Ballistix MOD - ändringar försvinner vid omstart

Permalänk

Ballistix MOD - ändringar försvinner vid omstart

Hej

Jag byggde i somras nyare maskin med B550i Aorus Pro, även 2*16GB CL16 Ballistix (3600MHz). En variant med ledlysen var rabatterad så valde den. "MOD" utility fungerar bra att sätta färgschemat på minnena med, problemet är bara att så fort datorn stängs av och starts eller startas om så försvinner schemat och de defaultar till sitt galna växlande mellan alla färger, som syns mer och mer kvällstid genom perforeringarna i NR200. Jag dualbootar Win10 och Linux, så probade "OpenRGB" i Linux men i det lyckades jag bara ändra moderkortets belysning (och den är inte störande). B550i har senaste bios/uefi. Det syns även när datorn är avstängd eftersom NR200 bygger in strömknappen till agget (tror inte jag orkat stänga av där ens om knappen satt på utsidan som normalt dock).

Finns det nåt annat att göra än att sälja minnena och köpa nya?

Permalänk
Medlem

Du får ändra power state till s4 eller s5 (eller vad sjutton det nu heter i gigabytes bios) så kommer inget lysa när du stängt av datorn.

Permalänk

Tack för svaret. Har inte sett liknande menyalternativ efter att ha stegat igenom de flesta menyvalen i avancerade läget. Det finns "LEDs in System Power On State" och "LEDs in Sleep, Hibernation and Soft Off states" och de gör inget för RAM-minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tack för svaret. Har inte sett liknande menyalternativ efter att ha stegat igenom de flesta menyvalen i avancerade läget. Det finns "LEDs in System Power On State" och "LEDs in Sleep, Hibernation and Soft Off states" och de gör inget för RAM-minnena.

ErP
Determines whether to let the system consume least power in S5 (shutdown) state. (Default: Disabled)
Note: When this item is set to Enabled, the Resume by Alarm function becomes unavailable

Det är inställningen du letar efter i BIOS enligt manualen, borde funka efter det.

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

ErP
Determines whether to let the system consume least power in S5 (shutdown) state. (Default: Disabled)
Note: When this item is set to Enabled, the Resume by Alarm function becomes unavailable

Det är inställningen du letar efter i BIOS enligt manualen, borde funka efter det.

Tack, funkar fint!

Till sist tror jag OpenRGB kommer att förstå Ballistixen, så då är även på-läget ordnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tack, funkar fint!

Till sist tror jag OpenRGB kommer att förstå Ballistixen, så då är även på-läget ordnat.

Perfekt!