Google chrome är extremt långsam att starta upp

Permalänk
Avstängd

Google chrome är extremt långsam att starta upp

Hej!
Jag upplever en extremt lång väntan, varje gång jag försöker öppna chrome. Datorn saknar knappast beräkningskraft, och jag har följt alla "tips" som finns när jag googlar på problemet.

Någon annan som haft/har detta problem?

Har testat att rensa cookies, installera om chrome, stänga av alla extensions...

Permalänk
Keeper of the Bamse

Är firefox och edge lika långsamma att starta? Eller ens andra lite sega program som skype, spotify osv?
Hur seg är uppstarten i utloggat läge?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har börjat få samma problem.

Det tar chrome 28 sekunder att starta. Under denna tid ligger 3 processer igång som tar 0% CPU.
Nya Edge, har samma problem, 26 sekunder.

På andra datorer fungerar det fint. Jag har googlat "chrome slow start windows 10" och gjort precis allt som föreslås överallt men ingeting blir bättre.

Någon som har en idé kring vad det kan vara? Någonstans längs resans väg med alla Windows updates & chrome updates måste ju någonting ha gått snett.

Dock intressant att även Edge åkt på samma grej.

EDIT:
I safe-boot funkar det bra
Testade då att köra "msconfig" och stänbga av alla "services", vilket gör att det funkar bra. Då är ju bara frågan vilken av alla typ 150 services det är som strular.....

EDIT2:
Efter ett horribelt antal reboots har jag lyckats identifiera problemet:

NahimicService.exe

Denna följer med dom Realtek-audio-drivers som Asus har för mitt mobo. Riktigt märkligt. Stänger man av den servicen försvinner alla problem med långsamt startande Chrome/Edge.