Ny dator för spel, söker råd! Budget ~13-14k. Grafikkort?

Permalänk
Medlem

Ny dator för spel, söker råd! Budget ~13-14k. Grafikkort?

Hej! Söker lite råd angående köp av speldator. Har tittat runt en del och satt ihop en lista med komponenter som i mitt tycke ser vettiga ut. Mitt frågetecken är vilket grafikkort jag bör gå för? Vet att RTX 3070 släpps om ett tag vilket jag antar kan leda till prissänkning på äldre grafikkort. Om det kommer påverka grafikkort i prisklassen jag har satt vet jag inte.

Söker tips på ett grafikkort som kommer stå sig ett antal år på mindre krävande titlar men som även klarar mer krävande spel utan att använda högsta grafiska inställningarna. Kommer att använda en 1440p skärm. Prisklass för grafikkortet tänker jag är 4000-5000kr beroende på slutkostnad av alla delarna. Målet är inte att landa så nära 14000kr som möjligt om det går att undvika.

I övrigt så tar jag gärna emot tips på eventuella ändringar av komponenter i listan, inget är hugget i sten och kan även avvakta ett tag för eventuella prisnedsättningar om ni tror att priserna kan påverkas mycket ~2 månader framåt.

Tack!

Permalänk
Medlem

Om jag vore du så skulle jag vänta tills iallafall Nvidias 3070 släpps och AMD haft sin grafikkorts-presentation i slutet av oktober (28de). 3080 rörde om i grytan ordentligt för kort i high-end, men mer mid range som du är ute efter har inte påverkats lika mycket.

Om du vill köpa nu-nu så är ett AMD 5700-kort från en bra AMD-partner (t.ex. Sapphire) nog ditt bästa val.

Har inte mycket invändningar mot komponenterna, men skulle köpt lite snabbare minne (minst 3200). Hellre spara in lite på moderkortet i så fall, speciellt om du inte tänkt överklocka och kan ta ett med billigare chipset (ett B460-kort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Om jag vore du så skulle jag vänta tills iallafall Nvidias 3070 släpps och AMD haft sin grafikkorts-presentation i slutet av oktober (28de). 3080 rörde om i grytan ordentligt för kort i high-end, men mer mid range som du är ute efter har inte påverkats lika mycket.

Om du vill köpa nu-nu så är ett AMD 5700-kort från en bra AMD-partner (t.ex. Sapphire) nog ditt bästa val.

Har inte mycket invändningar mot komponenterna, men skulle köpt lite snabbare minne (minst 3200). Hellre spara in lite på moderkortet i så fall, speciellt om du inte tänkt överklocka och kan ta ett med billigare chipset (ett B460-kort).

Då ska jag vänta med köp av grafikkort tills dess för att se vad som händer med priser, tack!
Tittade även efter andra minnen, hittade "Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX". Dessa ska vara kompatibla med moderkortet och kostar endast ~950kr. Låter det som vettiga minnen eller skulle du gått för något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe3:

Då ska jag vänta med köp av grafikkort tills dess för att se vad som händer med priser, tack!
Tittade även efter andra minnen, hittade "Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX". Dessa ska vara kompatibla med moderkortet och kostar endast ~950kr. Låter det som vettiga minnen eller skulle du gått för något annat?

Det låter som ett utmärkt val!