.
Det uppskattas att NSA snor runt 10.000 utvecklingar/patent i bara Europa varje år.

Långt innan jag sålde företaget, såg jag till att hela CAD/CAM- och mjukvaruutvecklingen och deras respektive avdelningar blev utan någon som helst nätverksuppkoppling.
TOM bokföringen och inköps/sälj avdelningens datorer fick inte ha internet eller nätversanslutning som leder bort från just denna avdelning.
Även om det innebär vissa omständigheter i arbetens vardag, tror jag att det är den bästa vägen.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013