Permalänk
Inaktiv

Moderkort till Ryzen 3600

Nu var det dags att bygga nytt system. Kör som sagt en intel 2700K + P8P67 Evo. Detta system har jag kört i snart 9 år. Slog till på en Ryzen 3600, minnen har jag sen tidigare, tidigt kit ddr4, vengenace 3200MHz. 2x8GB. Nu funderar jag på vilket moderkort jag ska skaffa. Har både matx och atx chassin. Fokuserar förmodligen ett B550, vill nyttja 2st M2 ssd, vill ha 6 , behöver ha plats för mitt extra ljudkort som är pcie.

Så nu behöver jag hjälp av er.

Permalänk
Medlem

Jag håller också på att plocka ihop delar till en 3600 nu när jag uppgraderar från ett äldre intelsystem. Jag kom iaf fram till att det är lika bra att skaffa ett x570 moderkort eftersom det egentligen har modernare upplägg trots att det släpptes innan B550. Vägde lite fram och tillbaks mellan ett Gigabyte Elite och Asus Gaming X570-plus. Beställde till slut ett Elite främst pga att det har intel nätverkschip som ska vara bättre.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM:

Jag håller också på att plocka ihop delar till en 3600 nu när jag uppgraderar från ett äldre intelsystem. Jag kom iaf fram till att det är lika bra att skaffa ett x570 moderkort eftersom det egentligen har modernare upplägg trots att det släpptes innan B550. Vägde lite fram och tillbaks mellan ett Gigabyte Elite och Asus Gaming X570-plus. Beställde till slut ett Elite främst pga att det har intel nätverkschip som ska vara bättre.

Har Asus B550F sedan någon månad tillbaka. Släpptes runt midsommar i år. Har stöd för PCIe4, och PCIe3. Lite halvkripplat, men inte i verkligheten.(PCIe3 räcker jättebra för exempelvis NVMe-disk på en desktop) Kört en massa syntetiska benchmarks, bland annat PerformanceTest 10 (passmark) och får runt 10-20% bättre resultat än Asus X570. Tycker jag är hyfsat gott nog för billigare peng.
(Fast jag har väl trimmat grejorna lite.. Som man ska göra!)

Edit: B550F har också intels "nätverkskort" på 2,5 Gb/s.
(Intel stavas väl ändå med litet "i"? -Ger felstavningsvarning här!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har Asus B550F sedan någon månad tillbaka. Släpptes runt midsommar i år. Har stöd för PCIe4, och PCIe3. Lite halvkripplat, men inte i verkligheten.(PCIe3 räcker jättebra för exempelvis NVMe-disk på en desktop) Kört en massa syntetiska benchmarks, bland annat PerformanceTest 10 (passmark) och får runt 10-20% bättre resultat än Asus X570. Tycker jag är hyfsat gott nog för billigare peng.
(Fast jag har väl trimmat grejorna lite.. Som man ska göra!)

Edit: B550F har också intels "nätverkskort" på 2,5 Gb/s.
(Intel stavas väl ändå med litet "i"? -Ger felstavningsvarning här!)

Jag tror det spelar större roll enligt vad jag läst om man använder de andra pci-kontakterna också som kan dra ner grafikkortets bandbredd till x8 istället för x16. I dagsläget verkar det göra väldigt lite, så om man planerar att byta moderkortet inom 2-3 år gör det knappt nån skillnad. Jag brukar behålla mitt moderkort i 5-6 år och då finns det risk för att det kan göra mer skillnad. Gigabyte X570 elite ligger på 2000:- nu och de flesta bättre B550 ligger ju runt det priset också.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Asus är bra, mindre storlek är smidigare, i ditt fall hade jag kollat på ett mATX.
Exempelvis TUF Gaming B550M-Plus Wifi.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5386371
2pci, 2 M.2 etc etc.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM:

Jag tror det spelar större roll enligt vad jag läst om man använder de andra pci-kontakterna också som kan dra ner grafikkortets bandbredd till x8 istället för x16. I dagsläget verkar det göra väldigt lite, så om man planerar att byta moderkortet inom 2-3 år gör det knappt nån skillnad. Jag brukar behålla mitt moderkort i 5-6 år och då finns det risk för att det kan göra mer skillnad. Gigabyte X570 elite ligger på 2000:- nu och de flesta bättre B550 ligger ju runt det priset också.

Good point. Men knappast för en desktop. PCIe4 behövs sannolikt bara för grafiken. Den går "direkt" till CPU. PCIe3 går på "chipset", och räcker bra till allt annat. Så länge du inte gör om din dator till en företagsserver, så räcker PCIe3 bra till allt annat än grafik den närmsta femårsperioden. Observera att intel fortfarande har PCIe3 som max.. Och då använder ett B550 alltså PCIe3 som "skräpbuss" om man ska skoja till det lite. Ungefär som USB2 idag bara används för möss och tangentbord..

Tusen spänn mellan B550 och X570. Pengarna kan användas till mer RAM/bättre grafik/större SSD etc. Eller varför inte ett kraftigare PSU? Bra PSU överlever (för min del) flera datorgenerationer. Kan återanvändas i åratal. Bra satsade pengar där!

Eller så kan man lägga tusenlappen på att skaffa en 3700X med fler kärnor i stället för en 3600. Bättre spenderade pengar som jag ser det.

Permalänk

Det beror mkt på vad man har för krav, kollade själv igenom nyligen efter skillnaderna mellan B550 och X570 då jag ska bygga ihop en dator till en bekant och det slutade med köp av https://www.webhallen.com/se/product/319203-ASUS-ROG-STRIX-B5... då det klarar kraven som ställdes, till min egen som jag byggde i vintras valde jag ett Gigabyte X570 Aorus Pro och det har klarat sig galant, ett tips är att om du inte faller för det på webhallen så håll koll på netonnets fyndvaror då det var där jag köpte mitt moderkort, processor samt grafikkort varav processorn var helt ny och övriga hade inga synliga tecken på användning, det stora pluset var att jag sparade en del på att köpa "fyndvarorna" och man har trots allt samma granti och är man medlem har man 90dagars öppet köp hos netonnet vilket inte är fy skam heller

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Inaktiv

Har allt förutom moderkortet. Velar mellan att köpa ett litet dyrare moderkort med alla funktioner jag vill ha. Är ju inget fan av chipsetfläktar då dessa har en tendens att skära ihop sig efter x-antal år. VRM-lösningen prioriteras och 6-lagers PCB för att kunna ha en uppgraderingsväg till Vermeer, nästa CPU blir nånstans 12-16 kärnor. Har kikat på MSI Tomahawk B550, men den ligger bara 150kr lägre än X570 Elite, så det är svårt att välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM:

Jag tror det spelar större roll enligt vad jag läst om man använder de andra pci-kontakterna också som kan dra ner grafikkortets bandbredd till x8 istället för x16. I dagsläget verkar det göra väldigt lite, så om man planerar att byta moderkortet inom 2-3 år gör det knappt nån skillnad. Jag brukar behålla mitt moderkort i 5-6 år och då finns det risk för att det kan göra mer skillnad. Gigabyte X570 elite ligger på 2000:- nu och de flesta bättre B550 ligger ju runt det priset också.

I "dagsläget" är PCIe3 nästan allenarådande. De flesta har inte "maxat" ens PCIe3 än. Med ett B550-kort för två tusen får du PCIe4 direkt till CPU OCH PCIe3 via B550-chipset. De två bussarna "konkurrerar inte" om busshastigheten.

Har mina "huvuddatorer"/"bästa burken" i cirka 4-5 år efter bygge. Innan den gamla datorn blir "surfdator" etc.
Bussen har fortfarande (historiskt sett) inte gjort att datorn blivit obsolet. Snarare paradigmskifte mellan olika bussar. (ISA-PCI-AGP-PCIe på ett ungefär) samt att tillverkarna bytt socket på CPU så man "tvingas" köpa nytt moderkort vid uppgradering.

Mina erfarenheter sedan 80-talet förenklat på några rader..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Networker:

I "dagsläget" är PCIe3 nästan allenarådande. De flesta har inte "maxat" ens PCIe3 än. Med ett B550-kort för två tusen får du PCIe4 direkt till CPU OCH PCIe3 via B550-chipset. De två bussarna "konkurrerar inte" om busshastigheten.

Har mina "huvuddatorer"/"bästa burken" i cirka 4-5 år efter bygge. Innan den gamla datorn blir "surfdator" etc.
Bussen har fortfarande (historiskt sett) inte gjort att datorn blivit obsolet. Snarare paradigmskifte mellan olika bussar. (ISA-PCI-AGP-PCIe på ett ungefär) samt att tillverkarna bytt socket på CPU så man "tvingas" köpa nytt moderkort vid uppgradering.

Mina erfarenheter sedan 80-talet förenklat på några rader..

Tack för din och allas input. Att jag har kört mitt P8P67 Evo sedan 2011 tyder på att inget som jag har gjort har maxat plattformen så pass att jag byter nu. Egentligen klarar jag mig utmärkt på ett B450moderkort, men jag vill ändå ha uppgraderingsvägen till Vermeer. Sen behåller jag nog plattformen åtminstone 5-6 år. Eventuellt uppgradering av ett grafikkort.