Finns det någon vettig 1440p skärm med VA-panel?

Permalänk
Medlem

Finns det någon vettig 1440p skärm med VA-panel?

Tjena.

Har varit ute efter ny gamingskärm nu ett tag (27", 1440p, 144Hz+) och av de jag testat så har i princip alla varav modellerna med VA-panel haft sån grov ghosting. Det har varit skärmar som ligger som "mest populära" hos återförsäljare.

Är det jag som är petig eller hur kan folk faktiskt använda dessa skärmar? Känner ju bara hur segt det är av att navigera i webbläsaren.

Permalänk
Medlem

https://www.tftcentral.co.uk/reviews/samsung_odyssey_g7_c32g7...

Ska vara en riktigt bra VA skärm enligt recensioner. Hade själv köpt den om den inte hade varit böjd. Den har nämligen en ganska kraftig kurva.

Finns även som 27 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enoannan:

Tjena.

Har varit ute efter ny gamingskärm nu ett tag (27", 1440p, 144Hz+) och av de jag testat så har i princip alla varav modellerna med VA-panel haft sån grov ghosting. Det har varit skärmar som ligger som "mest populära" hos återförsäljare.

Är det jag som är petig eller hur kan folk faktiskt använda dessa skärmar? Känner ju bara hur segt det är av att navigera i webbläsaren.

Har för mig att paneler med högre uppdateringsfrekvens är generellt sätt bättre paneler och att du då får större chans att få en med mindre ghosting, tror dock det blir svårt att få en VA utan ghosting.
Titta på dessa och se om du kan hitta mer info någon stans.
https://www.inet.se/kategori/1086/26-29?filters=%7B%2214%22%3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

https://www.tftcentral.co.uk/reviews/samsung_odyssey_g7_c32g7...

Ska vara en riktigt bra VA skärm enligt recensioner. Hade själv köpt den om den inte hade varit böjd. Den har nämligen en ganska kraftig kurva.

Finns även som 27 tum.

Håller med dig. Var faktiskt när på att beställa den tills jag såg hur grovt välvd den var. Inget för mig.

Permalänk
Bildexpert 📺

Känner endast till Samsungs senare VA-skärmar för just bra kontroll över eftersläp. Då måste man ta krökningen på skärmarna. Har gått igenom ett par Full HD-VA från AOC som har kontroll över eftersläpen – och är platta – men då har en avvikande subpixelstruktur. Samt då full HD.

Just detta är dilemmat med VA-skärmar. Vet inte vad man får innan man själv eller någon annan testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Känner endast till Samsungs senare VA-skärmar för just bra kontroll över eftersläp. Då måste man ta krökningen på skärmarna. Har gått igenom ett par Full HD-VA från AOC som har kontroll över eftersläpen – och är platta – men då har en avvikande subpixelstruktur. Samt då full HD.

Just detta är dilemmat med VA-skärmar. Vet inte vad man får innan man själv eller någon annan testat.

Nej och jag tycker det är så jobbigt att vissa skärmar faktiskt är riktigt bra bortsett från just eftersläpen, och för mig förstör det hela upplevelsen.
Mitt problem är att jag idag sitter med en välvd 1920x1080, 24" som jag är nöjd med. Men känner att jag vill ha en större samt med högre upplösning. Kanske bättre att titta på platta skärmar istället? Rädd för att jag inte kommer tycka om att gå till en platt skärm igen.

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid hoppas att Samsung släpper sina nya superskärmar som platta eller mindre välvda versioner.