Amd Radeon 5700 xt Saphire nitro+ SE BSOD

Permalänk

Amd Radeon 5700 xt Saphire nitro+ SE BSOD

Heja kära sweclockers.
Ni är alltid en hjälpande hand och det har jag alltid varit tacksam för.

Köpte ett nytt grafikkort i juli 2020, 5700xt närmare bestämt.
Själva kortet är helt okej, ger bra prestanda i spel och är otroligt tyst och snyggt.

Det är bara den lilla (hehe) detaljen att jag klockar in 3-4 bsod på en kväll.

Tdr_video_failure och ibland så fryser datorn utan bsod.

Har testat med att från en clean install köra de senaste drivarna, de innan, köra utan amd bloat och bara win update och även utan win update.

Problemen kvarstår.

Skickade tillbaka kortet till Webhallen och har idag fått meddelande om att de felsöker utan att hitta något fel.
Har under tiden haft ett 9750 Hd i datorn, då jag mest spelar dota och browsar/tittar film.
Har inte haft en blåskärm.

Kan det vara något annat med systemet som är fel?
Kör xmp, men i övrigt helt oclockat.

Bsod uppkommer oftast när jag har youtube igång på ena skärmen och ett spel på den andra. Känns så jäkla hopplöst..
Kräver inte mycket med de titlar jag spelar mest frekvent, typ dota i 1440p, men jag vill att systemet ska vara stabilt. Snäll hjälp.

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB

Permalänk
Medlem

Har du provat att avaktivera xmp och se hur stabilt systemet blir efter det?

Permalänk
Skrivet av µiCro:

Har du provat att avaktivera xmp och se hur stabilt systemet blir efter det?

Hej!

Ja, jag hade när jag köpte kortet inte minnen som var med på qvl-listan för mitt moderkort och var då tvungen att köra utan xmp.

Hur menar du att XMP skulle kunna påverka grafikkortets stabilitet?

Kan det vara så att mitt systems nätaggregat inte klarar av belastningen?

Kan liksom inte se varför jag inte heller kan clocka min 9700k ens 1 mhz utan att systemet blir instabilt.

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkan123:

Kan liksom inte se varför jag inte heller kan clocka min 9700k ens 1 mhz utan att systemet blir instabilt.

Det låter ju som att du har något annat problem än GPU, tex PSU som du nämner.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag hade en hel del problem med ett Saphire 5600xt pulse.
Även efter att jag uppdaterat bios på kortet.
Det hela löste sig när jag ominstallerade windows helt clean samt att jag såg till att ha de senaste drivrutinerna till moderkortet.
Särskilt drivrutinerna för chipset på mb är viktiga att hålla uppdaterade när det gäller amd kort har jag läst mig till.
Lycka till sorken, man far spark si själv ei rövi u upp u ränn igen

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Skrivet av erssn:

Det låter ju som att du har något annat problem än GPU, tex PSU som du nämner.

Hur kollar jag det?

Corsair RM850x V2 från februari 2020.

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB

Permalänk
Skrivet av Kern:

Jag hade en hel del problem med ett Saphire 5600xt pulse.
Även efter att jag uppdaterat bios på kortet.
Det hela löste sig när jag ominstallerade windows helt clean samt att jag såg till att ha de senaste drivrutinerna till moderkortet.
Särskilt drivrutinerna för chipset på mb är viktiga att hålla uppdaterade när det gäller amd kort har jag läst mig till.
Lycka till sorken, man far spark si själv ei rövi u upp u ränn igen

Haha, gammal gotlänning?

Jag har försökt med cleaninstall typ 5 gånger, med olika versioner utav drivrutiner och såklart chipset drivers och så. Även uppdaterat bios för mitt z390.

Får väl testa med detta en gång till.

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB

Permalänk
Medlem

XMP är inget som fungerar 100% i alla möjliga konfigurationer, stäng av XMP helt och kör på standard inställningarna. Det hjälper iaf att utesluta en del problem.

RX5700 är av okänd anledning väldigt känslig för om ett system är ostabilt på något sätt. Att du inte kan överklocka din 9700K alls tyder på att något i ditt system inte är som det ska. Det är möjligt att du har något problem med moderkortet eller PSU. Pröva att köra på standard RAM inställningar och använd endast 1 RAM-sticka samt "load defaults" i moderkortets BIOS. Blir det efter det fortfarande ostabilt så fort du försöker overklocka CPU'n skulle jag nog påstå att det är något fel med ditt moderkort.

Förresten, du använder väl 2 separata strömkablar från PSU till GPU?

Permalänk
Skrivet av hg:

XMP är inget som fungerar 100% i alla möjliga konfigurationer, stäng av XMP helt och kör på standard inställningarna. Det hjälper iaf att utesluta en del problem.

RX5700 är av okänd anledning väldigt känslig för om ett system är ostabilt på något sätt. Att du inte kan överklocka din 9700K alls tyder på att något i ditt system inte är som det ska. Det är möjligt att du har något problem med moderkortet eller PSU. Pröva att köra på standard RAM inställningar och använd endast 1 RAM-sticka samt "load defaults" i moderkortets BIOS. Blir det efter det fortfarande ostabilt så fort du försöker overklocka CPU'n skulle jag nog påstå att det är något fel med ditt moderkort.

Förresten, du använder väl 2 separata strömkablar från PSU till GPU?

Stängde av XMP igår och fick då blåskärmar igen på mitt system. Denna efter att ha ställt tillbaka till XMP igen så kunde den inte boota på c:disken utan en avancerad start och sedan reboot.

Har inte fått tillbaka grafikkortet än, men när jag får det så får jag testa att plocka ur alla ram-modduler utom ett och se. Eller det kanske jag kan göra nu också.

Ja, jag använder två separata kablar från psu till gpu!

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med mitt Sapphire pulse 5700XT jag köpt som fyndvara till ett helt nytt bygge. Fick det inte lika frekvent som du men kom ca varannan vecka, oftast i spel men även en gång då jag surfade. Fick svartskärm, ljudet fortsatte i ca 2 sekunder innan det började hacka och repeteras sig innan datorn efter ytterliggare 5 sek startade om. Även återkommande BSOD med bland annat Tdr_video_failure oftast vid uppstart.

Uppdaterade drivrutiner, körde stresstest på massa komponenter utan resultat. Kikade i eventloggen och såg WHEA Logger Event ID 18 återkommande i samband med att det händer. Mycket googlande senare kom jag inte fram till mycket konkret men verkar inte vara ett helt okänt problem hos ägare av bland annat 5700XT men förekommer även på andra håll.
Se bland annat: https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/iz6b0z/5700xt_whea_...

Spekulerade lite att det var grafikkortet då jag ändå köpte det som fyndvara så jag klickade hem ett Gigabyte 5700XT gaming OC och sedan jag stoppade in det har allt fungerat felfritt snart 2 veckor iaf.

Permalänk

Nu kanske jag minns fel men du nämnde att du har youtube igång samtidigt som ett spel, vill minnas att det var browserns inställningar som ställde till det. Vilken webläsare använder du? Det var något med hårdvaruaccelerering av video som inte fungerade som det ska.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000