Hjälp med Windows installation med USB från MAC (LÖST)

Permalänk

Hjälp med Windows installation med USB från MAC (LÖST)

Vet inte riktigt om det här är rätt ställe att posta på men jag gör ett försök.

Jag har precis byggt min första PC men har problem med att installera windows.

När jag startar den med USB-stickan i så är det bara svart skärm med en markör blinkandes högst upp i vänstra hörnet.
USB stickan har jag fixat med windowsfilen från deras hemsida och lagt den på USBen med Bootcamp från min mac.

Jag kommer åt BIOS och där ser jag allt. Dvs RAM-minnerna, grafikkortet och ssd-disken.

Jag har läst om något som heter GPR och MBR. USBen är MBR men lyckas inte ändra den.

Läste någonstans om att det kan vara en gamble med USB-stickor. Alltså att vissa klarar inte av att bootas från.

Några tankar?

Hårdvara
B550m Aorus elite
AMD Ryzen 3 3100
Geforce GTX 1660 Super 6GB
Corsair 16GB DDR4
PNY CS900 480GB

Problem löst
Permalänk
Medlem

Vet inte hur mac funkar men du har nog fastnat i UEFI alltså stickan måste formateras som bootbar UEFI... eller så får du gå in i BIOS och ändra boot från stickan till "Legacy" support går att ändra ifrån UEFI till Legacy osv.

MBR och GPT är bara storleken som stöds... MBR max 2TB och GPT mer än 2TB tror inte din sticka är så stor att GPT behövs, MBR går bra på stickor således

Men latja runt lite med UEFI så ska det nog kicka igång en installation antingen om du formaterar om stickan med UEFI stöd eller ändrar boot options i BIOS, ny dator så är UEFI förvalt som standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av underbarauffe:

Vet inte riktigt om det här är rätt ställe att posta på men jag gör ett försök.

Jag har precis byggt min första PC men har problem med att installera windows.

När jag startar den med USB-stickan i så är det bara svart skärm med en markör blinkandes högst upp i vänstra hörnet.
USB stickan har jag fixat med windowsfilen från deras hemsida och lagt den på USBen med Bootcamp från min mac.

Jag kommer åt BIOS och där ser jag allt. Dvs RAM-minnerna, grafikkortet och ssd-disken.

Jag har läst om något som heter GPR och MBR. USBen är MBR men lyckas inte ändra den.

Läste någonstans om att det kan vara en gamble med USB-stickor. Alltså att vissa klarar inte av att bootas från.

Några tankar?

Hårdvara
B550m Aorus elite
AMD Ryzen 3 3100
Geforce GTX 1660 Super 6GB
Corsair 16GB DDR4
PNY CS900 480GB

Vad har du för alternativ att välja på när du försöker välja usb-stickan i boot-menyn? Har du något som tex heter: UEFI 16 Sandisk så ska du använda den.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Sen kan det ju vara klyftigt att tanka ner senaste BIOS versionen först från Gigabytes hemsida och lägga på stickan, uppdaterar du enkelt till senaste versionen innan du installerar Windows så har du det senaste BIOSet också... så har man uteslutit några potentiella fel/buggar där!

Permalänk
Skrivet av Erebor:

Vet inte hur mac funkar men du har nog fastnat i UEFI alltså stickan måste formateras som bootbar UEFI... eller så får du gå in i BIOS och ändra boot från stickan till "Legacy" support går att ändra ifrån UEFI till Legacy osv.

MBR och GPT är bara storleken som stöds... MBR max 2TB och GPT mer än 2TB tror inte din sticka är så stor att GPT behövs, MBR går bra på stickor således

Men latja runt lite med UEFI så ska det nog kicka igång en installation antingen om du formaterar om stickan med UEFI stöd eller ändrar boot options i BIOS, ny dator så är UEFI förvalt som standard

Tror jag testat både Legacy, UEFI och helt disabled. Stickan sitter där men den inget händer...

Skrivet av Ceogar:

Vad har du för alternativ att välja på när du försöker välja usb-stickan i boot-menyn? Har du något som tex heter: UEFI 16 Sandisk så ska du använda den.

Inga alternativ alls. Tydligen så har det varit en del problem med bootcamp efter dom senaste uppdateringarna. Jag har tittat lite på alternativa lösningar som t.ex. Rufus men den kostar pengar för mac.

Skrivet av Erebor:

Sen kan det ju vara klyftigt att tanka ner senaste BIOS versionen först från Gigabytes hemsida och lägga på stickan, uppdaterar du enkelt till senaste versionen innan du installerar Windows så har du det senaste BIOSet också... så har man uteslutit några potentiella fel/buggar där!

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja backa lite när ni säger "När jag startar den med USB-stickan" finns USB't valbart i bootoptionsmenyn och ni väljer det men sedan blir det svart ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av underbarauffe:

Vet inte riktigt om det här är rätt ställe att posta på men jag gör ett försök.

Jag har precis byggt min första PC men har problem med att installera windows.

När jag startar den med USB-stickan i så är det bara svart skärm med en markör blinkandes högst upp i vänstra hörnet.
USB stickan har jag fixat med windowsfilen från deras hemsida och lagt den på USBen med Bootcamp från min mac.

Jag kommer åt BIOS och där ser jag allt. Dvs RAM-minnerna, grafikkortet och ssd-disken.

Jag har läst om något som heter GPR och MBR. USBen är MBR men lyckas inte ändra den.

Läste någonstans om att det kan vara en gamble med USB-stickor. Alltså att vissa klarar inte av att bootas från.

Några tankar?

Hårdvara
B550m Aorus elite
AMD Ryzen 3 3100
Geforce GTX 1660 Super 6GB
Corsair 16GB DDR4
PNY CS900 480GB

Tjena

Testa att skapa en bootbar sticka med denna på MAC > https://unetbootin.github.io/

sen stänger du av Secure BOOT på din nya PC i UEFI , sen bootar du på USB

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Jag skulle vilja backa lite när ni säger "När jag startar den med USB-stickan" finns USB't valbart i bootoptionsmenyn och ni väljer det men sedan blir det svart ?

Ja det gör den. "Sandisk", inget "UEFI:" innan som jag förstått att det kanske borde göra.

Skrivet av Oneone:

Tjena

Testa att skapa en bootbar sticka med denna på MAC > https://unetbootin.github.io/

sen stänger du av Secure BOOT på din nya PC i UEFI , sen bootar du på USB

Testar det! Tack!

Förtydligare
Permalänk

Ingen skillnad när jag skapade med UNetbootin. Funderar på om det är stickan det är fel på. Den har varit med ett tag...

Permalänk

Lösning var att få tag på en PC och använda windows egna verktyg.

Moment 22 när en behöver Windows för att installera Windows...