Standby effekt (dator avslagen) på olika nätaggregat

Permalänk
Medlem

Standby effekt (dator avslagen) på olika nätaggregat

Hej!

Jag undrar om någon av er är pålästa på hur mycket effekt olika nätaggregat drar när datorn är avslagen (i.e. nätaggregat i standby).

Jag såg reviews på prisjakt som hävdade att ett populära nätaggregat drog 30W när datorn är avslagen.

1 krona per /kw ger då

24h * 365 dagar * 0.03kw/h = 262.8 kwh

Så.. oftast är datorn avslagen stora delar av dygnet, men betalar jag verkligen 200-300 spänn för en dator som är avslagen på ett år? Finns det någon sida där de även mäter detta?

Jag tänkte köpa ett nätaggregat för att driva nya ryzen serien och 3080 eller 3090. Genom att ta hänsyn till effektivitet och effekt vid standby kommer då man kunna spara in många kr över en period på 5 år.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av aradove:

Hej!

Jag undrar om någon av er är pålästa på hur mycket effekt olika nätaggregat drar när datorn är avslagen (i.e. nätaggregat i standby).

Jag såg reviews på prisjakt som hävdade att ett populära nätaggregat drog 30W när datorn är avslagen.

1 krona per /kw ger då

24h * 365 dagar * 0.03kw/h = 262.8 kwh

Så.. oftast är datorn avslagen stora delar av dygnet, men betalar jag verkligen 200-300 spänn för en dator som är avslagen på ett år? Finns det någon sida där de även mäter detta?

Jag tänkte köpa ett nätaggregat för att driva nya ryzen serien och 3080 eller 3090. Genom att ta hänsyn till effektivitet och effekt vid standby kommer då man kunna spara in många kr över en period på 5 år.

De flesta nyare nätaggregaten har reläer av något slag som slår ifrån och bryter strömmen, standby är i storleksordningen 0.1-0.3 W. Jag hade ett defekt nätagg och det drog 1.5 W i standby men några 30 W ska du dock inte vänta dig. Det måste vara något galet, eller så har de försökt mäta nätagget med en effektmätare som inte klarar av så låga effekter vilket är det absolut vanligaste.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag tror att de 30 W antingen är helt fel, eller beror på att moderkortet drar en massa ström trots att datorn är "avstängd". Beroende på inställningar kan ex usb gå att ladda från och ledlampor lysa och nätverkskort vänta på wol-signaler, även när datorn är avstängd så avstängd är inte alltid avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

De flesta nyare nätaggregaten har reläer av något slag som slår ifrån och bryter strömmen, standby är i storleksordningen 0.1-0.3 W. Jag hade ett defekt nätagg och det drog 1.5 W i standby men några 30 W ska du dock inte vänta dig. Det måste vara något galet, eller så har de försökt mäta nätagget med en effektmätare som inte klarar av så låga effekter vilket är det absolut vanligaste.

Skrivet av Aloysius:

Jag tror att de 30 W antingen är helt fel, eller beror på att moderkortet drar en massa ström trots att datorn är "avstängd". Beroende på inställningar kan ex usb gå att ladda från och ledlampor lysa och nätverkskort vänta på wol-signaler, även när datorn är avstängd så avstängd är inte alltid avstängd.

Tack. Jag gissar också på att de mätt konstigt eller laddar något med usb.

Givet att usb är avstängd vid avstängning så borde inte datorn dra så mycket.

Wake On Lan är något jag tänkte använda. Med det påslaget, kan de göra så mycket på effektuttaget?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av aradove:

Tack. Jag gissar också på att de mätt konstigt eller laddar något med usb.

Givet att usb är avstängd vid avstängning så borde inte datorn dra så mycket.

Wake On Lan är något jag tänkte använda. Med det påslaget, kan de göra så mycket på effektuttaget?

Några 30 W får du inte från USB-laddning i datorn heller.
Wake-on-Lan påverkar såklart standby något men det bör vara försumbart. Jag har svårt att tänka mig mer än ett par tiondelars Watt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Enligt EU (Regulation No 1275/2008) får datorn fr.o.m 2013 dra som mest 0,5W när den är avstängd och 1W när den är "standby plus" (vilket jag tolkar wake on Lan som). För att implementera detta för enskilda komponenter, skall de följa ett direktiv som heter European Union ErP Directive (2009/125/EC). Om både moderkort och PSU följer detta, skall datorn uppfylla de kraven. Tror dessutom att det nyligen blev olagligt att sälja PSUer som inte uppfyller de kraven, men där är jag inte säker. För kompletta datorer från en OEM är det så, men för oss som bygger själva är jag mer osäker.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Några 30 W får du inte från USB-laddning i datorn heller.
Wake-on-Lan påverkar såklart standby något men det bör vara försumbart. Jag har svårt att tänka mig mer än ett par tiondelars Watt.

Skrivet av mpat:

Enligt EU (Regulation No 1275/2008) får datorn fr.o.m 2013 dra som mest 0,5W när den är avstängd och 1W när den är "standby plus" (vilket jag tolkar wake on Lan som). För att implementera detta för enskilda komponenter, skall de följa ett direktiv som heter European Union ErP Directive (2009/125/EC). Om både moderkort och PSU följer detta, skall datorn uppfylla de kraven. Tror dessutom att det nyligen blev olagligt att sälja PSUer som inte uppfyller de kraven, men där är jag inte säker. För kompletta datorer från en OEM är det så, men för oss som bygger själva är jag mer osäker.

Tack för en sån bra redogörelse! Då spelar det nog ingen roll vilket nätqgg man går för. Alla de kända tillverkarna borde rimligtvis hålla sig efter dessa krav.

Permalänk
Rekordmedlem

Nätdelen i sig drar väldigt lite men datorn kan ha funktioner för att fungera som usbladdare och då är den ju egentligen inte avstängd utan kan mata usb enheter med ström och dessutom har nätdelen ett nätfilter som drar lite ström men det kan även få enklare mätare att visa "stora" fel speciellt om den verkliga lasten är liten.
Det krävs faktiskt bra mätare för att mäta på små laster som ledlampor och avstängda produkter om värdena ska vara pålitliga så risken för mätfel är ganska stor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.