Möjligt att "se och spara" vad som händer på en mobil på t ex en dator eller via app i telefonen?

Permalänk
Medlem

Möjligt att "se och spara" vad som händer på en mobil på t ex en dator eller via app i telefonen?

Har 2 döttrar på 8 och 9 år som har varsin iphone och dom har ju inte full koll på vad som finns på internet än, samt att dom även har vissa kompisar som hittar på en hel del mindre bra saker och försöker få med sig andra på deras upptåg.

Dom har t ex snapchat, tiktok och messenger där dom har kontakt med sina kompisar och det är mest snapchat som jag skulle vilja få lite bättre koll på. Tiktok har jag och sambon loggat in på barnens tiktok på våra mobiler, så där ser vi allt dom gillar/kommenterar samt även skriver till varandra. Men snapchat är det värre med då informationen inte kan lagras längre än 24h, så ibland kommer det fram av andra föräldrar att det varit livliga diskutioner om mindre bra saker som vi inte hunnit se.

Så frågan, finns det någon app som gör att allt som sker på mobilen sparas, eller t ex att det sparas och skickas till en av våra datorer så att vi kan se vad dom håller på med.

Detta kommer naturligtvis att diskuteras med barnen så att dom vet om att vi kollar dom nu när dom är såpass små, dom vet t ex om att vi kan se deras tiktok och att jag kan se det dom skriver på messenger samt ser youtube- och surfhistorik

Och nej ni behöver inte moralpredika om att dom är för unga för att ha allt detta, jag vet om att det är åldersgräns men vi väljer ändå att låta dom ha detta under uppsikt sålänge dom sköter sig.

Permalänk
Medlem

Det absolut första du ska oroa dig för är väl ändå opassande material som skickas i form av bild och video. Där har ni ju koll på tik-tok, men inte snapchat.

Verbala diskussioner kan dom ju lika gärna ha IRL om ni nu skulle begränsa eller börja övervaka deras chat, och då kommer ni ändå inte ha koll.

Jag antar att ni har gått igenom Apples föräldrakontroller och insett att man inte kan göra så mycket åt just snapchat och tiktok.

Vidare kommer jag visst moralpredika, sånt kan du inte bara undanbe dig, det här är inte en föräldragrupp på facebook.

Du säger att "dom får göra det om dom sköter sig", men samtidigt får dom ingen som helt integritet? Om man bara tar bort den digitala aspekten så vill du avlyssna dina barn. Skulle du velat gå runt med mikrofon under skjortan hela grundskolan? Låt barn vara barn och oroa dig istället för att opassande material inte spelas in/fotas. Eller gå på riktlinjerna och vänta tills dom är 13, för det är åldersrekommendationen för både snapchat, tiktok och facebook.

Vad kan dom tänkas prata om som 9åringar egentligen? Dom lär ju inte dela anarchist cookbook och börja snickra på trampminor direkt.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det finns en färdig lösning för hemmabruk, men om jag skulle lösa detta hade jag lagt en egen VPN på mobilerna, så oavsett var de är går all trafik genom din VPN. Där hade jag lagrat all trafik sorterat på protokoll. Då kan man använda program senare och se vad som skickats och tagits emot.
Jag testade ett sådant program för Skype när det var i ropet.
Det blir fruktansvärt mycket data dock, speciellt om de nonstop kollar på korkade youtubers som kör över designerväskor med sportbilar för att få likes.

Men det bästa du kan göra är att lära dem att så fort nått verkar konstigt så ska de berätta om det, för det är aldrig deras fel.