Tips på HDR1000 4K 144hz monitor önskas

Permalänk
Medlem

Tips på HDR1000 4K 144hz monitor önskas

frågor:
Någon som vet varför inte Acer X27 och Asus PG27UQ finns i sortimentet längre i Sverige? Den enda skärm jag kan se med speccen 27, HDR1000, 144hz, 4K är Acer conceptD

Kommer det någon ny skärm snart som ersätter dessa? Något man borde vänta på?

Finns det något med Acer CP7271KP som är sämre än X27 och PG27UQ

Har ni tips på nån annan skärm jag borde kolla in? (Se önskemål och användningsområde nedan)

Bakgrund
Jag står inför investering av ny skärm för att få utväxling av mitt RTX 3090 kort som jag beställt.
Jag är gamer och använder även datorn för proffesionellt bruk. Jobbat med visuella effekter, editing, och kommer jobba mycket med Unreal Engine och real-time graphics.

Jag har de senaste dagarna försökt läsa på kring skärmar och fastnade snabbt för Acer Predator X27, Asus PG27UQ och har även tittat en del på Acer ConceptD CP7271KP som i dagsläget är den skärm jag lutar mest mot. Verkar vara en skön mix mellan jobb/gamer skärm.

27 tum är det jag trivs att spela men även jobba på. Har haft 30 tum förut, och jag upplevde det då som ”för stort” jag älskar HDR content på min 65’ LG Oled TV och är därför intresserad av även dessa funktioner på min dator monitor. (Ser fram emot Cyberpunk i HDR) 🤤

Tacksam för input!
Niklas

Permalänk
Medlem

Här har du en gammal nyhet om uppföljaren till Asus skärmen: https://www.sweclockers.com/nyhet/27670-asus-avtacker-rog-swi...

Bra att veta är att gsync modulen i dessa skärmar har en fläkt som låter en hel del. Vissa stör sig inte men många gör det och lämmar tillbaka skärmarna. Tydligen så försätter även fläkten att snurra i flera timmar efter datorn stängts av. Om de kommande skärmarna har löst detta problen vet jag dock ej då recensioner måste inväntas. Om inte hdr och local dimming är ett måste så kan du spara in 20k på tex en 27gn950 eller liknande skärm från andra märken. Både Asus och Acer kommer även med 32" varianter men de lär kosta 30-35k. Sen verkar du inte intresserad av en så stor skärm dock.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är ingen av dessa skärmar utrustade för att stödja bandbredden som krävs för att driva 4k 144hz 10 bit hdr. De saknar hdmi 2.1. Så man får helt enkel kompromissa med 98hz eller chroma subsampling, på pappret ser det bra ut men verkligheten är någon annan.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är utvecklingen med datorskärmar väldigt långsam. Är mest HDR400-skärmar som släpps nu. Får bli OLED när jag ska spela story-spel men kommer det en HDR1000-skärm, 144hz, 4K och 27-32" för normala pengar kommer jag slå till direkt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Bildskärmar är en marknad där utvecklingen inte går mot bättre skärmar och nya funktioner annat än mycket långsamt. Istället är det en efterfrågan på gammal teknik för mindre pengar som styr såväl bransch som köpbeteendet. Man har inte lyckats på samma som Nvidia där folk gladeligen betalar 8000-9000 kronor för en RTX3080 och sedan frågor i forumet efter en skärm för 3000 kr (max) till detta grafikkort. För att man vill ha "något nytt".

2015 när IPS 2560x1440 kom i 144 Hz fick man betala runt 8000-9000 kronor för en sådan skärm. Idag är priserna snart nere på hälften för snarlik prestanda. Men i övrigt inget nytt eller markant förändrat.

Specialskärmar som Acer X27 och Asus PG27UQ är drabbade av tekniska begränsningar runt Displayport. På det låga volymer med höga priser. Ersättarna verkar ha blivit inställda. Kanske för sådant som just HDMI 2.1 och även då DP 2.0 som också kommer inte en dag för sent.

Så vänta.

Permalänk
Medlem

Tack för er input! Jag uppskattar det verkligen.

Fläkten oroar mig lite.. jag byggde min dator för att vara tyst. ”Be-quiet!” Nätaggregat, noctua fläktar osv.. Psytrip: Har tittat på LG skärmen den är najs! Har allt förutom samma ljusstyrka. Kanske HDR600 räcker.. Rätt stor premie att betala dubbla för att få HDR1000 🤔

Jag är sjukt nyfiken på när ersättarna kommmer släppas och vad som dyker upp nu efter release av 3000 korten. Kanske kommer det något Nice inför black Friday.

Permalänk
Rekordmedlem

Vill man verkligen ha hdr1000 på en skärm ? Jag är genuint intresserad av det för jag har svårt att tänka mig att det inte skulle vara mer störande än praktiskt för det måst väl uppfattas som väldigt bländande i de flesta fall om man verkligen utnyttjar ljusstyrkan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sen en annan sak är att HDR minskar fps med upp till 10%. Kanske fungerar bättre med 3000-serien. Lirar man i 4k är varje fps viktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pigall:

Sen en annan sak är att HDR minskar fps med upp till 10%. Kanske fungerar bättre med 3000-serien. Lirar man i 4k är varje fps viktig.

Första gången jag hört att HDR skulle sänka FPS. Berätta mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bildskärmar är en marknad där utvecklingen inte går mot bättre skärmar och nya funktioner annat än mycket långsamt. Istället är det en efterfrågan på gammal teknik för mindre pengar som styr såväl bransch som köpbeteendet. Man har inte lyckats på samma som Nvidia där folk gladeligen betalar 8000-9000 kronor för en RTX3080 och sedan frågor i forumet efter en skärm för 3000 kr (max) till detta grafikkort. För att man vill ha "något nytt".

2015 när IPS 2560x1440 kom i 144 Hz fick man betala runt 8000-9000 kronor för en sådan skärm. Idag är priserna snart nere på hälften för snarlik prestanda. Men i övrigt inget nytt eller markant förändrat.

Specialskärmar som Acer X27 och Asus PG27UQ är drabbade av tekniska begränsningar runt Displayport. På det låga volymer med höga priser. Ersättarna verkar ha blivit inställda. Kanske för sådant som just HDMI 2.1 och även då DP 2.0 som också kommer inte en dag för sent.

Så vänta.

Håller med om det här. Köpte en AOC CQ32G1 144hz med VA panel som är en freesync skärm. Har något BRUTALT brightness flicker / flimrande som fortfarande gör att jag överväger att lämna tillbaka skärmen... Förstör fan hela upplevelsen, enda sättet jag kommit på att bli av med det är att stänga av freesync.. Kör ett 2070 Super kort och tänker i samma banor som du skriver att ska man upgradera grafikkort så måste man ju lägga minst 10 loppor på en vettig tillhörande skärm.. Helst ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vill man verkligen ha hdr1000 på en skärm ? Jag är genuint intresserad av det för jag har svårt att tänka mig att det inte skulle vara mer störande än praktiskt för det måst väl uppfattas som väldigt bländande i de flesta fall om man verkligen utnyttjar ljusstyrkan ?

Ja. Hade en Acer Predator X27 en kort tid(horribel uniformitet med ljusa bakgrunder så lämnade tillbaka) men HDR1000 var fantastiskt på den. HDR600 är inte tillräckligt på en LCD enligt mig.

Permalänk
Medlem

@Ernesto
Märkte det själv nät jag testade hdr i Destiny2 hur låga fps jag fick. Stängde av hdr och vipps fick jag 15fps mer. Googlade lite och läste att så är fallet. Dock verkar det vara just Nvida-gpuer som drabbas extra hårt och inte lika illa för AMD. Vad som är felet vet jag inte. Kanske drivers som är dåligt optimerade för hdr eller ännu värre: själva hårdvaran. Men som sagt, det kanske blir ändring på det för 3000-serien.