Permalänk
Medlem

Man köper aldrig nöjesprylar på avbetalning. Aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det finns avbetalningar utan aviavgift, uppläggningsavgift eller ränta.
Sen räknar de ju med att ett visst antal personer missar att betala, eller betalar mindre en månad varpå räntan brukar hoppa över 20%-strecket och smockas på aviavgifter med annat. Oftast även om man missar betaldagen med endast en dag.
Det är inte ovanligt att förfallodatum infaller på en Söndag och många som fastnar med skägget i brevlådan pga det.

Utöver det så får man inte glömma att de har marginaler på sakerna de säljer.
I slutändan så får de ränta sett till det stora hela, men om man sköter sig så slipper man det åka på det själv.
Annars hade de aldrig erbjudit kostnadsfri avbetalning.

Det finns lite olika varianter. De flesta säljare är inte kreditgivare, utan den delen sköts av ett separat företag. Till exempel så att Elgiganten sköter delbetalningar via Ecster/Handelsbanken och CDON via Qliro. Vissa funkar så som du beskriver, att räntan stiger till runt 20%+avgifter om du missar en förfallodag (Qliro och Klarna är exempel på det). Andra, som t.ex. Ecster, tar ut avgifter som gör att effektiva räntar går över 20% även när krediträntan är 0%.

Men som du säger så finns det vissa gånger du man kan ta sig in i ett visst kundskikt där det på riktigt är räntefritt. Men, samtidigt ska man också komma ihåg att de här kreditgivarna lever på att kunderna missar betalningar eller gör ändringar i planen, och de planerar sina processer så att villkoren med högre räntor och kostnader ska aktiveras. I vissa fall är allt som krävs att posten är långsam.

Det finns ett undantag till det här; Totalt integrerade kedjor med intern banklicens, försäljning, kreditgivning och inkasso. Då kan du ta igen kreditkostnaderna på annat håll, plus att inlåneräntorna för banker just nu till och med är negativa, vilket innebär att du inte behöver få in mera pengar för att göra vinst. Men även dessa brukar ha villkor som gör att det inte "på riktigt" är räntefritt. Vad jag känner till så är kanske Telia ett sånt fall, men annars finns det väldigt få som uppnår de här kriterierna.

Sen ska man också komma ihåg olika typer av faktureringsavgifter, vilka i så fall påverkar lönsamhetsberäkningen rätt ordentligt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv

Jag har för länge sedan slutat med post den gamla vägen, använder man dom olika kredittjänster som finns idag så har alla en app där man enkelt kan göra sina betalningar och göra dom när man vill.
Senaste krediten jag hade var Klarna och då får man ett meddelande den 11e att man har en faktura att betala och då går man bara in i appen och betalar, enkelt och bekvämt, dras från banken inom 1-2 dagar eller den dan de senast ska betalas.

Man kan se i appen de lägsta man ska betala för att följa den avbetalnings plan man har men jag har ett Klarna konto där man kan betala i sin egen takt och jag brukar alltid betala mer för att bli av med krediten så fort som möjligt.
Oftast är de bara på några tusen så allt som oftast betalar jag månaden efter jag köpt något eller delar de på 2-3 månader.
Men jag har även betalt in flera gånger under en månad vilket också går bra.

Nu har jag inga krediter alls och de är så klart de bästa men de är bra att möjligheten finns och som jag läst om man googlar runt så köper ungefär var 5e Svensk saker på kredit.

Permalänk
Medlem

Om han har en buffert sparat upp och har fast jobb, så kan det vara förnuftig att köpa på en kortsiktig kredit, fast den inte är högre än max 10%.

Ett scenario kan vara, du är osäker på om du har jobbet kvar dom närmaste 3-4 mån, då ska du ha sparat upp en buffert på iaf. 3 mån. Har du gjord detta, så är det ok att ta tv'n på avbetalning (kredit), beta då av så mycket du kan varje mån.

Har han INGEN buffert sparat, så skulle jag undvika krediter och lån och vänta tills han har några mån. buffert sparat på konton, i dessa tider är man absolut INTE garanterat sitt fasta trygga jobb. När jag var ny på jobbet 10 år sen, så köpte jag min stora platt tv begagnat, den har jag haft i 8 år, tills jag köpte helt ny tv. Men då hade jag buffert sparat upp, och betade av den nya tv'n på 4 mån.

Jag har en enkel tumfinger regel, har jag inte hela köpsumman på min konto - tar jag inga krediter. Då kan du kanche fråga såhär: Varför låna när man redan HAR pengar? Det är för att säkra sig att man kan betala även om man förlorar jobbet.

Att köpa på kredit utan en buffert - er lite galet och mkt riskabelt.
Helst bör man undvika krediter överhuvudet, då du i principet stoppar pengar i fickan på banken.

Och kan du vänta - så kan du ofta få TV'n mycket billigare ved utförsäljning 6-8 mån senare, och TV'n blir inte sämre för det, då har du sparat både kredit OCH fått tv'n till lägre pris.

Permalänk
Medlem

När folk talar om att man kan låna till 2% och investera till en teoretisk avkastning på 7% och därför tjäna in spreaden på 5% så räknar man inte med risk. Räknar man med risk så blir kalkylen betydligt sämre. Tänk om du tar ett lån på 200k, investerar dessa 200k och så droppar börsen 30% innan du ska betala tillbaks, ja då måste du hitta 60k illa kvickt för att slippa 20% ränta och inkasso/fogden.

En annan faktor och mitt största problem med att låna till konsumtion är att folk generellt överspenderar. Alla dessa företag som erbjuder avbetalning är inte dumma, även om de inte tjänar så mycket på avbetalningen eller t.o.m. går med förlust så har de istället sålt en produkt och gjort vinst på den. Det är alldeles för lätt att motivera en ny 20k TV eller soffa om det bara kostar 901 kr/mån. Många saker som folk tror är smidiga och bra men som företagen egentligen tjänar pengar på är t.ex. leasing, kreditkort (och till viss del kontokort) och avbetalning på diverse prylar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JoOngle:

Om han har en buffert sparat upp och har fast jobb, så kan det vara förnuftig att köpa på en kortsiktig kredit, fast den inte är högre än max 10%.

Ett scenario kan vara, du är osäker på om du har jobbet kvar dom närmaste 3-4 mån, då ska du ha sparat upp en buffert på iaf. 3 mån. Har du gjord detta, så är det ok att ta tv'n på avbetalning (kredit), beta då av så mycket du kan varje mån.

Har han INGEN buffert sparat, så skulle jag undvika krediter och lån och vänta tills han har några mån. buffert sparat på konton, i dessa tider är man absolut INTE garanterat sitt fasta trygga jobb. När jag var ny på jobbet 10 år sen, så köpte jag min stora platt tv begagnat, den har jag haft i 8 år, tills jag köpte helt ny tv. Men då hade jag buffert sparat upp, och betade av den nya tv'n på 4 mån.

Jag har en enkel tumfinger regel, har jag inte hela köpsumman på min konto - tar jag inga krediter. Då kan du kanche fråga såhär: Varför låna när man redan HAR pengar? Det är för att säkra sig att man kan betala även om man förlorar jobbet.

Att köpa på kredit utan en buffert - er lite galet och mkt riskabelt.
Helst bör man undvika krediter överhuvudet, då du i principet stoppar pengar i fickan på banken.

Och kan du vänta - så kan du ofta få TV'n mycket billigare ved utförsäljning 6-8 mån senare, och TV'n blir inte sämre för det, då har du sparat både kredit OCH fått tv'n till lägre pris.

Jag ser de på ett helt annat sett, jag kan dö närsomhelst och därför passar jag på medans jag lever att skaffa sånt jag vill ha och blir de på kredit så varför inte, istället för att betala allt på en gång så delar jag upp de hela istället och jag kan behålla min buffert och skulle de hända nått så kan jag betala tillbaka allt på en gång med min buffert.

Skulle ja spara ihop till allt jag vill ha ja då skulle jag inte äga mer en min bostad idag, alla dyrare saker jag har köpt i mitt liv är på lån eller avbetalning, har hela mitt liv haft jobb med låg lön så att spara har aldrig funkat för mig.

Och blir man utan jobb så får man lära sig att leva snålt vilket jag gör nu och jag tog bort alla krediter när jag blev arbetslös och de är nu snart 3 år sedan jag jobbade sist men jag överlever med A-kassa och numera aktivitetsstöd så man behöver inte oroa sig att man ska gå utan inkomst, skillnad är bara att den är betydligt lägre en de man är van vid och de blir nog betydligt värre för dom som haft hög lön en jag som varit låginkomsttagare.

Permalänk
Medlem

Köp för fan

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Köp för fan

Haha

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Storage Jar:

Köp för fan

Håller med, antar att han har koll på att han har råd att betala tillbaka. Då är de bara att köpa.