Clocktuner-verktyg för optimering av Ryzen 3000 tillgängligt nu

Permalänk
Cyberman

Clocktuner-verktyg för optimering av Ryzen 3000 tillgängligt nu

Med Clocktuner låser optimeringsprofilen 1usmus upp mer prestanda och energieffektivitet i Zen 2 och Ryzen 3000-processorer.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Entusiast

Måste verktyget vara igång för att ha effekt eller kan man boota Windows, "aktivera" optimeringarna och sedan boota Linux igen och fortfarande dra nytta av dem (för att de typ sparats i BIOS)?

Permalänk
Medlem

Oh, det kanske man skulle testa, mitt ex av 3900x har redan onormala effekt siffror (drar väldigt lite ström och producerar knappt någon värme)

Men där kanske finns mer att hämta?

Permalänk
Testpilot

Nästa AMD prolle jag sitter på ska definitivt testas med Clocktuner! Just nu är det dock intel för hela slanten.

Permalänk
Medlem

Vore ju trevligt om Ryzen Master fungerade med Hyper-V aktivt så att man kunde testa detta.

Permalänk
Medlem

Frågan är varför AMD inte anställer killen och att han får göra detta till en del av AMDs officiella mjukvara för sina processorer. Det borde de känna på om de kan göra sin processor effektivare och då sälja dem bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Frågan är varför AMD inte anställer killen och att han får göra detta till en del av AMDs officiella mjukvara för sina processorer. Det borde de känna på om de kan göra sin processor effektivare och då sälja dem bättre.

Man vill inte sälja processorer med samma namn som presterar väldigt olika i orginalutförande. Man har helt enkelt satt nivåer som fungerar för alla processorer och det som gjorts här är att klassa som överklockning, har man otur med sitt exemplar så får man nog inte ut något av detta. Om detta skulle vara en procedur som gjordes av AMD för varje processor så skulle resultaten variera enormt mellan likadana processorer, och de som får dåliga exemplar bli sura.

Permalänk
Medlem

Svarar på denna tråden så jag hittar den igen, kommer definitivt bli aktuellt då jag tänker uppgradera mitt system med en 3900X väldigt snart.

Permalänk

Såg denna igår kväll men var upptagen med annat. Blir att prova ikväll, spännande att se vad man kan kräva ur min 3900X.

Permalänk
Medlem

Ska testa på min Ryzen 3600 som knappt pallar utsatta siffror och som ändå måste ha 240mm vattenkylning för att ligga lite över 60grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vore ju trevligt om Ryzen Master fungerade med Hyper-V aktivt så att man kunde testa detta.

Inte testat med clocktuner, men det går att köra Ryzen Master med Hyper-V aktivt med ett hack. Oklart vad det är som kräver Hyper-V avstängt - allt verkar fungera för mig om man förbigår VBS-kollen.
https://github.com/klauspost/ryzen-master-vbs-patch

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så kräver programmet att du vet hur man överklockar dina minnen för att clocktuner ska fungera öht. D.v.s. inget för gemene man, blir inte mirakel siffror av att bara ladda hem programmet och köra det.

Någon annan som vet bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Vad jag förstått så kräver programmet att du vet hur man överklockar dina minnen för att clocktuner ska fungera öht. D.v.s. inget för gemene man, blir inte mirakel siffror av att bara ladda hem programmet och köra det.

Ja, men det räcker ju egentligen med att man vet att ens minnen är stabila med XMP-profil (som också är ett klick bort) i BIOS. Börjar saker och ting strula och avvika från detta så absolut, då får man kavla upp ärmarna eller avstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Jag byter helt enkelt till nästa CPU serie istället. Sen lugnar jag ner mig några år, och uppdaterar GPUt någon gång nästa år.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr en Ryzen som inte är kompatibel. Hade lätt testat annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Måste verktyget vara igång för att ha effekt eller kan man boota Windows, "aktivera" optimeringarna och sedan boota Linux igen och fortfarande dra nytta av dem (för att de typ sparats i BIOS)?

Skulle också gärna vilja veta. Någon som har koll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Det enda den här mjukvaran gör är att gå förbi AMDs spärrar

Amd tillåter inget sånt här officiellt då det förutom att ge några cpuer extra prestanda också skulle bli en support och garanti mardröm.

Permalänk
Medlem

Spännande, det får bli lite tester ikväll

Permalänk
Medlem

Jag får bättre prestanda med den här guiden, och tappar inte single-core prestanda heller https://www.overclock.net/threads/rog-crosshair-vii-overclock... Dock skall man vara medveten om att EDC-buggen utnyttjas, så det är ju på egen risk. I mitt fall springer inte spänning och temperatur iväg till farliga nivåer så jag är nöjd Men ja det här programmet är ju bra då det automatiserar processen en hel del för de som kör CCX-klockning

Permalänk
Medlem

Kört och stannar på 4300Mhz. 4200 i cinebench till 4900. (Avrundat)
Får testa lite spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brov:

Skulle också gärna vilja veta. Någon som har koll?

I programmet kan man välja om den ska aktivera profilen vid uppstart av windows eller ej

Permalänk
Medlem

Är detta någon skillnad mot ASUS auto overclock?

Permalänk
Medlem

för 3600 så var den en tråkig historia tyvärr.

CPUZ
Stock 3980
CTR 4050 ~1.7%
PBO 4139 ~4% ---> https://valid.x86.fr/if24bl

Jag kör vidare med PBO, Slår 3600x (stock) på fingrarna iaf.
Skillnaden i spänning och värme är så liten så det inte är värt att stiga av PBO för CTR.

Permalänk
Medlem

Hur tolkar man det här:

"SVM (Virtualization) – disabled (BIOS, optional)"

Menas det att SVM ska slås av, eller bara att man kan göra det om man vill, för absolut maximal prestanda?

Jag måste ha SVM på, det är därför jag undrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

för 3600 så var den en tråkig historia tyvärr.

CPUZ
Stock 3980
CTR 4050 ~1.7%
PBO 4139 ~4% ---> https://valid.x86.fr/if24bl

Jag kör vidare med PBO, Slår 3600x (stock) på fingrarna iaf.
Skillnaden i spänning och värme är så liten så det inte är värt att stiga av PBO för CTR.

Min 3600 var lite piggare, landade på 4375MHz på CCX1 och 4350MHz på CCX2, en ökning från 3445p till 3874p i CB20.

Har minnen och IF klockad till 3600/1800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"SVM (Virtualization) – disabled (BIOS, optional)"

Menas det att SVM ska slås av, eller bara att man kan göra det om man vill

Har det inte att göra med att Ryzen Master inte vill starta om man har virtualisering påslaget?

Jag är dock osäker på om Ryzen Master är olyckligt över BIOS-inställningar eller över Hyper-V (som krävs för bland annat Linux Subsystem). AMD borde fixa det där...

Permalänk
Medlem

Får det inte att fungera; diagnostiken kommer fram till fel frekvens. Avvaktar hotfix.
https://twitter.com/1usmus/status/1310992125828501507

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du kan ju alltid gå in i bios och manuellt slå in samma inställningar som CTR hittar. Givet att du har har ett bios som tillåter per ccx överklockning dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Har det inte att göra med att Ryzen Master inte vill starta om man har virtualisering påslaget?

Jag är dock osäker på om Ryzen Master är olyckligt över BIOS-inställningar eller över Hyper-V (som krävs för bland annat Linux Subsystem). AMD borde fixa det där...

Ryzen Master i sig fungerar fint med SVM. Men om däremot Hyper-V varit aktivt i Windows så har Ryzen Master klagat för mig. Detta då, om jag förstår rätt, Windows i sig då kör i virtuellt läge när man aktiverar Hyper-V om än med direktaccess till hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Intressant, men verkar för krångligt för en amatör som mig