Permalänk
Medlem

Breda skärmar

Hej

Planerar att byta mina 3x21 tum till en ultrabred 34" eller 49" men det måste se bra ut i FS2020. Har idag ett GTX1080 grafikkort men planerar att under 2021 byta till ett RTX3080. Överväger någon av upplösningarna 3440x1440, 3840x1080 or 5120 x 1440 men målet oavsett upplösning är att kunna flyga helst i 4K.

För 5120 x 1440 har jag sätt ut alternativen:
• Dell 49'' UltraSharp U4919DW Curved
• Samsung C49RG90

Några frågor och funderingar:
1. Har läst om att spel i formatet 32:9 "drar" ut bilden (I kanterna?) så det ser knäppt ut? Hur fungerar det i FS2020, Hur är
formatet 32:10?

2. Böjda monitorer kan mätas med t.ex. 1800R, 3000R ….. Vet vad radien är men är det ju högre värde ju plattare yta?
Se, https://www.viewsonic.com/library/entertainment/monitor-curva... down to "To clarify what this means",
jag sitter med avstånd på ca 1300 - 1500 mm!

3. Har också läst om de olika synk teknikerna som Freesync för AMD och G-Sync for Navidia. Fungerar t.ex. inte Freesync med
ett Navidia kort och viceversa?

Mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Angående Freesync så ska Nvidia funka med G-synccompatible-skärmar eller Freesync Premium Pro som det också kan kallas, men det är rörigt och jag är inte helt 100, så läs på om just den skärmen du ska köpa. Du kan alltid fråga Inet om det är där du ska köpa.

https://www.sweclockers.com/artikel/28892-synksoppan-med-g-sy...

Här kan du läsa mer om begreppen.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur har du tänkt dig 4k när du väljer ultralåga skärmar ?

Permalänk
Bildexpert 📺

Ju högre radie, desto mindre krökning. 1000R är en radie på 1 meter. 3000R en radie på 3 meter och alltså plattare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur har du tänkt dig 4k när du väljer ultralåga skärmar ?

Har bara fått för mig att 4K är bättre och finns i dessa också

Behövs det inte, menar???

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av freddehboy:

Har bara fått för mig att 4K är bättre och finns i dessa också

Behövs det inte, menar???

Du skriver ut andra upplösningar, 4k är 2160 pixlar högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skriver ut andra upplösningar, 4k är 2160 pixlar högt.

Okey, jag, blev förvirrad och trodde 4K fanns i andra men det är bara i 2160 pixlar högt då? Trodde det också men all text hit och dit...

Om de breda stödjer en sådan upplösning då är det väll 4K?

Permalänk
Medlem

21:9 och 32:9 har sina egna upplösningar. 3840x2160 är vad som brukar benämnas som 4K upplösning och är i 16:9 format. De UW som finns brukar ha lägre totalt antal pixlar totalt sett.

Apropå FS 2020 jag har gått ner från 4K till 2560x1080 pga ett helt annat bildflyt. Har bara ett 2080 ti men 4K och tro det ska flyta överallt på maximala inställningar tror jag är en utopi. Men om man flyger i bushen enbart så kanske skiljer mycket beroende på vart och vad man flyger. 1440p på en så liten bildyta som 34" räcker rätt väl. Jag lider inte alls i 1080p men det är inte retina tyvärr. Min 1440p skärm är inte tillnärmelsevis lika trevlig som min panorama skärm för FS 2020 så den pensionerades fort.

Dock så lär uw strykas också när FS 2020 fått VR stöd. Du har inga funderingar på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

21:9 och 32:9 har sina egna upplösningar. 3840x2160 är vad som brukar benämnas som 4K upplösning och är i 16:9 format. De UW som finns brukar ha lägre totalt antal pixlar totalt sett.

Apropå FS 2020 jag har gått ner från 4K till 2560x1080 pga ett helt annat bildflyt. Har bara ett 2080 ti men 4K och tro det ska flyta överallt på maximala inställningar tror jag är en utopi. Men om man flyger i bushen enbart så kanske skiljer mycket beroende på vart och vad man flyger. 1440p på en så liten bildyta som 34" räcker rätt väl. Jag lider inte alls i 1080p men det är inte retina tyvärr. Min 1440p skärm är inte tillnärmelsevis lika trevlig som min panorama skärm för FS 2020 så den pensionerades fort.

Dock så lär uw strykas också när FS 2020 fått VR stöd. Du har inga funderingar på det?

Jag har hört talas om VR för Flightsimulator men jag har extern hårdvara vilket inte kommer fungera. Det är väll bilden från monitor som visas i VR headsättet?

Mvh Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Jag har hört talas om VR för Flightsimulator men jag har extern hårdvara vilket inte kommer fungera. Det är väll bilden från monitor som visas i VR headsättet?

Mvh Fredrik

Du har byggt en cockpit med egen instrumentering? I VR så renderas det i 3D och du får exakt samma perspektiv som i det verkliga planet så länge de renderat korrekt. Så skulle inte säga att det är samma som i real life med mer eller mindre begränsad fov men lägre upplöst och inte lika skarpt naturligtvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du har byggt en cockpit med egen instrumentering? I VR så renderas det i 3D och du får exakt samma perspektiv som i det verkliga planet så länge de renderat korrekt. Så skulle inte säga att det är samma som i real life med mer eller mindre begränsad fov men lägre upplöst och inte lika skarpt naturligtvis

Jag håller på att bygga. Tycker det är lättare med fysiska knappar

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha någon jämförande bild eller tabell mellan olika upplösningar t.ex. 3840x1080 vs 5120x1440 ....?

Permalänk
Medlem

Muskelminnet gör man hittar dem ändå om det är vettig layout och inte hundra identiska knappar staplade på varann så den biten fungerar bra här. Kör hotas plus yoke.

Permalänk
Medlem

Har fastnat för någon skärmarna:
Samsung C49RG90
Philips 498P9

Något mindre:
Samsung C43J890

Någon som kan kommentera, alla kommentarer tas tacksam emot