Permalänk
Medlem

3080FE Coil whine

Jag upplever en hel del coil whine på mitt 3080 FE och tänkte höra lite hur ni andra upplever det hela på era kort?

För att testa ditt egna kort kan du exempelvis starta något äldre spel och sätta ner inställningarna markant så du kommer upp överi varje fall 120 fps, för att provocera funkar 300+ fps ännu bättre. Kör spelet i full screen och lyssna på din GPU. Tabba sedan ur spelet och lägg märke till någon halv sekund av "tystnad" tills desktppen visas och ljudet är tillbaka. Det är just den korta svarta transitionen som speglar 0% load på GPU där det hela även tystnar.

Är själv lite fundersam om det är något jag ska klaga på hos Nvidia för att få till en RMA eller om man ska ge det en tid för att se om det löser sig själv.. Aldrig tidigare haft problem med coil whine på varken gtx 970 eller 1080. Det är inte super högt men ändå störigt. Vad jag hittat efter lite googlande verkar det ju som att coil whine ska försvinna av sig självt med tiden?

Permalänk
Avstängd

Har fått min avi att jag kan hämta ut mitt kort men tidigast 16:00. Jag skriver här så kanske jag kan komma ihåg att göra några tester och se om det låter.

Permalänk
Medlem

Hej, i vissa spel menyer, eller spel med hög FPS märkte jag coil whine. Men ligger jag 120fps och lägre har jag ej märkt av detta.Inte heller i windows isig själv

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Zeroastic:

Är själv lite fundersam om det är något jag ska klaga på hos Nvidia för att få till en RMA eller om man ska ge det en tid för att se om det löser sig själv..

Tillverkare klassar ofta spoltjut som ett icke-fel så det är inte säkert att du kan få någon RMA; rent tekniskt är det ju inget fel i sig, utan mer att klassas som ett i-världsproblem.

Sedan är det väl så att det är väldigt svårt att undvika tjut i dagens hårdvara, en GPU där dussintals miljarder transistorer kan stötvis jobba inom loppet av millisekunder är egentligen mardrömsscenariot för strömtillförselhårdvaran. Du kan gå från några enstaka ampere till hundratals ampere och tillbaks igen flera gånger på kortare tid än en blinkning. Med sådana strömmar och tillhörande magnetfält, finns det då minsta spel någonstans i hårdvaran kommer det obönhörligen att börja gnöla och ha sig. Och titta hur mycket kondingar och induktorer det sitter i strömförsörjningen för 3080/90... Det är många chanser för tjut där!

När grafikkortet kostar många tusen kronor och dessutom är bristvara, ja då är nog Nvidia eller andra tillverkare inte så intresserade av att få en massa returer med tillhörande kostnader på grund av något så harmlöst som spoltjut. Sedan kan det väl tänkas att det går bort av sig självt, men det har då jag aldrig varit med om, såvitt jag kan minnas iallafall. Snarare tjuter min dator (två grafikkort och dessutom spänningsregulatorn för CPU på moderkortet) mer nu än när den var ny... Särskilt när datorn är kall av någon anledning - när den värmts upp till drifttemperatur lugnar den ned sig, men surret försvinner aldrig helt så länge hårdvaran jobbar på hårt.

Kanske om Be Quiet! tillverkade grafikkort. Jag har hört att deras nätdelar tydligen har garanti specifikt mot just spoltjut. Så, i framtiden, någon gång?

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk

Jag har en hel del på mitt från msi. Tyckte det blev värre senaste driverna från nvidia.

Men mitt är mer brus än tjut.

Permalänk
Avstängd

Har installerat nu men har tyvärr inga spel. Ifs har jag GTA V som jag fått gratis via EPIC men vette fan om det kommer trycka ut GPUn till max. Finns det något bra stresstest? Nu i idle typ så låter det inget (har försökt lyssna med örat mot men lite svårt då jag blir osäker på om ljud kommer från PSU eller GPU...)

Permalänk
Medlem

Det är få förunnat att uppleva ett modernt graffekort utan coilwhine numera
Men slå på Vsync så minskar det. Vsync ska endå va igång om ni kör G-sync etc...

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Har installerat nu men har tyvärr inga spel. Ifs har jag GTA V som jag fått gratis via EPIC men vette fan om det kommer trycka ut GPUn till max. Finns det något bra stresstest? Nu i idle typ så låter det inget (har försökt lyssna med örat mot men lite svårt då jag blir osäker på om ljud kommer från PSU eller GPU...)

Har du köpt ett sånt kort och har inga spel? Förlåt att lag inte håller mig till ämnet..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zogez:

Har du köpt ett sånt kort och har inga spel? Förlåt att lag inte håller mig till ämnet..

Har inga "tunga" spel precis. Lirar inga typer av Battlefield eller dylikt. Väntar mest på Cyberpunk 2077 först och främst. Vet ej vad som anses tungt nog att belasta kortet heller så därav lite okunskap. Länge sen man var PC gamer så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Det är få förunnat att uppleva ett modernt graffekort utan coilwhine numera
Men slå på Vsync så minskar det. Vsync ska endå va igång om ni kör G-sync etc...

Ska det verkligen? Har hört att Vsync inte ska vara igång när G-sync är aktiverat. Rätta mig gärna.

F.Ö har jag en del coilwhine på mitt 3080 TUF. Hör det t.o.m när jag rör musen i windows.
Inte såpass störande att jag vill lämna tillbaka men helt klart ett störande ljud.

Lade till lite info om coilwhine
Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Har installerat nu men har tyvärr inga spel. Ifs har jag GTA V som jag fått gratis via EPIC men vette fan om det kommer trycka ut GPUn till max. Finns det något bra stresstest? Nu i idle typ så låter det inget (har försökt lyssna med örat mot men lite svårt då jag blir osäker på om ljud kommer från PSU eller GPU...)

stress testa med furmark på ditt gpu

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pytonOrm:

stress testa med furmark på ditt gpu

Hör faktiskt ingenting från GPUn men min PSU låter så jävla högt när Furmark startar (fläkten) så det är svårt. Iaf inget från GPUn vad jag kan höra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagan:

Ska det verkligen? Har hört att Vsync inte ska vara igång när G-sync är aktiverat. Rätta mig gärna.

F.Ö har jag en del coilwhine på mitt 3080 TUF. Hör det t.o.m när jag rör musen i windows.
Inte såpass störande att jag vill lämna tillbaka men helt klart ett störande ljud.

Japp det ska det, vill du grotta ner dig så finns bra sammanställd info här:

https://blurbusters.com/

Specifikt: https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Mvh

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett test idag där en 40 plusare fick lyssna på min maskin, personen hörde ingenting fastän det tjöt som satan i Witcher 3's menyer som låg på ~2500 FPS. Nu förstår jag själv att det inte är "normalt" use-case men däremot tjuter eller snarare brusar det en hel del även i 120fps i Witcher 3. Konstigt nog gör det dock inte det i Horizon Zero Dawn, så jag antar att det är olika laster på GPUn.

Det är väl kanske bara att gilla läget, men ändå intressant att få reda på hur andra upplever nya serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Japp det ska det, vill du grotta ner dig så finns bra sammanställd info här:

https://blurbusters.com/

Specifikt: https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Mvh

Så var det innan men inte nu längre.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Så var det innan men inte nu längre.

Gärna källa på det då jag inte hittar något som stöder att göra annorlunda.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Gärna källa på det då jag inte hittar något som stöder att göra annorlunda.

Sist jag körde med Gsync skärm så räckte det man hade Gsync på i Nvidia panelen.
När Gsync kom så var man även tvungen att ha Vsync på i spelen för att Gsync skulle funka men inte senast jag prova iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Sist jag körde med Gsync skärm så räckte det man hade Gsync på i Nvidia panelen.
När Gsync kom så var man även tvungen att ha Vsync på i spelen för att Gsync skulle funka men inte senast jag prova iaf.

Man ska ha vsync av i nvidia inställningarna men PÅ IN GAME samt G-Sync på, samt låsa frames till minst 4 fps under din max hz på skärmen.
Om du vill slippa tearing samt ha så lite delay osv som möjligt.
Finns enormt många väldigt ingående videos om detta på bla: Battle(non)sense YouTube

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Testa två kablar från nätagget, inte från samma rad. hjälpte mig.
kopplat såhär: https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/6y62cm/should_it_mak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av igeln:

Testa två kablar från nätagget, inte från samma rad. hjälpte mig.
kopplat såhär: https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/6y62cm/should_it_mak...

Tack för ditt tips, dessvärre gjorde det ingen skillnad på mitt Seasonic FOCUS Plus 750W Gold..
Förvisso är jag inte säker på hur railsen funkar på denna PSU, men har kopplat ena PCI-E i den övre och andra i den nedre raden samt CPU i den övre också.

Permalänk
Medlem

Om ni finner Coil whine olidligt och är villig att offra lite prestanda,håll koll genom Afterburner när/vid vilken Core clock frekvens Coil whinet uppstår och sätt ett "tak" just före.. Går också att testa att undervolta kortet.

Funkar toppen på mitt 2070 super,fast det har ett så milt whine vid spel,så det stör igentligen inte,har oftast lurar på mig endå.

Permalänk
Medlem

Som någon annan sade mer som ett brus, eller... jag kommer ihåg som barn att hårddiskarna lät en hel del när de läste/skrev, det påminner om det ljudet fast mer högfrekvent och snabbare. Det kanske är det som "är" coil whine.

Upplever iaf ovanstående en del på mitt 3090FE, inget i windows och mindre ljud när det är cuda-compute tasks men när det är spel låter det. Har ingen spelskärm men minskar med v-sync som någon sade.

Provade även med ett extremt bra PSU jag hade tänkt sälja pga overkill, så det inte var pga nätagget, ingen skillnad.

Har pga anledning sidopanelerna borta i väntan på en uppgradering så chassit är öppet, hoppas jag stör mig mindre när datorn är färdig för nu var det lite irri, men får väl sitta med lurar som någon sade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Jag gjorde ett test idag där en 40 plusare fick lyssna på min maskin, personen hörde ingenting fastän det tjöt som satan i Witcher 3's menyer som låg på ~2500 FPS. Nu förstår jag själv att det inte är "normalt" use-case men däremot tjuter eller snarare brusar det en hel del även i 120fps i Witcher 3. Konstigt nog gör det dock inte det i Horizon Zero Dawn, så jag antar att det är olika laster på GPUn.

Det är väl kanske bara att gilla läget, men ändå intressant att få reda på hur andra upplever nya serien

Alla mina kort har haft någon form av coilwhine och jag som redan tidigare nämnts att de flesta faktiskt har det, dock är det inte alla som hör ljudet. Hur mycket/lite det låter beror på spelet, load, V-sync på/av, undervolt, fläktljud osv. Jag är en person som kör med G-sync/V-sync så antar att jag hör det mindre men återigen beror det mycket på omständigheterna.

Sen stämmer det faktiskt att det är olika mycket coilwhine mellan likadana kort, dock var det längesedan jag hade ett knäpptyst kort.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Tack för ditt tips, dessvärre gjorde det ingen skillnad på mitt Seasonic FOCUS Plus 750W Gold..
Förvisso är jag inte säker på hur railsen funkar på denna PSU, men har kopplat ena PCI-E i den övre och andra i den nedre raden samt CPU i den övre också.
https://www.jonnyguru.com/wp-reviews/SeasonicFPG750/DSC_1400.jpg

Tråkigt :/ själv hade jag mycket ljud och jag höll på att bli knäpp på de, ramlade över detta och testade, vart tyst efter de..
Vad jag förstår kan det bero på nätagg också och att med fördel gå på olika faser om grafikkortet är törstigt. Jag hade ett corsair 650w men lyckades haffa ett 1100w för en rimlig peng och då vart det ännu bättre.

Hoppas du får bukt med ljudet eller lyckas reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Förvisso är jag inte säker på hur railsen funkar på denna PSU, men har kopplat ena PCI-E i den övre och andra i den nedre raden samt CPU i den övre också.

Som i stort sett alla moderna nätagg så har den bara en 12V-lina, så det ska inte spela någon roll vilka kontakter du använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Som i stort sett alla moderna nätagg så har den bara en 12V-lina, så det ska inte spela någon roll vilka kontakter du använder.

På mitt Corsair RM1000i nätagg ska jag ha något som heter "multi rail mode", lite osäker på hur jag aktiverar det dock.
Måste undersöka det
Har också coil whine eller snarare brus på mitt 3090 FE, trots att jag kopplat 2 kablar till en av vardera kontakterna på nvidia splittern.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Belastar jag 100% hör jag lite fniss från kortet. Har dock hört värre, om man säger så. Rimliga nivåer enl. min upplevelse.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

På mitt Corsair RM1000i nätagg ska jag ha något som heter "multi rail mode", lite osäker på hur jag aktiverar det dock.
Måste undersöka det

Multi rail mode sätter bara en begränsning på 40A på alla 12V-uttag så att nätagget slår ifrån om man drar för mycket från en enskild kontakt. Det läget ska vara påslaget som standard, och jag har svårt att se någon anledning till att man skulle vilja slå av det eftersom det ändå lär vara en dålig idé att dra mer än 480W från en kontakt.

Internt så är dock nätagget "single rail", så oavsett om man har multi rail mode på eller inte så spelar det ingen roll vilka kontakter man använder eftersom alla är anslutna till samma lina. Multi rail mode är mer av en säkerhetsfunktion än något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Multi rail mode sätter bara en begränsning på 40A på alla 12V-uttag så att nätagget slår ifrån om man drar för mycket från en enskild kontakt. Det läget ska vara påslaget som standard, och jag har svårt att se någon anledning till att man skulle vilja slå av det eftersom det ändå lär vara en dålig idé att dra mer än 480W från en kontakt.

Internt så är dock nätagget "single rail", så oavsett om man har multi rail mode på eller inte så spelar det ingen roll vilka kontakter man använder eftersom alla är anslutna till samma lina. Multi rail mode är mer av en säkerhetsfunktion än något annat.

Ah okej.
Tack för info!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Coil whine brukar kunna försvinna efter ett tag, en del hävdar att man ska låta det stå på för fullt under en natt i en meny där de låter mycket så ska de kunna dämpa. Vet ej om det stämmer dock.