Tips på program och verktyg för produktivt excel-arbete

Permalänk
Medlem

Tips på program och verktyg för produktivt excel-arbete

Hej!

Jag jobbar som controller idag vilket innebär väldigt mycket arbete i Excel, med flera fönster samtidigt och datainsamling. Just nu jobbar jag också hemifrån vilket innebär att jag försöker att använda min egna stationära dator så mycket som möjligt men jag måste använda virtullet skrivbord för Qlikview rapporter och centrala servrar.

Jag undrar i första hand om någon annan som jobbar som controller eller liknande arbete har tips på nödvändiga program och verktyg för att förenkla arbete som att använda Windows clipboard, anpassa verktygsfältet, eller excel hotkeys?

Permalänk
Medlem

Excel är allt man behöver 🙂

Väldigt bred fråga du ställer, vad i ditt arbete tycker du tar onödigt mycket tid?
Eller vad tänker du dig kunna underlätta i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludenben:

Excel är allt man behöver 🙂

Väldigt bred fråga du ställer, vad i ditt arbete tycker du tar onödigt mycket tid?
Eller vad tänker du dig kunna underlätta i framtiden?

Det var en öppen fråga ifall någon gör något mer effektivt. Exempelvis brukar jag öppna flera fönster av samma dokument när jag behöver skapa länkar mellan celler som inte är intilliggande

Permalänk
Medlem

Då tipsar jag om att se till att datan du jobbar med är "städad".
Lägg tid på att skapa kontroller för troliga fel/ misstag.