Xbox Series X beskrivs som "tyst som en viskning"

Permalänk
Melding Plague

Xbox Series X beskrivs som "tyst som en viskning"

Amerikanska medier rapporterar att Microsofts kylarlösning för Xbox Series X når upp till företagets löften om låga ljudnivåer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyst som en viskning, lång som ett snöre.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se hur tyst den är med 4K-spel efter någon timme.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur tyst Xbox One och Xbox One X är så är det bra att veta att modellen ska vara tyst. Xbox 360 (Elite) och PS4 och framförallt PS4 Pro var inte behagliga att spela med. Får hoppas att PS5 också är tyst nu bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med tanke på hur tyst Xbox One och Xbox One X är så är det bra att veta att modellen ska vara tyst. Xbox 360 (Elite) och PS4 och framförallt PS4 Pro var inte behagliga att spela med. Får hoppas att PS5 också är tyst nu bara.

Ja, det ska bli mycket spännande att se (höra) hur väl sony lyckats med ljudnivån på ps5:an. Med tanke på storleken så hoppas jag att den är både tyst och sval, även under längre spelsessioner!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av rewoX:

Blir spännande att se hur tyst den är med 4K-spel efter någon timme.

Det är rätt så rejält genomflås i lådan, jag tror inte det är någon större skillnad på att spela 1 minut eller 1 timme. När det inte är några vätskor som introducerar termisk tröghet så kan man avläsa temperatur ganska omgående.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muddiz:

Ja, det ska bli mycket spännande att se (höra) hur väl sony lyckats med ljudnivån på ps5:an. Med tanke på storleken så hoppas jag att den är både tyst och sval, även under längre spelsessioner!

Verkligen, PS5 är gigantisk så förutsättningarna bör vara rätt bra denna gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Verkligen, PS5 är gigantisk så förutsättningarna bör vara rätt bra denna gången.

Den är gigantiskt ja, men gigantisk på fel sätt, den verkar vara väldigt tunn vilket tyder på radialfläktar.

Permalänk
Medlem

RDR 2 på ps4 får den maskinen att låta som ett jetplan. Har en polare som inte spelade ut de spelet pga att maskinen lätt så mycket. Så ljudnivån är väldigt viktigt.

Ska bli intressant om de kan få kolla lite på ps5 snart......

Permalänk
Medlem

Förstår faktiskt inte varför dom inte slänger på en stor vanlig mekanisk HD med.
Så många spel som inte behöver SSD som kan ligga där.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förstår faktiskt inte varför dom inte slänger på en stor vanlig mekanisk HD med.
Så många spel som inte behöver SSD som kan ligga där.

Det ökar bara komplexiteten, både för systemet som ska bestämma vilket spel som ska ligga var och för användaren som inte vet var deras spel ligger. Den genomsnittsliga konsoll-spelaren har inte koll på sånt.

Däremot får ni väl hoppas att disken är uppgraderingsbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förstår faktiskt inte varför dom inte slänger på en stor vanlig mekanisk HD med.
Så många spel som inte behöver SSD som kan ligga där.

Aldrig i livet.
Folk kommer konstant klaga på långa laddningstider, seghet och det kommer förstöra användarupplevelsen oavsett om det finns alternativ mellan SSD och HDD. Produkten kommer få dåligt rykte och känns sämre än vad den är.

Permalänk
Medlem

PC2 kommer snart. Vänta bara

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Med tanke på hur tyst Xbox One och Xbox One X är så är det bra att veta att modellen ska vara tyst. Xbox 360 (Elite) och PS4 och framförallt PS4 Pro var inte behagliga att spela med. Får hoppas att PS5 också är tyst nu bara.

Jag försökte spela senaste God of War på min pro. Låter som ett jetplan efter en stund. Jag var tvungen att ställa dit en USB-fläkt, hjälpte inte jättemycket dock. Men ganska sjukt att hur mycket den låter.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Härligt, som det ska vara! Hur tyst är Series S då? Antar att även den är tyst!

Permalänk
Avstängd

Tänk på att alla tester eller previews som släppts nu bara handlar om bakåtkompatibla spel än så länge. Jag säger itne nödvändigtvis att den kommer att låta mer med nya tyngre spel, men det lär ju vara tyngre för konsolen att driva dem i alla fall.

Skrivet av SCORPIUS:

Förstår faktiskt inte varför dom inte slänger på en stor vanlig mekanisk HD med.
Så många spel som inte behöver SSD som kan ligga där.

Den stöder externa diskar så det är bara att köpa en billig och koppla in. Vissa krav på hastighet finns även på sådana, men det ska inte vara några större problem. Att de inte bygger in en HDD är inte konstigt alls, det hade ökat på volymen på enheten, komplexiteten, ljudvolymen och kostnaden. Sen har den ändå 1TB (eller drygt 800GB användbart) så det räcker ju rätt långt ändå. Många installerar bara en handfull spel och då räcker det gott och väl, för de hade en disk bara inneburit nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag försökte spela senaste God of War på min pro. Låter som ett jetplan efter en stund. Jag var tvungen att ställa dit en USB-fläkt, hjälpte inte jättemycket dock. Men ganska sjukt att hur mycket den låter.

Ja, jag lånade ett ps4 för uncharted och en pro för god of war, och i bägge fallen var jag nära på att stänga av dom för jag trode genuint att något var trasigt för att dom lät så mycket!

Jag tror ps5, trots att den ser rätt stor ut, kommer ligga rejält i lä här, Series X har verkligen en optimal design för luftkylning.

Valet blir bara svårare och svårare... Mitt 4770k system lär inte överleva next gen, så ny dator med zen3, Series X eller PS5 till vintern? Naturliga valet hade ju vart en PC, men tiden jag spenderar på spel blir bara mindre och mindre (kanske 100h/år), så tar emot lite att lägga 15-17k på en ny burk som mest får stå och damma... Series X har helt klart bäst design, men PS5 lär väl få bäst spel men är i mitt tycke helt gräslig. Får kanske lotta fram valet

Permalänk
Medlem

En tyst viskning ... 2mm från örat eller?

Härligt luddigt. Tänk om vi hade funnits en enhet för att beskriva hur högt ett ljud är! ... Det hade blivit så lättare då!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

Den är gigantiskt ja, men gigantisk på fel sätt, den verkar vara väldigt tunn vilket tyder på radialfläktar.

Yep, enig.
Jag tror microsoft har gjort bättre bets än Sony hela vägen igenom den här generationen.
Bättre kylning i kombination med bättre prestanda samt så tror jag att Sonys satsning på sin superlagring kommer lida av så mycket diminishing returns att det i praktiken inte blir någon skillnad. Även om den skulle ge 50% kortare laddtider så föreställer jag mig då 0,5 vs 0,75s. Vem bryr sig egentligen då?

Sonys design ger inte samma intryck av att vara tyst och optimerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Yep, enig.
Jag tror microsoft har gjort bättre bets än Sony hela vägen igenom den här generationen.
Bättre kylning i kombination med bättre prestanda samt så tror jag att Sonys satsning på sin superlagring kommer lida av så mycket diminishing returns att det i praktiken inte blir någon skillnad. Även om den skulle ge 50% kortare laddtider så föreställer jag mig då 0,5 vs 0,75s. Vem bryr sig egentligen då?

Sonys design ger inte samma intryck av att vara tyst och optimerad.

Fast det är inte de extra låga laddningstiderna som är uspen för PS5, det är att möjligheten att slippa laddningstider helt och hållet och dynamiskt ladda in allt i RAM medan man spelar för att fundamentalt ändra hur man designar spel. Dock, i dagens multiplatformlandskap så är frågan hur många spel som verkligen kommer utnyttja detta. Men Sony har ju rätt bra first party devs, så detta kan mycket väl göra att spelen på ps5 totalt kör över MS, som får fortsätta med att utveckla för minsta gemensamma nämnaren (då dom verkar fortsätta bunkra upp på multiplatform), så spelen blir som vanligt, fast med lite mer RT, FPS och upplösning.

Permalänk
Medlem

Lite luttrad så har man ju läst samma påståenden om typ varenda spelkonsol som släppts genom åren. "tyst som en viskning", "hörs inte alls" osv. Kanske det är sant den här gången, vem vet.

Jag tror på det när jag hör det med egna öron. 20 minuter in i en krävande spelsession.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast det är inte de extra låga laddningstiderna som är uspen för PS5, det är att möjligheten att slippa laddningstider helt och hållet och dynamiskt ladda in allt i RAM medan man spelar för att fundamentalt ändra hur man designar spel. Dock, i dagens multiplatformlandskap så är frågan hur många spel som verkligen kommer utnyttja detta. Men Sony har ju rätt bra first party devs, så detta kan mycket väl göra att spelen på ps5 totalt kör över MS, som får fortsätta med att utveckla för minsta gemensamma nämnaren (då dom verkar fortsätta bunkra upp på multiplatform), så spelen blir som vanligt, fast med lite mer RT, FPS och upplösning.

Nu överdrev jag ju såklart i mitt inlägg, men att 'slippa laddningstider' går ju att göra på annat vis också, som antagligen är lättare och inte skulle påverka andra versioner av spelet. Om vi tar t.ex Ratchet & Clank dom visade förut så kan man enkelt gömma en ev loadingscreen när man hoppar genom världarna bakom en animation förutsatt att den är tillräckligt låg från början utan att bryta inlevelsen.
Om det bara är Sony som erbjuder den här lösningen kan jag inte tänka mig att någon utvecklare annat än first party skulle bry sig tillräckligt - det är en USP som enbart gäller konsollen, inte spelen.
Jag står fast i att jag tror Sony lagt för många ägg i en korg och det inte kommer bli en feature som gemene man någonsin hör talas om eller förstår.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av link77:

Den är gigantiskt ja, men gigantisk på fel sätt, den verkar vara väldigt tunn vilket tyder på radialfläktar.

Jo, varit tveksam till designen ända sedan den presenterades men ser verkligen fram emot att se innanmätet och tester på den. Med tanke på hur obcent stor den är måste de fått till kylningen nu. Är den sådär stor och fortfarande låter illa bör Cerny få sparken. Eller skicka med Sonys 1000XM3 eller 4 utan extra kostnad. Så jag använder min PS4 Pro de få gånger den används.

Skrivet av Lagerlöf:

Jag försökte spela senaste God of War på min pro. Låter som ett jetplan efter en stund. Jag var tvungen att ställa dit en USB-fläkt, hjälpte inte jättemycket dock. Men ganska sjukt att hur mycket den låter.

Ja precis, Xbox 360 var värre men inte mycket. Använder jag min Pro måste jag köra brusreducerande hörlurar om jag ska kunna höra något.

Permalänk
Medlem

Hoppas PS5 får liknande prestanda. Önskar verkligen Sony gått med en annan design, nästan att jag kommer vänta till någon version av PS5 slim släpps innan jag köper en.

Permalänk
Medlem

Alltså, 30s för att ladda ett spel? Min dator laddar inte något spel på över 10s och det med en SSD och inte nvme. Är det inte NVME som next gen consolerna har? Eller har jag missförstått något?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Hoppas PS5 får liknande prestanda. Önskar verkligen Sony gått med en annan design, nästan att jag kommer vänta till någon version av PS5 slim släpps innan jag köper en.

Jag läste någonstans att Ps5 laddar snabbare än series X, att Xbox är kraftigare men att ps5 är snabbare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag läste någonstans att Ps5 laddar snabbare än series X, att Xbox är kraftigare men att ps5 är snabbare.

Jo det är som det dom har snackat om i månader......

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag läste någonstans att Ps5 laddar snabbare än series X, att Xbox är kraftigare men att ps5 är snabbare.

Sluta läsa Expressen. Om en processor är kraftigare så innebär det att den är snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Sluta läsa Expressen. Om en processor är kraftigare så innebär det att den är snabbare.

Men en snabbare lagring innebär ju att saker laddas snabbare
Min dator hade inte laddat spel på 10s med en traditionell hdd

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Alltså, 30s för att ladda ett spel? Min dator laddar inte något spel på över 10s och det med en SSD och inte nvme. Är det inte NVME som next gen consolerna har? Eller har jag missförstått något?

Du får ju tänka på att spelen som testats inte är optimerade för SSD'n.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|