Ny drivrutin sägs åtgärda stabilitetsproblem med Geforce RTX 3080

Permalänk
Cyberman

Ny drivrutin sägs åtgärda stabilitetsproblem med Geforce RTX 3080

Nvidias senaste grafikdrivrutin ser ut att stävja de problem med krascher som vissa användare upplevt med Geforce RTX 3080.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Frågan är hur drivrutinen löser problemet? Är det den enkla lösningen att minska boasten?

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite märkligt att så pass erfarna tillverkare gör "basala misstag" som dessa. Det är möjligt att jag förenklar just detta problemet, men i normalfallet så är elektrolyter och liknande kondingar till för bulk (förenklat: de är långsamma och förhindrar spänningsfall vid större last) medans keramiska kondingar främst används för avstörning på högre frekvenser. (Man använder ofta flera olika värden (1000nF och nedåt vanligtvis) på de keramiska kondensatorerna för att minska störningar över ett större frekvensspann.)

Permalänk
Medlem

Vad exakt ändrar den nya drivrutinen då?

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Vad exakt ändrar den nya drivrutinen då?

Antagligen sänker det topp-prestandan

Permalänk
Medlem

Fick in mitt kort i burken igår kväll. Testade en runda Time Spy innan jag lade mig....
Så det var de senaste drivrutinerna och som ni ser på bilden gick inte frekvensen över 2000 Mhz.
Testet gjordes utan någon ändring på nått med datorn i sign... Ingen aning om det är bra eller inte, men det blev ett skutt upp mot 1080ti
https://photos.app.goo.gl/JefhcVXzebVNy4Kq9
https://photos.app.goo.gl/uJc3TFvYvNxcaDAM9

Permalänk
Medlem

Om krasherna introduceras utav kraftiga svängningar i belastning, där grafikkortet repeterande aggressivt försöker klocka upp/ner, kanske det löser sig genom att förmildra detta beteendet i GPU Boost.

Permalänk
Medlem

Läste på Reddit:

"Can confirm with my TUF, previously anything above 2040MHz would see a crash, now 2.1GHz is sustainable."

Läste också att de verkat pilla på volt kurvor eller något (över min nivå).

https://imgur.com/a/GiZEMfj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazinghorse:

Antagligen sänker det topp-prestandan

Tack, men du vet inte. Frågade efter korrekt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan är hur drivrutinen löser problemet? Är det den enkla lösningen att minska boasten?

Skrivet av Amazinghorse:

Antagligen sänker det topp-prestandan

Finns ju användare som rapporterat att deras kort boostar minst lika mycket och ibland även något mer med den nya drivrutinen.

Permalänk
Medlem

Marginellt sämre 3dmark resultat för mig med nya drivrutinen och ett RTX 3080 Asus TUF (inte överclockat). https://www.3dmark.com/compare/spy/14215948/spy/14147971

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att detta fenomenet fått en spinn utan dess like.
Kändes ganska naturligt att detta skulle först och främst röra sig om drivrutiner som inte är helt anpassade till hårdvaran helt ut ännu eftersom det är ett så ny arkitektur.
Ändå verkade många hw sajter ink @sweclockers dra på den stora trumman om att detta skulle vara ett hårdvarufel.
Tycker det känns lite Aftonbladet av flera sajter.

Skrivet av FreakaliS:

Marginellt sämre 3dmark resultat för mig med nya drivrutinen och ett RTX 3080 Asus TUF (inte överclockat). https://www.3dmark.com/compare/spy/14215948/spy/14147971

Kör du samma test 10 gånger i rad får du säkert den variationen naturligt. Räcker med att Windows kör någon processor för att den där minimala skillnaden skall uppstå.

Dock står det olika frekvenser uppgivna.

Average clock frequency
1 790 MHz
1 825 MHz

Permalänk
Medlem

något jag noterat i videor är att korten ibland verkar boosta upp i himlen när man höjer frekvensen något. ligger på under 2ghz och ökar 20mhz så flyger den upp i 2,1ghz och kraschar. är detta något som har åtgärdats kanske?

som en kanske inte helt relevant anekdot så hade jag enorma problem med 456.38 på mitt gtx 1080. fick ofta under 30 fps, startar om, 70 fps. testade bara i wow så kanske inte skulle hänt i andra spel. bytte tillbaka till den tidigare drivrutinen och då fungerade allt igen, så kanske var en bråkig drivrutin i allmänhet?

Permalänk
Medlem

Så om den nya Drivrutinen sänker prestandan för korten, betyder det då att alla benchmarks borde göras om ? Kan tycka att Nvidia har gjort en fuling, genom att pusha korten till max o bortom stabilitet för att sedan "åtgärda" med sänkt prestanda.

Permalänk
Medlem

mitt gigabyte eagle 3080 har inte stött på några problem efter några dagar spelande

Permalänk
Proffsmoddare

Testade ett gäng spel med mitt MSI Gaming X Trio och hade inga som helst bekymmer (med gamla drivrutinerna)

Dying light funkade alldeles utmärkt t.ex.

Permalänk
Medlem

der8auer offrade sitt rtxkort genom att byta ut kondensatorerna på baksidan i dagens video, och nä det gjorde ingen direkt skillnad.
Korten verkar ju bara krasha vid överklockning, och det får man väl se som normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Så om den nya Drivrutinen sänker prestandan för korten, betyder det då att alla benchmarks borde göras om ? Kan tycka att Nvidia har gjort en fuling, genom att pusha korten till max o bortom stabilitet för att sedan "åtgärda" med sänkt prestanda.

Du kan ju läsa vad som skrivits i tråden också istället för att dra slutsatsen att nvidia gör en fuling. Håller med att sweclockers kan dra ett test för att ge bevis, men som det verkar har de inte dragit ner max boost, utan justerat hur snabbt den hoppar i frekvens.

Permalänk
Medlem

Men hur ska jag nu kunna klaga på att de byggt korten helt fel och angripa tillverkarna?!

Skämt åsido, om detta löser problemen vore det ju toppen. Då man ser folk kunna boosta utan problem också så nice.

Själv är jag ingen OC människa. Sitter inte med 4k tv och försöker nå 120Hz i allt precis.

Om man nu kör en lite tillbakablick kan man kanske se på det hela som "wow, överreagerande som efter vartenda släpp av ny hårdvara typ".

Men men, vi får se vad som händer efter detta då.

Btw, även nVidia uttalade sig om hela SP-Caps tornadon. Det spelar tydligen ingen roll egentligen vilken kombo man kör på utan problemet låg någon annanstans. Vet inte om de försöker rädda AIB eller om det stämmer men efter all info som kommit in verkar det högst trovärdigt att folk helt enkelt överreagerade på EN potentiell förklaring till ett problem som förmodligen hade många fler. Stackars Igorslab xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Testade ett gäng spel med mitt MSI Gaming X Trio och hade inga som helst bekymmer (med gamla drivrutinerna)

Dying light funkade alldeles utmärkt t.ex.
https://www.youtube.com/watch?v=cPYCCAVWTS4

Helt otroliga temperaturer!
Hur?

Permalänk
Medlem

OK, nu har jag gjort några snabba tester med nya drivrutinen och nVidia har gjort något, det står klart, och hittills verkar det ge positiva resultat om man vill överklocka.

I lördags testade jag med gamla drivrutinen större delen av dagen och då kunde jag stressa kortet upp med en "linjär" Core clock ökning av ca +25 Mhz.

Nu sväljer kortet +120 Mhz Core Clock stabilt och gör ganska frekventa besök över 2100 MHz utan problem.

Jag har dock aldrig haft problem med mitt kort vid spelande under de snart 2 veckor jag haft kortet ska jag dock tillägga.
Men det verkar vara en förbättring för den som gillar att överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Så om den nya Drivrutinen sänker prestandan för korten, betyder det då att alla benchmarks borde göras om ? Kan tycka att Nvidia har gjort en fuling, genom att pusha korten till max o bortom stabilitet för att sedan "åtgärda" med sänkt prestanda.

Vad jag kan läsa mig till så verkar det snarare så att prestandan har förbättrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad jag kan läsa mig till så verkar det snarare så att prestandan har förbättrats.

Huh? Hur är det här ens möjligt? 😮 Fantastiska nyheter för alla drabbade om det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Huh? Hur är det här ens möjligt? 😮 Fantastiska nyheter för alla drabbade om det stämmer.

Bland allt brus och snack så tycker jag denna video verkar leverera en rimlig förklaring som enkelt skulle kunna ha åtgärdats av en drivrutinsuppdatering, som nu kanske är fallet, spola fram några minuter, mest en massa larv i början av videon:

Permalänk
Medlem

Det enda jag stött på är att Control inte alls gillar att köras i DX12. Dock så misstänkte jag från början att det hade med spelet i sig att göra och inte kortet, för även om det är det enda spel jag än så länge pressat mitt 3080 riktigt hårt i så pressas det vad jag kan se lika hårt i DX11, utan att få några problem alls. Dessa nyheter verkar ju stärka den tesen.

I DX12 startar datorn om efter ett tag i Control, men som sagt, inte i DX11. Det sker heller aldrig annars, så jag får leva med att spela just det spelet i DX11 helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Det enda jag stött på är att Control inte alls gillar att köras i DX12. Dock så misstänkte jag från början att det hade med spelet i sig att göra och inte kortet, för även om det är det enda spel jag än så länge pressat mitt 3080 riktigt hårt i så pressas det vad jag kan se lika hårt i DX11, utan att få några problem alls. Dessa nyheter verkar ju stärka den tesen.

I DX12 startar datorn om efter ett tag i Control, men som sagt, inte i DX11. Det sker heller aldrig annars, så jag får leva med att spela just det spelet i DX11 helt enkelt.

Dx12 använder säkerligen mer oomph om du har rt igång. Hade samma problem med 2080 ti, men jag ändrade från multirail till single rail på PSUt, då jag i mitt oförstånd bara dragit en kabel till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

@baselica: Det misstaget gjorde jag för ett tag sedan, men nu är det multi rail, så det ska inte vara några problem. Orkar inte felsöka det allt för mycket, om det inte börjar ske i andra spel också dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

@baselica: Det misstaget gjorde jag för ett tag sedan, men nu är det multi rail, så det ska inte vara några problem. Orkar inte felsöka det allt för mycket, om det inte börjar ske i andra spel också dvs.

Menar ni att i en "kabel" från PSUn så finns det ju två 8-Pins (6+2) kontakter men ni kör 2 kablar och använder en 8-Pin från varje?
Isf, får den för lite kräm via en kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Bland allt brus och snack så tycker jag denna video verkar leverera en rimlig förklaring som enkelt skulle kunna ha åtgärdats av en drivrutinsuppdatering, som nu kanske är fallet, spola fram några minuter, mest en massa larv i början av videon:

Så boven i det hela är egentligen inte kondensatorerna, utan att Nvidia har gjort en tabbe med boosten, och att de bättre kondensatorer kan kompensera för Nvidias misstag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Så boven i det hela är egentligen inte kondensatorerna, utan att Nvidia har gjort en tabbe med boosten, och att de bättre kondensatorer kan kompensera för Nvidias misstag?

ungefär så ja.