2TB visar bara 240gb

Permalänk
Medlem

2TB visar bara 240gb

Tjenare!

Bytte precis ur en Samsung disk m.2 240GB, till en PNY 2TB m.2.

Till min förvåning när jag ska installera Windows står det att 2TB hårddisken (den nya och enda hårddisken i datorn) bara har 240GB totalt. Som att den fastnat i något läge eller att laptopen oem/bios blockerar.

HP envy x360 - 2020 modell
Finns inget att alkolera I diskhanteraren.
Fanns bara en partition att välja vid W10- installationen.

Innan jag börjar vimsa runt med list disk, clean etc i cmd imorgon så tänkte jag om någon visste svaret här direkt.

Må gott!

Permalänk
Vila i frid
Permalänk

Var din nya plomberad? Eller fynd?
Kan du ta bort partitionen vid install, så borde det stå unallocated

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagan:

Tjenare!

Bytte precis ur en Samsung disk m.2 240GB, till en PNY 2TB m.2.

Till min förvåning när jag ska installera Windows står det att 2TB hårddisken (den nya och enda hårddisken i datorn) bara har 240GB totalt. Som att den fastnat i något läge eller att laptopen oem/bios blockerar.

HP envy x360 - 2020 modell
Finns inget att alkolera I diskhanteraren.
Fanns bara en partition att välja vid W10- installationen.

Innan jag börjar vimsa runt med list disk, clean etc i cmd imorgon så tänkte jag om någon visste svaret här direkt.

Må gott!

Knepigt problem. Hur gjorde du när du skulle installera win10? Gjorde du en "ren installation" eller försökte du med något OEM?
(Med "OEM" avses något liknande "återställningspartition" eller liknande från HP. Eller vad märket nu var. Sådant är alltid skräp!)

Ladda ner "rent windows" från microsoft, och installera om helt rent, är mitt råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagan:

Tjenare!

Bytte precis ur en Samsung disk m.2 240GB, till en PNY 2TB m.2.

Till min förvåning när jag ska installera Windows står det att 2TB hårddisken (den nya och enda hårddisken i datorn) bara har 240GB totalt. Som att den fastnat i något läge eller att laptopen oem/bios blockerar.

HP envy x360 - 2020 modell
Finns inget att alkolera I diskhanteraren.
Fanns bara en partition att välja vid W10- installationen.

Innan jag börjar vimsa runt med list disk, clean etc i cmd imorgon så tänkte jag om någon visste svaret här direkt.

Må gott!

Stötte på samma probelm. Kommer inte exakt ihåg hur jag löste det men vill minnas att jag var tvungen att ändra boot list option (kan heta annat i HP) till legacy. När Windows är installerat och datorn startar om så visas Windows-loggan (då vet man att datorn är i legacy-läge). Stäng av och ändra till UEFI. Windwos startar och kommer nu visa HP loggan i stället. Då vet du att datorn åter är i UEFI-läge.

P.S. Möjligt att du måste återställa/rensa TPM men försök med ovan först. Kommer inte ihåg om jag gjorde det för att jag var tvungen eller för att jag inte visste bättre. Risken är att man inte kan stoppa in den gamla disken igen om man rensar TPM utan att formatera den.

Ska du släpa på datorn kan det vara bra att slå på secure boot och aktiver UEFI-lösenord så eventuella tjuvar inte får någon glädje av sitt byte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vad säger BIOS då om hårddisken?

Inte hunnit kika på detta ännu. Återkommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Var din nya plomberad? Eller fynd?
Kan du ta bort partitionen vid install, så borde det stå unallocated

Helt ny. Installerar via usb sticka och det finns bara en partition att ta delete på och det är den på 240gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Knepigt problem. Hur gjorde du när du skulle installera win10? Gjorde du en "ren installation" eller försökte du med något OEM?
(Med "OEM" avses något liknande "återställningspartition" eller liknande från HP. Eller vad märket nu var. Sådant är alltid skräp!)

Ladda ner "rent windows" från microsoft, och installera om helt rent, är mitt råd.

Ren installation med usb sticka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Stötte på samma probelm. Kommer inte exakt ihåg hur jag löste det men vill minnas att jag var tvungen att ändra boot list option (kan heta annat i HP) till legacy. När Windows är installerat och datorn startar om så visas Windows-loggan (då vet man att datorn är i legacy-läge). Stäng av och ändra till UEFI. Windwos startar och kommer nu visa HP loggan i stället. Då vet du att datorn åter är i UEFI-läge.

P.S. Möjligt att du måste återställa/rensa TPM men försök med ovan först. Kommer inte ihåg om jag gjorde det för att jag var tvungen eller för att jag inte visste bättre. Risken är att man inte kan stoppa in den gamla disken igen om man rensar TPM utan att formatera den.

Ska du släpa på datorn kan det vara bra att slå på secure boot och aktiver UEFI-lösenord så eventuella tjuvar inte får någon glädje av sitt byte.

Bra info! Ska kika på detta!

Permalänk
Medlem

Att "vimsa" runt i cmd går ju snabbt och lätt, tar ju bara nån minut eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Att "vimsa" runt i cmd går ju snabbt och lätt, tar ju bara nån minut eller två.

CMD var länge sedan jag körde, kör på GUI "nu efter sekelskiftet" på ett ungefär. Funkar bra.
TS ska göra som råden hittills, och alternativt se till att den nya SSD:n verkligen "sitter där den ska sitta" på moderkortet. Har själv slarvat enstaka gång, och "tryckt i kontakten bara till hälften", alternativt råkat "rycka ur kontakten" vid ihopskruvandet av resten av datorn. Shit happens sometimes.