10år gammal dator, bygga ny eller uppgradera?

Permalänk
Medlem

10år gammal dator, bygga ny eller uppgradera?

Hej,

Jag har fått lite problem med min dator, så fort jag kopplar elsladden så får jag kortslutning, säkring går direkt.
jag har gjort några felsökningar men jag är inte så kunnig dock känns det bara som att det skulle lösa sig om jag byter PSU.
Nu när datorn är så pass gammal, vad har jag för alternativ att välja, jag behöver förslag på en ny PSU som skulle passa med andra delar av datorn.

Eller är det mer lönsamt att bygga en ny dator från scratch kanske? Eller kan jag behålla vissa delar av datorn och uppgradera den lite? isf vilka delar skulle det vara?

Tack så mycket för hjälpen.

MK Asus M4A88TD-M EVO/USB 3 AMD880G, AM3, mATX

Corsair 4GB (KIT) DDR3 1333MHz/CL9/1.5V

AMD Phenom2 X4 965 3,4Ghz 8MB,125W, AM3, BE

GK PCIe GB GF GTX 460 OC 1GB

Kab ATX CM HAF 932 Black

DVD±RW Samsung 22X DL Sva rt, Bulk, SH-S223C/BEBE

Nätagg OCZ 700W MXSP-EU

Permalänk
Medlem

Hej,

Även en sådan dator har sina användningsområden, men det är klart att det beror lite på vad de är?
Med det sagt så finns det inte mycket värde i den. Man får snarare titta på att 'hålla den igång' än att direkt uppgradera.. Kanske går att hitta ett billigt agg om datorn funkar till det du använder den?

Vill du få till en uppgradering föreslår jag snarare att du tittar på något nytt / bättre begagnat.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Bror min hade samma problem med sitt 9 år gamla PSU för ett tag sedan, jag testade att ta PSU från min gamla dator (i signaturen) och då fungerade den utmärkt, så troligen har du åkt på samma bekymmer, dvs att PSU har gjort sitt. Boven i brorsans dator var troligen för mycket damm, då han i princip aldrig luftbehandlat den eller rengjort filter, en av fläktarna var i princip död pga samma åkomma.

Datorn duger säkert som surfdator precis som min gamla men vill du spela spel så bör du nog uppgradera snart.

Mitt tips är därför att köp ett nytt PSU som är dimensionerat för en ny dator och testa om du kan veva liv i din gamla dator ett tag till då det är mycket i CPU & GPU väg som släpps de närmsta månaderna.

Edit: Du kan troligen behålla Chassit, GPU, diskarna & optisk läsare ett tag till, men passa på att rengöra chassit när moderkortet är borttaget.
Edit2: Om diskarna och optisk läsare kopplas in via IDE-kabel så behöver du iofs byta dem också.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hej,
Tack så mycket för era svar.

Jag ville bara skriva vad jag gjorde, om någon googlar fram den här tråden.
Jag bytte PSU och den började funka som innan.
Jag köpte även 2st trycklufts burkar och rengjorde datorn medans jag bytte PSU.
Dvs jag gjorde som @Fenrisulvfan sa att jag ska göra.

Jag funderar på att bygga en ny dator när det är bra tillfälle att köpa delar.