Google presenterar Pixel 5, ny Chromecast och smart högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ur mitt perspektiv?
Mindre, tystare, billigare, snyggare, mer kompetent (ur ett mediaperspektiv), samt stöder Geforce NOW (om du tar Pro, eller får tag i 2017-modellen). Plus att jag inte behöver betala för hårdvara i en Xbox eller PS som jag inte kommer använda.

Det är en Android TV-enhet, med alla fördelar som kommer med det; appstöd, interface, fullt Chromecast-stöd...
Enda anledningen till att jag ens har en PS4 är för att den är en hyggligt kompetent Bluray-spelare.

Tack för svar.

För mig ser jag dock ingen som helst poäng. Varför?

Köpte en XB1S SAD för 995! Täcker all media jag har behov av (dock inte skiva, men det gör väl inte Shield eller Chrome cast heller), helt ljudlös (svagt ljud från hårddisk, men inget som egentligen hörs), snyggare än Shield (som jag tycker är rätt ful).

Har svårt att se en poäng med att få sämre hårdvara som något positivt i sig.

Men bra att det finns olika produkter för olika användare med olika behov och smak!

Sidonot; PS4 har ju inte ens stöd för Sonys egna Ultra HD Blu-ray (4K) som XB1S, så ser den ju som klart sämre som just BD-spelare, även om fin som spelkonsol (men det kanske bara är jag).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ok, lite något bättre (även om inte dramatiskt mycket bättre med 3 år iställer för 2).

Hur är det med Google? Hur länge supportar de sina Pixel med sina nya OS-släpp?

Google supportar sina Pixel telefoner i minst 3 år, det gäller både säkerhetsuppdateringar och Android versioner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Google supportar sina Pixel telefoner i minst 3 år, det gäller både säkerhetsuppdateringar och Android versioner

Ok, trist att inte ens Google kan supporta sina egna produkter längre än tre år med sina egna system!

Kanske inte så värt att välja Google framför Samsung då?

Inte av det skälet ivf. verkar det som.

Däremot så gillar jag inte den bloat som Samsung och andra tredjepartare tvingar in i Android.

Föredrar då hellre en "ren Android", så iaf. det ser jag som fortfarande en fördel med Pixel för mig (även om OS-stöd inte är bra/bättre).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ok, trist att inte ens Google kan supporta sina egna produkter längre än tre år med sina egna system!

Kanske inte så värt att välja Google framför Samsung då?

Inte av det skälet ivf. verkar det som.

Däremot så gillar jag inte den bloat som Samsung och andra tredjepartare tvingar in i Android.

Föredrar då hellre en "ren Android", så iaf. det ser jag som fortfarande en fördel med Pixel för mig (även om OS-stöd inte är bra/bättre).

Prova en Pixel med det där e/os eller vad det nu hette. Då kan man väl "supporta" hur länge man vill (?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tack för svar.

För mig ser jag dock ingen som helst poäng. Varför?

Köpte en XB1S SAD för 995! Täcker all media jag har behov av (dock inte skiva, men det gör väl inte Shield eller Chrome cast heller), helt ljudlös (svagt ljud från hårddisk, men inget som egentligen hörs), snyggare än Shield (som jag tycker är rätt ful).

Har svårt att se en poäng med att få sämre hårdvara som något positivt i sig.

Men bra att det finns olika produkter för olika användare med olika behov och smak!

Sidonot; PS4 har ju inte ens stöd för Sonys egna Ultra HD Blu-ray (4K) som XB1S, så ser den ju som klart sämre som just BD-spelare, även om fin som spelkonsol (men det kanske bara är jag).

Har Xbox lika bra apputbud som t ex shield inkl chromecast ger?

XB1S digital kostar 2590kr just nu enligt prisjakt. Så det går ju inte jämföra med 995kr.

Xbox och Playstation ger såklart mer prestanda för pengarna men jag vill hellre ha en dedikerad mediaspelare som har en liten smidig fjärrkontroll och startar upp väldigt snabbt och hela familjen kan/vill använda. Och så slipper man att dom ska in i konsolerna och klicka hejvilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Prova en Pixel med det där e/os eller vad det nu hette. Då kan man väl "supporta" hur länge man vill (?)

Jo, det kan ju kanske vara ett alternativ. Gillar idéen bakom e/os att slippa bli "harvestad" på alla sina uppgifter och data som Google verkligen suger ut (de är ju 10x värre gällande detta än Apple, Microsoft och Amazon tillsammans).

Det jag dock är lite skeptisk/undrande över hur praktiskt e/os fungerar i vardagen tillsammans med alla appar man behöver som BankID, Swich, larm, bilupplåsning, etc?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Har Xbox lika bra apputbud som t ex shield inkl chromecast ger?

XB1S digital kostar 2590kr just nu enligt prisjakt. Så det går ju inte jämföra med 995kr.

Xbox och Playstation ger såklart mer prestanda för pengarna men jag vill hellre ha en dedikerad mediaspelare som har en liten smidig fjärrkontroll och startar upp väldigt snabbt och hela familjen kan/vill använda. Och så slipper man att dom ska in i konsolerna och klicka hejvilt.

Testade Chromecast väldigt kort för typ fem år sedan, och då speglade jag bara från Chrome på datorn. Körde inga direkta appar vad jag minns på Chromecasten i sig.

Shield har jag aldrig sett (mer än på bild) eller haft chansen att testa (inte direkt vanlig hemma hos folk), så svårt att uttala mig om den gällande hur bra apputbudet är där, kontra apputbudet för XBox och PlayStation.

Jo, priset nu är nog högre på XB, så till "normalpris" så håller jag helt med dig om att den inte är direkt prisvärd som mediaspelare.
Det som jag gjort är att passat på vid kampanjer. Med jämna mellanrum om så brukar den komma på bra och mycket prisvärda kampanjer, och har då passat på att köpa för något extra TV-rum, sovrum, sommarstugan, etc. Har köpt då köpt "vanliga" XB1S (som dessutom tar BD-4K-skivor) för ca 1500, och XB1S SAD (utan ODD) för ovan nämnt pris (995).

Så till ordinarie pris? Håller med att den är alldeles för dyr (om man inte tänker spela).

Till kampanjpris? Jo, då kan man få en fantastiskt bra maskin för väldigt lite pengar (om man är lite uthållig till rätt köptillfälle)!

Har mediafjärrkontroll till alla mina, och lådorna är igång för direkt start. Så fungerar riktigt smutt faktiskt.

Den enda gång de stängs ner är för ombootning i samband med någon systemuppdatering.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/