Geforce RTX 3090 i SLI – parkopplade grafikkort för över 30 000 kronor

Permalänk
Cyberman

Geforce RTX 3090 i SLI – parkopplade grafikkort för över 30 000 kronor

Trots skalning nära den teoretiska maxgränsen på 100 procent har SLI-anslutna grafikkort sällan sett så opraktiskt ut som nu.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Testpilot

Ja herrejäklar. SLI är verkligen så dött det bara kan bli.

Permalänk
Medlem

Så trist kommer ihåg mitt förstå sli system 😪 hade dubbla geforce 6600gt och senare skaffade 2x 7900gt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Saknar du det breda stödet för SLI eller tycker du det är bra att Nvidia lägger sina utvecklarresurser på annat?

Det är inte Nvidia som inte lägger resurser på SLI, utan snarare spelutvecklarna som inte gör det. Vilket i sin tur delvis beror på att Nvidia bara stödjer SLI på sina toppkort. Användarbasen finns inte. Kyckligen och ägget.

Det är inte i Nvidias intresse att stödja SLI i mer "mainstream"-konfigurationer, eftersom det leder till att kunderna köper ett extra äldre grafikkort och kör i SLI snarare än att uppgradera hela grafikkortet.

Ett exempel: 2 st 3080 i SLI skulle springa cirklar runt ett single 3090 till samma pris i de spel som stödjer SLI.

Det är inte heller i spelutvecklarnas intresse att stödja multi-GPU eftersom det är en försvinnande liten del av marknaden som har det. Istället satsar man på ett spel som går att driva runt på en potatis, delvis eftersom spelen behövde fungera på current-gen-konsoller som har några år på nacken, samt för att kunna sälja spelen till så många som möjligt.

Det är alltså inte särskilt konstigt att multi-GPU är dött för spel, när varken spelutvecklarna eller korttilverkarna har något incitament till att sälja det. De enda jag kan tänka mig vill pusha multi-GPU just nu skulle vara AMD, som ett sätt att kunna överträfffa Nvidia:s toppkort till ett lägre pris. Jag tror dock inte heller att de är intresserade av detta just nu, de ligger antagligen inte så långt bakom Nvidia att de behöver köra multi-GPU för att konkurrera.

Och ärligt talat är jag nöjd med status quo i praktiken. Grafikkort presterar så bra idag ändå att man inte behöver två.

Permalänk
Hjälpsam

Enda titel jag skulle velat se SLI stöd i är Flightsim 2020 parat med HP Reverb G2 VR och max alla inställningar ^^

Inte för att köpa själv, men hade varit fantastiskt att testa.

Permalänk
Medlem

När ett kort har blivit så stort och energikrävande betyder det att tekniken för prestandan man vill åt inte har varit mogen. Då skapas dessa elefantkort.

Jag tror Nvidia varit pressade av AMD´s kommande BigNavi och var tvingad att skapa större kort bara för att kunna hålla ledande prestanda.

Permalänk
Medlem

Själv har jag aldrig känt behovet av 2 grafikkort, men jag har alltid tyckt det var kul och intressant att se tester på Youtube

Om det krävs en stor del utvecklarkostnad för att få till multipla grafikkort så ser jag ändå att den kostnaden kan användas på andra områden, både för Nvidia och spelutvecklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaspCustoms:

Ja herrejäklar. SLI är verkligen så dött det bara kan bli.

Mja spelar man gamla spel så funkar det ju bra.
Rätt kul att starta igång en äldre dator med sli bara för att hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Enda titel jag skulle velat se SLI stöd i är Flightsim 2020 parat med HP Reverb G2 VR och max alla inställningar ^^

Inte för att köpa själv, men hade varit fantastiskt att testa.

Hade inte hjälpt så mycket. Flight Simulator är CPU-singeltråd och datastream bottlenecked.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ExcZist:

Mja spelar man gamla spel så funkar det ju bra.
Rätt kul att starta igång en äldre dator med sli bara för att hehe.

Finns en jävla massa spel funkar still
Men kräver lite kunskap inget en vanlig sätta på SLI i nvidia starta spel är vägen att gå oftast.

Permalänk
Medlem

"Skalningen är tekniskt sett något sämre i Vulkan men bildfrekvensen är desto högre vilket innebär att det utgör ett av testets mer intressanta resultat. Från att ett enskilt kort når 188,3 FPS tar två kort steget till resultat om 362,5 FPS. Det innebär en ökning om cirka 73 procent."

Nog för att min matematik är lite rostig, men är inte en ökning från 188 till 362 fps närmare 93%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

"Skalningen är tekniskt sett något sämre i Vulkan men bildfrekvensen är desto högre vilket innebär att det utgör ett av testets mer intressanta resultat. Från att ett enskilt kort når 188,3 FPS tar två kort steget till resultat om 362,5 FPS. Det innebär en ökning om cirka 73 procent."

Nog för att min matematik är lite rostig, men är inte en ökning från 188 till 362 fps närmare 93%?

@unda har inte fått sin morgonkaffe, kanske inte ens gårdagens

Permalänk
Medlem

SLI var kul så länge det varade men fick ju också folk att skippa en generation, å andra sidan köpte folk två kort men kan tänka mig att nVidia / AMD föredrog att folk köpte varje generation istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Finns en jävla massa spel funkar still
Men kräver lite kunskap inget en vanlig sätta på SLI i nvidia starta spel är vägen att gå oftast.

Kan inte saga att jag kan mycket om Sli. XD
Sli går igång automatiskt när jag installerade drivrutinerna och funkar det i spelen utan lagg,stutter och fps drops etc så brukar jag köra på annars så stänger jag ju av det.
Men t.e.x BF4 och GTA 5 funkade ju helt ok med GTX 470s i sli dock var gta 5 online inte roligt att spela i högre settings med 1 Grafikkort. Medans med 2 kort så fick jag 60fps dock funkade det inte att spela in via obs på samma burk som det gjorde på bf4 pga lagg och ryck.
Men jag vet att man kan mixtra med nvidias settings med mera och göra sli profiler men har inte behövt göra något sånt än så aldrig lärt mig det .

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Mocka:

SLI var kul så länge det varade men fick ju också folk att skippa en generation, å andra sidan köpte folk två kort men kan tänka mig att nVidia / AMD föredrog att folk köpte varje generation istället.

SLI är fortfarande en grej vi måste bara få bättre DX12 support och att utvecklarna faktiskt integrerar det i deras motorer vilket några lär göra. Detta är vad som händer när tillverkaren väljer att lägga ansvaret på utvecklarna, utvecklarna skiter fullständigt i skaran 0.0001% som kör SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

"Skalningen är tekniskt sett något sämre i Vulkan men bildfrekvensen är desto högre vilket innebär att det utgör ett av testets mer intressanta resultat. Från att ett enskilt kort når 188,3 FPS tar två kort steget till resultat om 362,5 FPS. Det innebär en ökning om cirka 73 procent."

Nog för att min matematik är lite rostig, men är inte en ökning från 188 till 362 fps närmare 93%?

Reagerade på den jag också.

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av meanh:

Nog för att min matematik är lite rostig, men är inte en ökning från 188 till 362 fps närmare 93%?

Slant nog lite på miniräknaren där

Fixat nu!

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av pv2b:

Det är inte Nvidia som inte lägger resurser på SLI, utan snarare spelutvecklarna som inte gör det.

Jag syftade på det faktum att nvidia inte kommer att arbeta på SLI-profiler från och med januari 2021. Det kommer ju att frigöra (om än små troligtvis) resurser i drivrutinsteamet som nu kan jobba med annat.

Permalänk
Medlem

SLIade två 460's och för det mesta fungerade det ganska bra. Märkte däremmot stutter om GPUerna nådde 99% användning.

SLIade två 1080 Ti's "for fun" en liten period och slogs mestadels av att SLI-stödet med åren verkade blivit sämre och även om man fick FPS skalning blev det mer ofta blinkande texturer och dylikt.

Mao inte förvånad (och tror inte heller så många andra är) att det faktiskt håller på att nå vägs ände nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

SLI är fortfarande en grej vi måste bara få bättre DX12 support och att utvecklarna faktiskt integrerar det i deras motorer vilket några lär göra. Detta är vad som händer när tillverkaren väljer att lägga ansvaret på utvecklarna, utvecklarna skiter fullständigt i skaran 0.0001% som kör SLI

Är det fortfarande en grej? Tycker nästan aldrig man ser någon köra SLI.

Jag är nyfiken på hur svårt/lätt det är för utvecklare att slänga in SLI profiler.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Mocka:

Är det fortfarande en grej? Tycker nästan aldrig man ser någon köra SLI.

Jag är nyfiken på hur svårt/lätt det är för utvecklare att slänga in SLI profiler.

Beror helt på vilken motor spelet använder, sen får du även inkludera felsökning, buggfixar osv. Spelutvecklare nuförtiden är alldeles för upptagna att få spelet klart i tid för launch då aktieägarna ska få in $$$

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Boredbynoobs:

Hade inte hjälpt så mycket. Flight Simulator är CPU-singeltråd och datastream bottlenecked.

Huh, utveckla gärna?

Reverb G2 har ca 1M fler pixlar totalt jämfört med "4K" upplösning.

I 4k landar 3090 Ultra inställningar på ca 45 FPS;
https://www.guru3d.com/articles-pages/palit-geforce-rtx-3090-...

En teoretisk 100% SLI skalning så får man en behaglig 90FPS som inte är nödvändigt för spelet i sig, men för att minska åksjukan när man vrider huvudet.

Klarar inte motorn av att leverera nog med data för grafikkorten att rendera, eller vad syftar du på?

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske inte är så dumt ändå att vi gått från flergrafikkortslösningar som inte sällan hade problem - till en marknad med singelGPU men med större spännvidd i prestanda och pris.
Jag körde crossfire nå år utan problem (utöver att en del titlar inte hade stöd för detta) så jag var inte drabbad(vad jag minns. Men.
Allt ifrån strul med drivisar, brist på stöd i en del titlar (även under prime time av denna era), stutters, frametimesproblem, begränsad minneshantering och kylningsproblematik. Jag kan väl sakna det lite - men jag är mest glad att slippa det där.

Permalänk
Medlem

But does it run Quake II RTX 4K?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se 8k test med 2 kort

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Misk99:

Skulle vilja se 8k test med 2 kort

https://www.youtube.com/c/ThirtyIR/videos
Kolla här ifall han skaffar 2x 3090 han brukar köpa allt nyaste han har även 4K / 8K etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

But does it run Quake II RTX 4K?

Japp, de fick ca 67 fps (https://www.youtube.com/watch?v=y4fb_R5Ogw0&t=944s)

Permalänk
Medlem

Har inte sett videon ännu.
(Kollar nog sen när jag sitter vid datorn).

Men skulle inte säga att SLI/ Nvlink är meningslöst.
Det är ju dyrt och knappast för alla...
Men säg om man har 2st RTX 3090 och en 8K skärm.
Säg att man får ca 30-70 genomsnitts fps med ett singelkort beroende på titel och får kanske 50-120 fps med dubbla kort (beroende på titel).
Då är det ju inte meningslöst om man föredrar att spela i >50 fps (högre än).

Sen att det är dyrt och långt ifrån alla som har 8K skärm är en sak.
RTX 4000 serien och troligtvis RTX 5000 serien (eller vad framtida serier kommer heta) kommer finnas ute innan 8K blir mainstream.
Men det är inte samma sak som att ingen har skärm med högre upplösning än 4K.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Har inte sett videon ännu.
(Kollar nog sen när jag sitter vid datorn).

Men skulle inte säga att SLI/ Nvlink är meningslöst.
Det är ju dyrt och knappast för alla...
Men säg om man har 2st RTX 3090 och en 8K skärm.
Säg att man får ca 30-70 genomsnitts fps med ett singelkort beroende på titel och får kanske 50-120 fps med dubbla kort (beroende på titel).
Då är det ju inte meningslöst om man föredrar att spela i >50 fps (högre än).

Sen att det är dyrt och långt ifrån alla som har 8K skärm är en sak.
RTX 4000 serien och troligtvis RTX 5000 serien (eller vad framtida serier kommer heta) kommer finnas ute innan 8K blir mainstream.
Men det är inte samma sak som att ingen har skärm med högre upplösning än 4K.

Jag skulle säga att det är rätt meningslöst att lägga >30tkr på 2 st 3090 i SLI samt köpa en 8k-skärm för jättemycket pengar (minst 30 tkr tror jag)bara för att spela några få spel som det ens kommer gå att få setupen nätt och jämnt spelbar i. I alla fall om målet är att faktiskt spela spel på sin spel-setup och inte lägga en massa tid på att fippla för att få igång grejer.

Men visst, om man kan tänka sig lägga runt 100 tkr på en spelsetup specifikt för att spela något spel som kan dra nytta av SLI och som är spelbart i 8k, så är det kanske inte meningslöst, bara väldigt väldigt onödigt.

Personligen skulle jag för samma budget köpa en dator med ett 3090 (eller ett 3080 t.o.m.), en bildskärm i 1440p eller 4k beroende på om man prioriterar framerate eller upplösning, samt köpa dataspel för resten av pengarna. Det blir många dataspel.

Permalänk
Medlem

SLI/CF... Ja det var högljutt, varmt och trångt... Nä, saknar inte!