Permalänk
Medlem

IPS VS TN 144hz 1080p FPS-Spel

Tjena!

Ja tänkte uppgradera till en ny skärm och jag har siktat in mig på en 144hz 1080p 1ms skärm med freesync eller gsync då jag har ett nvidia kort men jag är lite kluven om jag ska skaffa en IPS panel eller TN. Jag har läst en del men jag vet inte riktigt hur mycket man förlorar i fps-spel som csgo på att använda en IPS skärm istället för en Tn. Jag har siktat in mig på denna. AOC 24" 24G2U IPS 144 Hz, https://www.inet.se/produkt/2215703/aoc-24-24g2u-ips-144-hz. Just nu spelar jag mest league of legends, warzone och World of warcraft men jag har spelat mycket csgo i mina dagar och kommer ofta tillbaka till det spelet när jag känner för det och jag vill inte vara i ett underläge bara för att jag har valt en långsammare paneltyp.

Dator:
Fractal Design define R5
Intel core i7 7700k 4.2 ghz 8mb
Msi geforce gtx 1070
Corsair 750W RMX modular
Corsair 16GB DDR4 2133MHz
Windows 10 64-bit
2TB Seagate Desktop SSHD
Samsung 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Kommer du i underläge lär det inte vara pga paneltypen 🙂

Permalänk
Bildexpert 📺

TN eller IPS här är en smaksak vad man föredrar för karaktär på eftersläp och bild, ofta baserat på vad man har sedan tidigare. En äldre 144 Hz-TN-panel kan mycket väl vara sämre på att hantera eftersläp jämfört med en ny IPS-144 Hz och även dras med andra nackdelar som tydliga halvtonsmönster och annorlunda subpixelstruktur.

En modernare TN-panel, vilket då ofta är en 240 Hz-variant, är ofta det starkare kortet för den om ser minsta eftersläp som högsta prioritet.

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar