Endast ljud ur ena högtalaren, eller andra, lite slumpmässigt

Permalänk

Endast ljud ur ena högtalaren, eller andra, lite slumpmässigt

Hej!

Jag har senaste veckorna haft problem med att ljudet i ena (eller andra) högtalaren inte fungerar alls. Oftast har det blivit så att ljudet låter mycket mindre ur ena högtalaren, men ändå låter. Just nu är det noll ljud från den ena högtalaren. Det är till datorn det blir så här och jag kör en vanlig analog kabel från moderkortets inbyggda ljudkort till en lite förstärkare som det står DTA-1 på och från den med vanlig högtalarkabel till vardera av de två högtalarna. Jag har testat ta ut kablarna till högtalarna och tvinna om och sätta in igen ifall det skulle varit lite glapp där. Jag drog ur kabeln ur datorn med och stoppade in igen.

Det verkar alltså som att något är fel med förstärkaren vad jag kan se? Tips på lösningar, eller är det bara att köpa en ny förstärkare?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Hej!

Jag har senaste veckorna haft problem med att ljudet i ena (eller andra) högtalaren inte fungerar alls. Oftast har det blivit så att ljudet låter mycket mindre ur ena högtalaren, men ändå låter. Just nu är det noll ljud från den ena högtalaren. Det är till datorn det blir så här och jag kör en vanlig analog kabel från moderkortets inbyggda ljudkort till en lite förstärkare som det står DTA-1 på och från den med vanlig högtalarkabel till vardera av de två högtalarna. Jag har testat ta ut kablarna till högtalarna och tvinna om och sätta in igen ifall det skulle varit lite glapp där. Jag drog ur kabeln ur datorn med och stoppade in igen.

Det verkar alltså som att något är fel med förstärkaren vad jag kan se? Tips på lösningar, eller är det bara att köpa en ny förstärkare?

har du volymontroll( ratt) på förstärkaren? Om du drar den upp och ned många gånger, sprakar det då ?:) om det blivit någon "oxid" eller likande, så kan man skava bort det.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av Tawen:

har du volymontroll( ratt) på förstärkaren? Om du drar den upp och ned många gånger, sprakar det då ?:) om det blivit någon "oxid" eller likande, så kan man skava bort det.

Bra tips, men tyvärr hjälpte det inte här. Det är inget sprakande när jag drar i volymratten på förstärkaren, och den har endast volymratten och inget annat som går att trycka på eller justera. Nu kostade den bara 500 kr men ger rätt bra ljud och kan spela högt pga rätt lättdrivna högtalare. 1,5 år gammal Dayton Audio DTA-1.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Lödning på moderkortdet?
Eller det är samma om du kör från anndra källor med?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det fungerande ljudet byter kanal ibland så är det oftast nått i signalöverföringen som är dåligt, speciellt om du blandar in 3,5mm tele som antagligen är den minst pålitliga kontakttyp som används för audio, de går ofta sönder både i chassikontakterna och kablagen i sig och nån typ av glapp, släppta lödningar eller liknade skulle kunna ge upphov till det du beskriver.
Om en förstärkare går sönder brukar felet sällan byta kanal även om det kommer och går så brukar det var i samma kanal.
(Med en reservation för 3,5mm telekontakter som är lika dåliga i förstärkare som på alla andra platser där de kan ställa till med underliga problem som inte har nått direkt med elektronik att göra)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej det låter som att det kan vara moderkortet med då möjligen. Jag planerar att uppgradera hela datorn om 1-2 månader nu när nya grafikkort kommer så jag får se om det fungerar efter det. Om inte så blir det ny förstärkare och kanske en lite kraftigare för en tusenlapp eller så.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |