Kolink Rocket Heavy Mini-ITX, ett slag mot NR200/P?

Permalänk
Medlem

Kolink Rocket Heavy Mini-ITX, ett slag mot NR200/P?

Snubblade på detta chassit där det känns inte har fått lika mycket kärlek eller uppmärksamhet . Är det någon som har någon som har beställt detta?

https://www.inet.se/produkt/6904633/kolink-rocket-heavy-mini-...

Fördelarna som jag ser är:

  • Väldigt bra pris för ett ITX chassi

  • Stödjer 240mm radiator

  • 15,8L(enligt Inet) inte alls bulkig eller stor.

  • Stödjer 3slots GPU

  • 85mm CPU cooler clearance i vilket tar nog de flesta kylare ifall man väljer att köra luftkylning.

  • Dubbla 120mm fläktar i toppen

Vad kan det finnas för nackdelar må tro?

Ser fram emot en review för detta och kanske en jämförelse mot NR200/P som idag är väldigt populär!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dashio:

Snubblade på detta chassit där det känns inte har fått lika mycket kärlek eller uppmärksamhet . Är det någon som har någon som har beställt detta?

https://www.inet.se/produkt/6904633/kolink-rocket-heavy-mini-...

Fördelarna som jag ser är:

  • Väldigt bra pris för ett ITX chassi

  • Stödjer 240mm radiator

  • 15,8L(enligt Inet) inte alls bulkig eller stor.

  • Stödjer 3slots GPU

  • 85mm CPU cooler clearance i vilket tar nog de flesta kylare ifall man väljer att köra luftkylning.

  • Dubbla 120mm fläktar i toppen

Vad kan det finnas för nackdelar må tro?

Ser fram emot en review för detta och kanske en jämförelse mot NR200/P som idag är väldigt populär!

Jag beställde ett igår. Snubblade bokstavligen också över det.
Kör med ett Louqe Ghost idag men fick tag i ett 3090 FE, så tänkt för kika på möjligheter att vattenkyla men tänkte ge det här ett test först. Ser ut som det dyker upp imorgon, så tänkte bygga lite i helgen Passade även på att köpa en Noctua NH-L12S som nu bör funka med två fläktar i detta chassi. Om det blir dåligt så tänkte jag kika på någon 240 AIO.

Enda jag hittat är den här franska videon. Verkar som moderkortet monteras åt samma håll som grafikkortet? Får inte riktigt ihop det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Enda jag hittat är den här franska videon. Verkar som moderkortet monteras åt samma håll som grafikkortet? Får inte riktigt ihop det.

Det verkar så, men å andra sidan så är det precis så NR200 funkar - men det betyder inte att det är den bästa lösningen...
https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/igbkpk/i_bough_kolink...

Lite ironiskt då att IO-hålet är symmetriskt så att det hade mycket väl varit möjligt att göra en sandwich-lösning,
men det här chassit verkar inte vara det bästa för att modda, mycket nitar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pacc:

Det verkar så, men å andra sidan så är det precis så NR200 funkar - men det betyder inte att det är den bästa lösningen...
https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/igbkpk/i_bough_kolink...

Lite ironiskt då att IO-hålet är symmetriskt så att det hade mycket väl varit möjligt att göra en sandwich-lösning,
men det här chassit verkar inte vara det bästa för att modda, mycket nitar.

Tack för länkningen till Reddit-tråden.
Såg bland annat att det stod att risern inte gick att flytta... så det är därmed egentligen ett 2-slots chassi. Hoppas det inte stämmer... nåväl, får väl lämna tillbaka det isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Jag beställde ett igår. Snubblade bokstavligen också över det.
Kör med ett Louqe Ghost idag men fick tag i ett 3090 FE, så tänkt för kika på möjligheter att vattenkyla men tänkte ge det här ett test först. Ser ut som det dyker upp imorgon, så tänkte bygga lite i helgen Passade även på att köpa en Noctua NH-L12S som nu bör funka med två fläktar i detta chassi. Om det blir dåligt så tänkte jag kika på någon 240 AIO.

Enda jag hittat är den här franska videon. Verkar som moderkortet monteras åt samma håll som grafikkortet? Får inte riktigt ihop det.

https://www.youtube.com/watch?v=hLgiPnW0SyY

Ah! Du får gärna återkoppla hur det är!
Fasiken, du skulle ha köpt av mig. Har 2st över haha!

OM jag också förstår det rätt så sitter mobo precis GPUet så det blir intressant för luftlödet. Om du tänker dig att 8:00 från ditt klipp och sen sitter GPUet framför

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dashio:

Ah! Du får gärna återkoppla hur det är!
Fasiken, du skulle ha köpt av mig. Har 2st över haha!

OM jag också förstår det rätt så sitter mobo precis GPUet så det blir intressant för luftlödet. Om du tänker dig att 8:00 från ditt klipp och sen sitter GPUet framför

Absolut! I helgen ska byggas.
Fortfarande lite orolig över grejen med 2-3 slots. Verkar som att risern inte gå att flytta. Men bör väl gå att snickra fram något.

Återkommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Absolut! I helgen ska byggas.
Fortfarande lite orolig över grejen med 2-3 slots. Verkar som att risern inte gå att flytta. Men bör väl gå att snickra fram något.

Återommer

Nice ser fram emot det! Man förstod ju inte så mycket från videon
Men jag är väl bara mer orolig över vad som händer bakom GPUet

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dashio:

Nice ser fram emot det! Man förstod ju inte så mycket från videon
Men jag är väl bara mer orolig över vad som händer bakom GPUet

Nu har jag fått hem chassit. Håller väl inte riktigt med om Reddit-tråden om att det skulle vara ett dåligt chassi. Har byggt i sämre, men har byggt i bättre.

Riser-fästet tog jag bort helt och helt enkelt böjde till riserkabeln snyggt. Funkar jättebra.
Hårddiskar bakom moderkortet funkar bra också. Det enda jag oroar mig över är väl temperaturerna, så jag måste nog fixa en annan panel. Men helt klart imponerad. Får plats på min hylla över skärmen där jag tidigare haft ett Dan A4-SFX och ett Louqe Ghost

Har testat lite olika luftkylare som jag haft över från de byggena. Bäst blev väl Alpenföhn men det är jävligt hög idle temp, så tror jag kommer skifta till vattenkylning med en AIO. Kortet kväver luftflödet lite givet 3-slots.

Men om ni vill ha ett ITX som är snyggt/billigt där ni får plats med lite rejäla komponenter så får det en tumme upp.

Jag hade nog dock köpt NR200P om det fanns att få tag i.

Mörk bild :) Fixar bättre imorrn
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Nu har jag fått hem chassit. Håller väl inte riktigt med om Reddit-tråden om att det skulle vara ett dåligt chassi. Har byggt i sämre, men har byggt i bättre.

Riser-fästet tog jag bort helt och helt enkelt böjde till riserkabeln snyggt. Funkar jättebra.
Hårddiskar bakom moderkortet funkar bra också. Det enda jag oroar mig över är väl temperaturerna, så jag måste nog fixa en annan panel. Men helt klart imponerad. Får plats på min hylla över skärmen där jag tidigare haft ett Dan A4-SFX och ett Louqe Ghost

Har testat lite olika luftkylare som jag haft över från de byggena. Bäst blev väl Alpenföhn men det är jävligt hög idle temp, så tror jag kommer skifta till vattenkylning med en AIO. Kortet kväver luftflödet lite givet 3-slots.

Men om ni vill ha ett ITX som är snyggt/billigt där ni får plats med lite rejäla komponenter så får det en tumme upp.

Jag hade nog dock köpt NR200P om det fanns att få tag i.

https://i.ibb.co/NsGH8vk/E7-E55-ED0-5-AFE-4-F3-C-86-E1-E9-F43-A97-DC82.jpg

Snyggt! Vad får du för temp om man får fråga?
samt vad för delar har du?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dashio:

Snyggt! Vad får du för temp om man får fråga?
samt vad för delar har du?

Hehe, CPUn snurrade runt 85 grader vid vanlig gaming, så det var inte hållbart direkt.

CPUn är en 9900K som paras med ett RTX 3090 FE. Jag installerade en Corsair H100i i helgen som löste temp-problemen dock.
Det var ingen enkel match med alla slangar, men det gick. Eftersom grafikkortet är så tjockt så blev det lite pussel. De medföljande fläktarna på 25 mm fick inte plats heller dessvärre, men det snurrar på bra med två Noctua NF-A12x15.

CPUn ligger på 5Ghz nu och grafikkortet fick jag upp 128Mhz. Datorn är rätt tyst men också varm. Inget farligt men kommer upp i ca 70 på båda vid spelande. Mest CPUn jag tänker behöver ner lite. Tänkte lösa detta genom tillverka en egen sidopanel med luftinsläpp. Det låter snyggt på pappret att ha glas, men det funkar sällan i så små chassin som detta.

Såhär blev panelen (mitt företags logga, ingen annan anledning )

Permalänk
Inaktiv

En ljusare bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Hehe, CPUn snurrade runt 85 grader vid vanlig gaming, så det var inte hållbart direkt.

CPUn är en 9900K som paras med ett RTX 3090 FE. Jag installerade en Corsair H100i i helgen som löste temp-problemen dock.
Det var ingen enkel match med alla slangar, men det gick. Eftersom grafikkortet är så tjockt så blev det lite pussel. De medföljande fläktarna på 25 mm fick inte plats heller dessvärre, men det snurrar på bra med två Noctua NF-A12x15.

CPUn ligger på 5Ghz nu och grafikkortet fick jag upp 128Mhz. Datorn är rätt tyst men också varm. Inget farligt men kommer upp i ca 70 på båda vid spelande. Mest CPUn jag tänker behöver ner lite. Tänkte lösa detta genom tillverka en egen sidopanel med luftinsläpp. Det låter snyggt på pappret att ha glas, men det funkar sällan i så små chassin som detta.

Såhär blev panelen (mitt företags logga, ingen annan anledning )
http://jesperjarl.se/Panel-Stor.png

Uff förståeligt hehe 85 är rätt högt
Jaa glas visste jag direkt att det inte skulle fungera men nice verkligen med egentillverkad panel!

Skrivet av anon193054:

Riktigt nice ju!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Inaktiv

Får inte skriva recensioner på Inet (företagsprofil) så jag lägger den här istället.

+ Kompakt men rymligt
+ Hög kvalitet på det yttre för priset
- Dåligt luftflöde i frontpanelen
- Dåligt luftflöde med glas på båda sidor
- De har missat borra hål för att flytta riserfästet så du kan använda ett 3-slots-kort.

Fick plats med en 240 AIO i kombo med 9900K i 4,8Ghz och ett RTX 3090 FE i chassit utan större problem. Fick använda lite kraft för att vika slangar rätt men inget nytt då jag kom från ett Dan Case A4. Riserfästet var ett skämt, slängde skiten Med lite fulmods så sitter kortet som önskat ändå.

Kastade även glaspanelerna till förmån för egentillverkade i metall för att öka luftflödet. Med dem på plats och Hz-spärr på GPU så håller sig CPU och grafikkort sig runt 70 respektive 65. Sedan bilden ovan togs så har jag adderat 2st Noctua 92mm nedanför GPUns högra sida.

I mitt fall så har jag satt upp en hylla ovanför min skärm där jag har datorn, så det var det enda chassi jag kunde hitta med rätt höjd som ändå tog ett RTX 3090.

Om ni inte har ett liknande behov så undvik.
För priset (och med viss förkunskap och tålamod så var det dock värt det för mig i slutändan.

Kul att ha hårdvara med den specen i detta lilla paket och med så bra temps.