Permalänk
Medlem

Moderkortens anslutningar

Hejsan, jag är ny här på forumet, tänkte att jag skulle starta en tråd och se om någon vänlig själ kunde hjälpa mig.

Jag vill bygga min andra dator, men känner mig lite osäker kring vissa saker (det var ju 5 år sen sist).

Chassit jag vill köpa (Lian Li PC-O11 Dynamic XL) har två USB 3.0 kablar som går från frontpanelen som ska in i moderkortet. När jag kollar i Inets datorbyggare så säger den att "Moderkortet har inte nog anslutningar för usb 3.0 portarna på chassit". De moderkort jag kollat på har kostat ca 3000-4000, de moderkort som Inets datorbyggare säger är kompatibla kostar 5000-7000.
Finns det något sätt att lösa mitt kompatibilitetsproblem på än att gå upp flera tusenlappar i pris? Någon splitter till exempel?
Jag köper helst asus moderkort pga rgb mjukvaran och eftersom jag är mer van med asus BIOS, men det moderkort som Inets datorbyggare föreslår kostar 6790...

Sen har jag en fråga till er som håller på med D-RGB:

Om man bara har 2 anslutningar för D-RGB på moderkortet, hur gör man om man vill koppla in 12st D-RGB chassifläktar - D-RGB på chassit, D-RGB på pump-reservoar, D-RGB på CPU blocket? Några tips? Har jag för stora och verklighetsfrånvarande drömmar?

Vänliga hälsningar,
bobolgob

Permalänk
Medlem

Inets datorbygge är begränsad och de tvingar en till andra moderkort pga Chassits USB.

Första frågan blir.. behöver du verkligen detta gigantiska chassi?
Av vad jag kan hitta så går det tom. att bygga 2st system/datorer i chassit med 3st nätagg.

Hursomhelst så kan du köpa chassit utanför "Inets datorbygge" och nöja dig med bara 2st USB på framsidan och skippa resten. Om du ändå vill ha de extra anslutningarna så finns det andra lösningar som PCI-E kort med interna USB 3.0.

Återkommer om D-RGB eftersom jag känner bara till A-RGB och RGB standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Inets datorbygge är begränsad och de tvingar en till andra moderkort pga Chassits USB.

Första frågan blir.. behöver du verkligen detta gigantiska chassi?
Av vad jag kan hitta så går det tom. att bygga 2st system/datorer i chassit med 3st nätagg.

Hursomhelst så kan du köpa chassit utanför "Inets datorbygge" och nöja dig med bara 2st USB på framsidan och skippa resten. Om du ändå vill ha de extra anslutningarna så finns det andra lösningar som PCI-E kort med interna USB 3.0.

Återkommer om D-RGB eftersom jag känner bara till A-RGB och RGB standarden.

Tack för svar! Som jag förstått det är "Digital RGB" (D-RGB) och "Adressible RBG"(A-RGB) två benämningar för samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobolgob:

Tack för svar! Som jag förstått det är "Digital RGB" (D-RGB) och "Adressible RBG"(A-RGB) två benämningar för samma sak?

Ja, det ser ut som det.