Byta från PG278QR till Xiaomi Curved 34"

Permalänk
Medlem

Byta från PG278QR till Xiaomi Curved 34"

Går i tankarna att byta ifrån min https://www.inet.se/produkt/2200829/asus-27-rog-swift-pg278qr-g-sync-165-hz

till en
https://www.inet.se/produkt/2300081/xiaomi-34-mi-curved-gaming-monitor

Min fundering är ju om det är ett smart val?
Finns det något som jag kommer märka av betydligt?
Eftersläp?
Annan paneltyp, vad är största skillnaden?
Finns det något bättre alternativ till skärm inom "samma" budget?
Jag vill gärna kliva upp i upplösning och storlek på skärmen då ett 3080/3070 kommer införskaffas under nästa år.

Skärmen kommer uteslutande att användas till spel på amatörnivå.

Tacksam för tips och råd!

Permalänk
Bildexpert 📺

Vad är det du uppskattar med din nuvarande skärm? Och vad vill du ska vara bättre?

För du går från en beprövad, erkänd och påkostad (ca 7000 kr) TN-spelskärm med utmärkt kontroll över eftersläp och skarpa rörelser, till en produkt med en VA-panel, byggt för att konkurrera med lågt pris (ca 4500-ish) där du också får mer eftersläp och smetigare rörelser.

Skrivet av Ztigmata:

Skärmen kommer uteslutande att användas till spel på amatörnivå.

Ifall du med spel på amatörnivå menar exempelvis Civ XI eller liknande strategispel så kan Xiaomi:n vara mer åt ditt håll eftersom du får en större pixelmatris och ser mer av spelkartan på samma skala.

Om du med spel på amatörnivå menar rappa shooters, CSGO etc. är det verkligen inte ett steg mot det bättre. Där kan du stanna kvar på sin PG278QR ett tag till och istället fundera över just vad du vill ska vara bättre än vad du redan har. Du lär nog matcha din budget mot PG278QR-skärmen för att hitta något som verkligen kan ersätta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad är det du uppskattar med din nuvarande skärm? Och vad vill du ska vara bättre?

För du går från en beprövad, erkänd och påkostad (ca 7000 kr) TN-spelskärm med utmärkt kontroll över eftersläp och skarpa rörelser, till en produkt med en VA-panel, byggt för att konkurrera med lågt pris (ca 4500-ish) där du också får mer eftersläp och smetigare rörelser.

Ifall du med spel på amatörnivå menar exempelvis Civ XI eller liknande strategispel så kan Xiaomi:n vara mer åt ditt håll eftersom du får en större pixelmatris och ser mer av spelkartan på samma skala.

Om du med spel på amatörnivå menar rappa shooters, CSGO etc. är det verkligen inte ett steg mot det bättre. Där kan du stanna kvar på sin PG278QR ett tag till och istället fundera över just vad du vill ska vara bättre än vad du redan har. Du lär nog matcha din budget mot PG278QR-skärmen för att hitta något som verkligen kan ersätta den.

Jag vet inte exakt vad jag uppskattar med min nuvarande faktiskt. Har inte så mycket referenser utöver denna. Men att det inte är några eftersläpningar är väl något jag skulle säga är fint med denna.

Jag spelar mest Diablo 3 och AC: Origins för tillfället. När jag väl spelar shooters så är det endast single player som gäller.
Har du något förslag på en mer lämplig skärm som ersättare till min? Finns det en modell som är en PG278QR men i större format för runt 7000? Jag är även öppen för begagnat och då öppnar det ju upp sig ännu mer. Det jag avser med bytet är som sagt högre upplösning och Curved, för att jag tror att den upplevelsen är något jag kommer uppskatta. Jag vill ytterst ogärna gå ner i "kvalité" för att gå upp i storlek, om du förstår hur jag menar?

Tusen tack för ditt svar, det uppskattas!

Edit: Kikade lite på denna, kan den vara ett godkänt substitut? https://www.inet.se/produkt/2216882/acer-34-nitro-xv340ckp-21-9-ips-144-hz