Köpråd tv och funderingar kring eArc, HDR, Atmos mm..

Permalänk
Medlem

Köpråd tv och funderingar kring eArc, HDR, Atmos mm..

Ska köpa ny tv, har några stycken jag kollar på.

Den jag varit mest inne på är en Philips The One 65PUS8545, finns på netonnet för 10 000 kr. Tycker den har bra pris och bilden verkar bra, stora plus för mig är ambilight och Andriod Tv. Stort minus är avsaknaden av eArc.

sen har jag kollat på Samsung QLED QE65Q74T som kan jag få för 9000 kr (Benify). Och sen Samsung QLED QE65Q80T som jag kan få för 17 000kr, betydligt dyrare men dom kör en kampanj så man kan få en Odyssey G7 skärm värd typ 6000kr.
Största skillnaden mellan dom är att Q74 är kantbelyst och Q80 är bakbelyst vilket gör Q80 betydligt vassare.

Och sen har jag ju funderat på att ta steget upp till Oled såklart, typ LG OLED65B9S..
Någon som kan rekommndera någon av modellerna eller har tankar kring mina val?

Jag vill såklart få ut så mycket som möjligt bild och ljudmässigt. Sitter på en Onkyo TX-NR636 förstärkare idag. Den har varken eArc(men Arc iaf) eller HDR så blir väl att uppgradera den så småning om..

Men säg om jag skulle köpa Philips som saknar eArc. Jag antar att jag aldrig kommer kunna få ut tex okomprimerat Atmos/Dolby True HD ljud från den till förstärkaren när jag köra inbyggda Andriod Tv eller den inbyggda Chromecasten? Bildmässigt får jag HDR?

Säg att jag köper en ny förstärkare med HDR och köper tex nya Chromecast/Google TV(eller en Apple TV) och kopplar in direkt till förstärkaren, då borde jag kunna få Atmos ljud och HDR? Eller behöver jag eArc för att få HDR till tven?

Skulle jag köra på Samsung med eArc så borde jag få så bra ljud och bild som möjligt från tex Tizen om jag köper en förstärkare med eArc och HDR?

Om jag skulle köra vidare på min gamla förstärkare och köpa den nya Chromecasten/Apple TV så borde jag få ut så bra ljud som möjligt men ingen HDR till någon av dem?

Desto mer jag läser om eArc känns det som något man verkligen ska ha.

Permalänk
Medlem

HDR (bild) har inget med eARC (ljud) att göra. eArc står för förbättrad ljud retur kanal (på eng ) och du får hdr även utan arc. Sedan fins det några olika sorter hdr. Dolby vision, hdr10, hdr10+, och en till. Hdr10 och vision är de vanligaste just nu.

Än så länge vad jag vet så är det bara fysiska blu ray som använder dolby true hd eller dts hd. Striming tjänsterna och TV använder komprimerad DD+ och dts motsvarighet. För det tar mindre plats utan att komprencera allt för mycket på ljud kvalitet.

LG X serien har inte stöd för DTS varken för avkårdning eller pasthru. För de har valt att ha de så...
Vet inte med Samsung.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

eARC är än så länge meningslöst. Skillnaden mellan eARC och ARC är att att eARC ska klara okomprimerad Dolby Atmos från streamade källor vilket inte existerar och kommer knappast att hända på många år. För fasen, HBO har inte ens högupplöst video idag.

Jag har: Disney+, Netflix, Amazon Prime som samtliga kör 4K med HDR (Dolby som bäst annars vanlig HDR). Alla kör (om de kör) Atmos komprimerat vilket jag tror beror på bandbredden. Okomprimerat Atmos skulle ta död på din internetanslutning.

Om du vill ha den bästa bilden köp en OLED...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

LG X serien har inte stöd för DTS varken för avkårdning eller pasthru. För de har valt att ha de så...
Vet inte med Samsung.

Samsung stöder inte heller DTS

Mvh peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

eARC är än så länge meningslöst. Skillnaden mellan eARC och ARC är att att eARC ska klara okomprimerad Dolby Atmos från streamade källor vilket inte existerar och kommer knappast att hända på många år. För fasen, HBO har inte ens högupplöst video idag.

Jag har: Disney+, Netflix, Amazon Prime som samtliga kör 4K med HDR (Dolby som bäst annars vanlig HDR). Alla kör (om de kör) Atmos komprimerat vilket jag tror beror på bandbredden. Okomprimerat Atmos skulle ta död på din internetanslutning.

Om du vill ha den bästa bilden köp en OLED...

Jo i dagsläget spelar det nog inte så stor roll med eARC men tänker på sikt, sen finns det ju andra fördelar föutom ljudet.
Men som du säger, frågan är om någon streamingtjänst kommer köra okomprimerat ljud i närtid.

Hämtat från annan sida

"HDMI eARC har som synes stora fördelar över både ARC och vanlig Toslink-kabel.
Bandbredden är extremt mycket högre, du kan strömma alla moderna ljudformat i högsta upplösning (som Dolby Atmos / DTS:X) med upp till 32 ljudkanaler, och du har alla eARC-specifika funktioner tillgängliga.
En stor fördel är stöd för läppsynkronisering, vilket betyder att ljud och bild automatiskt är i fas med varandra så att ingendera släpar efter den andre. Något som är vanligt med både ARC och Toslink-kabel.
Och tack vare eARC Data Channel är kommunikationen mellan olika, kompatibla enheter nämvärt förbättrad. Istället för vanligare CEC-standarden (och mindre pålitliga) ger eARC Data Channel en dedikerad kanal för enheterna till att kommunicera med varandra på samma språk och utan att någon kan feltolka den andre."

HDMI EARC HDMI ARC TOSLINK
Kabeltyp HDMI med Ethernet HDMI Optisk S/PDIF
Stereo Ja Ja Ja
Komprimerad 5.1 Ja Ja Ja
Okomprimerad 5.1 Ja Nej Nej
Okomprimerad 7.1 Ja Nej Nej
Högupplöst ljud* Ja Nej Nej
Maximal bandbredd 37 Mbit/s ~1 Mbit/s ~384 Kbit/s
Upptäckbarhet Ja CEC Nej
eARC Data Channel** Ja CEC Inga
Läppsynkronisering Ja Valbart Nej
TV-styrning Ja Ja (CEC) Nej
PÅ/AV-styrning för TV Ja Ja (CEC) Nej
ARC-reträtt Ja – Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pata88:

Jo i dagsläget spelar det nog inte så stor roll med eARC men tänker på sikt, sen finns det ju andra fördelar föutom ljudet.
Men som du säger, frågan är om någon streamingtjänst kommer köra okomprimerat ljud i närtid.

Hämtat från annan sida

"HDMI eARC har som synes stora fördelar över både ARC och vanlig Toslink-kabel.
Bandbredden är extremt mycket högre, du kan strömma alla moderna ljudformat i högsta upplösning (som Dolby Atmos / DTS:X) med upp till 32 ljudkanaler, och du har alla eARC-specifika funktioner tillgängliga.
En stor fördel är stöd för läppsynkronisering, vilket betyder att ljud och bild automatiskt är i fas med varandra så att ingendera släpar efter den andre. Något som är vanligt med både ARC och Toslink-kabel.
Och tack vare eARC Data Channel är kommunikationen mellan olika, kompatibla enheter nämvärt förbättrad. Istället för vanligare CEC-standarden (och mindre pålitliga) ger eARC Data Channel en dedikerad kanal för enheterna till att kommunicera med varandra på samma språk och utan att någon kan feltolka den andre."

HDMI EARC HDMI ARC TOSLINK
Kabeltyp HDMI med Ethernet HDMI Optisk S/PDIF
Stereo Ja Ja Ja
Komprimerad 5.1 Ja Ja Ja
Okomprimerad 5.1 Ja Nej Nej
Okomprimerad 7.1 Ja Nej Nej
Högupplöst ljud* Ja Nej Nej
Maximal bandbredd 37 Mbit/s ~1 Mbit/s ~384 Kbit/s
Upptäckbarhet Ja CEC Nej
eARC Data Channel** Ja CEC Inga
Läppsynkronisering Ja Valbart Nej
TV-styrning Ja Ja (CEC) Nej
PÅ/AV-styrning för TV Ja Ja (CEC) Nej
ARC-reträtt Ja – Nej

Har faktiskt haft noll problem med läppsynkronisering med min setup (Yamaha RX-A1070 och LG OLED 65 B7V) där jag kör all streaming från TV:ns appar, allt ljud går via Yamahan oavsett vad jag tittar på. Men jag ser nog det som den största fördelen med eARC som kan användas direkt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Har faktiskt haft noll problem med läppsynkronisering med min setup (Yamaha RX-A1070 och LG OLED 65 B7V) där jag kör all streaming från TV:ns appar, allt ljud går via Yamahan oavsett vad jag tittar på. Men jag ser nog det som den största fördelen med eARC som kan användas direkt.

Ok jag har haft lite problem med läppsynkronisering med min setup, men det beror säkert på tven som har några år på nacken nu