Corsair K100 RGB är mekaniskt tangentbord med fokus på snabb respons

Permalänk
Melding Plague

Corsair K100 RGB är mekaniskt tangentbord med fokus på snabb respons

Corsairs senaste mekaniska tangentbord bjuder på god respons via polling-hastigheter om 4 000 Hz och 44 belysningszoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant med ett tangentbord som inte är 20 år gammalt som klarar spilld vätska. Förvånad över att det inte är ofta det nämns i recensioner, det måste väll finnas fler klumpiga personer än mig?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Glömde ni "sponsrat av" texten möjligtvis?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Kommer det även komma en TKL version av "K100"?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Boredbynoobs:

Glömde ni "sponsrat av" texten möjligtvis?

Hur menar du nu?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag antar att USB 3.1 är ett krav för 4000hz, eftersom man måste ner till 250μs min. busintervall för att upp nå det? USB 2.0 och 4000hz är därmed att glömma.

För övrigt är det detta yttersta toppen av sälj-bullshit, ingen människa på planeten kommer märka någon skillnad på 1000 uppdateringar per sekund och 4000. En fjärdedel av en tusendels sekund är vinsten liksom.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Glömde ni "sponsrat av" texten möjligtvis?

Det är väl en press release from corsair som SweC gjort till en nyhet? Dem skriver info som Corsair ger ut.
Det är ingen recension eller sponsrad guide.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Aaah man, har så svårt för brushed aluminium looken.
Slaglängd på 1mm är ganska intressant men vad fan kom igen, Corsair. 4000Hz polling rate? Känns som en siffra de la dit för att det är högre, om något så skapar slaglängden placebo om att det ens är märkbart förbi 1000Hz i praktiska fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Låter detta som tangentbordet för dig? Eller är tekniska trevligheter som realtids-OS, snabb SoC och massvis med belysning inte nog för att motivera priset?

2 790 kronor, aldrig i livet. Är ju inte ens snyggt.

Gillar dock att dom äntligen har gått över till:

EDIT; Varför så mycket "film grain" på produktbilderna?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det dyker upp en TKL-version av det här tangentbordet?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Ragnarok:

Kommer det även komma en TKL version av "K100"?

Fast vad ska dom döpa det till? K70 blev K65 dvs "5 lägre", och K90 blev K95, dvs "5 högre". Ska TKL heta K105 då? Oavsett så har det sladd, så det är inte intressant för mig, håller mig till trådlöst nu när jag fått blodad tand

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Ragnarok:

Kommer det även komma en TKL version av "K100"?

Skrivet av muSashi:

Någon som vet om det dyker upp en TKL-version av det här tangentbordet?

Inget jag har hört, och om man ska se på deras tidigare toppmodeller så har det inte kommit i en TKL-version. Skulle inte hålla andan då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Hur menar du nu?

Tänkte bara på hur artikeln var uppbyggd kändes det lite reklamaktigt, men vad vet jag :).

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Boredbynoobs:

Tänkte bara på hur artikeln var uppbyggd kändes det lite reklamaktigt, men vad vet jag :).

ja och nej. Vi skriver om produkten och vad som är nytt, vad Corsair säger om egenskaperna osv. Sen blir det såklart gratisreklam men det är rätt svårt att undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

2 790 kronor, aldrig i livet. Är ju inte ens snyggt.

Gillar dock att dom äntligen har gått över till: https://i.imgur.com/VtyS8bM.png

EDIT; Varför så mycket "film grain" på produktbilderna?

Håller med, för 2790kr förväntar jag mig trådlöst eller något liknande.. Corsair visar sig vara out of the loop i mitt tycke, mitt Corsair HS70 headset håller på att förfalla också efter knappt 3 års ägande, sprängda högtalare och usel batteritid.. Kommer hålla mig borta från Corsair ett tag iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Hade varit intressant med ett tangentbord som inte är 20 år gammalt som klarar spilld vätska. Förvånad över att det inte är ofta det nämns i recensioner, det måste väll finnas fler klumpiga personer än mig?

Spillde säkert 4-5 olika drycker i mitt razer blackwidow 2012 som jag hade som trotjänare till förra året, fungerade felfritt fortfarande.
Kaffe, läsk - you name it! Du kan ju tvätta de flesta tangentbord i diskmaskinen

Permalänk
Medlem

@Kenneth vad menas med 44 belysningszoner? Mekaniska tangentbord har ju generellt helt individuell rgb so whats up?

Och 4kHz polling kräver väl för bövelen överklockning av USB-porten om jag inte är ute och cyklar?! Påstår Corsair att du som användare ska behöva göra det, eller handlar det om någon superfunky 'intern 4kHz polling rate' med vanliga 1kHz ut till datorn?

Det här måste väl ändå vara en av de mest 'marknadsteam-styrda' produkterna på väldigt länge? Vi behöver högre siffror att sätta på kartongen!

Permalänk
Medlem

För dyrt tangentbord.. Sen som andra skriver har man nån vinst med den...
En spill säker mekanik tangentbord har jag gillat med gärna 2 eller fler USB ingångar 😃

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Dumbullen:

@Kenneth vad menas med 44 belysningszoner? Mekaniska tangentbord har ju generellt helt individuell rgb so whats up?

Och 4kHz polling kräver väl för bövelen överklockning av USB-porten om jag inte är ute och cyklar?! Påstår Corsair att du som användare ska behöva göra det, eller handlar det om någon superfunky 'intern 4kHz polling rate' med vanliga 1kHz ut till datorn?

Det här måste väl ändå vara en av de mest 'marknadsteam-styrda' produkterna på väldigt länge? Vi behöver högre siffror att sätta på kartongen!

Sitter med tangentbordet nu men har faktiskt inte kikat igenom reviewers guide helt och hållet än. 44 belysningszoner antar jag är RGB-listerna runtom tangentbordet så typ rainbow blir mer flytande osv.

4K-polling är samma där, har inte kikat vad exakt det innebär än så kan inte riktigt svara på det. Spontant känns det mer som PR-stuff än faktisk skillnad men ska kika närmare till recensionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Sitter med tangentbordet nu men har faktiskt inte kikat igenom reviewers guide helt och hållet än. 44 belysningszoner antar jag är RGB-listerna runtom tangentbordet så typ rainbow blir mer flytande osv.

4K-polling är samma där, har inte kikat vad exakt det innebär än så kan inte riktigt svara på det. Spontant känns det mer som PR-stuff än faktisk skillnad men ska kika närmare till recensionen.

King, när kommer recensionen trilla in tror du?

Permalänk
Medlem

Rimligt pris...

Tangentbord är en förbrukningsvara...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boredbynoobs:

Tänkte bara på hur artikeln var uppbyggd kändes det lite reklamaktigt, men vad vet jag :).

Bäst att Sweclockers slutar skriva om nya produkter överhuvudtaget då.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Dumbullen:

King, när kommer recensionen trilla in tror du?

eeeh.... zenare! (vet inte )

Permalänk
Medlem

är det bara jag som tycker priserna börjar skena iväg rätt rejält?
2800:- för ett jävla tangentbord!!!! tror fan mitt grafikkort var billigare

Permalänk
Avstängd

Och jag som idag fick hem mitt DELTACO Gaming Tangentbord LED som kändes väldigt mer prisvärt för 299kr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

2 790 kronor, aldrig i livet. Är ju inte ens snyggt.

Gillar dock att dom äntligen har gått över till: https://i.imgur.com/VtyS8bM.png

EDIT; Varför så mycket "film grain" på produktbilderna?

Utseendet var väl ok, men aldrig att jag skulle betala så mycket pengar för ett tangentbord

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Utseendet var väl ok, men aldrig att jag skulle betala så mycket pengar för ett tangentbord

Precis vad jag tänkte första gången jag såg ett tangentbord överstiga 500kr

Permalänk
Medlem

Nej tack. Finns betydligt vettigare tangentbord för mindre pengar.

Permalänk
Medlem

Fick köpa Logitech G915 TKL Lightspeed för 1625kr (Studentrabatt).
Ordinarie pris är cirka 2500kr så tycker detta tangentbord låter dyrt om det inte är trådlöst.
Håller mig till trådlöst då allt jag använder är det.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Kenneth:

eeeh.... zenare! (vet inte )

Som i Zen are.
Fullt upp då kan tänkas!

Visa signatur