Datorn har extrema problem vid uppstart (el-fel?)

Permalänk
Medlem

Datorn har extrema problem vid uppstart (el-fel?)

Hej!

Jag har en stationär dator som jag köpt begagnad här på Sweclockers. Igår började den strula.

Det är som om att datorn får för låg strömtillförsel vid uppstart. Jag får trycka på power/reset samtidigt och hoppas på start. 49 gånger av 50 går fläktarna igång i 1 sekund, sen dör den. Om jag har riktigt tur så går all hårdvaran igång. När väl datorn har startat så funkar den klockrent.

Jag har dammat av allting, monterat bort on/off-switch (för att se så att den inte glappar) och testat så att inte nätagg—> moderkort glappar.

Så;

1) Vad kan detta vara för problem? Någon som får en ”aha-that’s-it-upplevelse” när ni läser beskrivningen? Hur åtgärdar jag?

2) Kan det vara farligt att provocera fram en start? Glappande el är ju aldrig kul...

3) Om något är sönder, räcker det att byta vissa delar? Har inte byggt med datorer på 20 år...

Med vänlig hälsning,
Fredric

Permalänk
Keeper of the Bamse

Sist det där hände mig var det moderkortet som var slut. Bra ursäkt att uppgradera för mig, men klart tråkigt för dig. Finns det någon garanti kvar på delarna?

Först skulle jag såklart testa med en kompis nätagg, och montera ur så mycket delar du kan. Diskar och grafikkort behövs t.ex. inte för POST.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Sist det där hände mig var det moderkortet som var slut. Bra ursäkt att uppgradera för mig, men klart tråkigt för dig. Finns det någon garanti kvar på delarna?

Först skulle jag såklart testa med en kompis nätagg, och montera ur så mycket delar du kan. Diskar och grafikkort behövs t.ex. inte för POST.

Hej!

Tack så mycket för svar.

Tror inte det finns någon garanti kvar, det är en ganska gammal dator:

Grafikkort Gigabyte Aorus GTX 1060
SSD Kingston A400 240GB
HDD 2TB WD Green
CPU Intel i7 860
Moderkort ASUS mATX
Kylare Arctic Cooling Freezer 7
RAM DDR3 6GB
Nätagg 400W

Tror du man kan spara grafikkort, SSD+HDD och minnen? Sedan kanske man kan hitta någon här på Sweclockers som säljer resten? Vill helst inte lägga så mycket pengar på nya grejer just nu

EDIT: Skulle gärna testa det du föreslår, men har inga vänner som håller på med datorer. Boomers you know.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av vexxan:

Hej!

Tack så mycket för svar.

Tror inte det finns någon garanti kvar, det är en ganska gammal dator:

Grafikkort Gigabyte Aorus GTX 1060
SSD Kingston A400 240GB
HDD 2TB WD Green
CPU Intel i7 860
Moderkort ASUS mATX
Kylare Arctic Cooling Freezer 7
RAM DDR3 6GB
Nätagg 400W

Tror du man kan spara grafikkort, SSD+HDD och minnen? Sedan kanske man kan hitta någon här på Sweclockers som säljer resten? Vill helst inte lägga så mycket pengar på nya grejer just nu

EDIT: Skulle gärna testa det du föreslår, men har inga vänner som håller på med datorer. Boomers you know.

"Nätagg 400W" där ringer ju varningsklockor... Om agget köptes samma år som processorn så har det tickat på i 10 år nu, så det kanske helt enkelt börjar ge upp helt. Ett "ok" nätagg får du för en dryg femhundring hos webhallen eller liknande, men jag tycker du ska testa att rycka ut grafikkortet, dra ur sladden till nätaggen en halvtimme så eventuella automatsäkringar nollas först.

Jag satt ett tag med strulande hårdvara och hade precis samma problem som du har, att det funkar typ var 50e uppstart. Och nu blir jag osäker på om det var moderkortet eller nätaggregatet faktiskt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

"Nätagg 400W" där ringer ju varningsklockor... Om agget köptes samma år som processorn så har det tickat på i 10 år nu, så det kanske helt enkelt börjar ge upp helt. Ett "ok" nätagg får du för en dryg femhundring hos webhallen eller liknande, men jag tycker du ska testa att rycka ut grafikkortet, dra ur sladden till nätaggen en halvtimme så eventuella automatsäkringar nollas först.

Jag satt ett tag med strulande hårdvara och hade precis samma problem som du har, att det funkar typ var 50e uppstart. Och nu blir jag osäker på om det var moderkortet eller nätaggregatet faktiskt.

Tack för hjälpen, skall testa lite