Permalänk
Medlem

Byta från comhem till fiber

Hej,

IP-Only har varit här på området och gett oss ett erbjudande att gräva ner fiber. Tyvärr så är det många som inte nappar på detta och argumenterar emot och skickar iväg säljarna innan de ens öppnat dörren. Området har jätte mycket problem med comhem och har haft i flera år att uppkopplingen försvinner, och är allmänt jätte ostabilt titt som tätt. Är över 90 hus på området, radhus / kedjehus osv. IP-Only säljarna hävdar att det är på grund av koppartrådarna i backen som blir för varma och överbelastad samt "störda" av dålig elektronik som kan slå ut internet även för andra i samma radhus tex. Jag kan väldigt lite om hur comhems koax nätdel är uppbygt, men de nämnde även att alla på området är uppkopplade på samma "NÄT-stomme" och gör att det per automatik kan bli väldigt begränsat om ca 70% av användarna kopplar upp sig samtidigt. Makes sense?

I alla fall, vissa vägrar lyssna på detta som jag just skrev som IP-Only säljarna förklarade för oss när det knacka på.
Skickar med en text ur våran facebook grupp där en sätter sig emot detta, Vill veta om han är ute o snurrar och hur kan jag argumentera emot honom på ett "bra" sätt som alla ICKE teknik intresserade kan förstå?

Så här skrev han.
"ursäkta men det där verkar uppdiktat, jag har jobbat med el och signalöverföring i många år och aldrig lärt mig dom "fakta" du fått till dig. En sökning på koppars fysikaliska egenskaper har inte heller gett nåt stöd för deras påstående. Skulle inte falla mig in att tro på det som en försäljare säger"

Permalänk
Medlem

Det stämmer till viss del det IP-only säger, du kan printa ut denna broschyr från Com Hem. På sidan 5 ser du hur Com Hem tidigare anlade koax-nät som man inte längre gör eftersom det lätt blir överbelastat i noden. I vissa fall kan det vara så att ett helt kvarter delar på en nod vilket gör det väldigt känsligt för störningar tyvärr. Med fiber drar man oftast hela vägen in i lägenheten eller till varje hus vilket gör det mycket stabilare!

https://docplayer.se/3817820-Com-hem-fiberlan-fiber-till-hemm...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Det är synd att säljare svävar med sanningen. Fiber är objektivt bättre än coax men om ska man argumentera för detta får man ljug och förenkla för mycket.

Troligen har ni en samfällighet för nuvarande comhem nät? Fråga om en offert från IP-only och se om det är billigare än comhem. Som nämnts så bygger även comhem allt nytt med enbart fiber i dag så fråga dem om samma sak. Pengar brukar spela mer roll än vad som är tekniskt bäst, och IP only vet det.

Permalänk

Har ni en samfällighet så är den bästa vägen att gå en motion till årsmötet där man gemensamt beslutar att styrelsen ska få i uppdrag att handla upp en ny fiberleverantör.